    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 9 Apr 2017 04:43:41 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Szumy
    From: s...@g...com

    W dniu środa, 5 kwietnia 2017 23:48:20 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

    > Ale bi i ci mają inny rozkałd niż a(i).
    >
    > bi i ci mają taki sam rozkłąd, ale inne korelacje.
    >
    > kolejne bi są skorelowane dodatnio, ci ujemnie.
    >
    > Dodatnie skorelowanie zabija wysokie częstości.
    > Ujemne - małe.

    > A dlaczego widma są akurat takie? Do odejmowania pomedytu nad tym:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform#Diff
    erentiation

    > A w przypadku dyskretnym bardziej nawet nad tym tym:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Discrete_Fourier_trans
    form#Shift_theorem
    > (transformata bi i ci to roznica(suma) transformat sygnału i sygnału
    > przesunietego o oczko)
    >
    > Mnożysz więc transfuriera sygnały na pozycji k przez 1-+exp(-2pi i k/N)
    > Raz wiec zabijasz skłądowe dla małych k (oraz bardzo bliskich N), raz
    > zabijasz skłądowe dla k~=N/2.
    >

    > pzdr
    > bartekltg

    A tak zupełnie intuicyjne, to z minusem masz iloraz różnicowy w dziedzinie czasu,
    czyli HPF. Z plusem całkujesz w dziedzinie czasu, czyli LPF. Fourier, to szczególny
    przypadek transformaty "z". "Zetkę" stosujemy najczęściej w filtrach dyskretnych.
    Jasne, że filtr y(n)=a*x(n)+/-b*x(n-1) jest najbardziej prymitywny (a,b - wagi), ale
    nieźle oddaje sens operacji. Cała teoria projektowania filtrów nie jest aż tak
    skomplikowana z matematycznego punktu widzenia. Niestety jest dość upierdliwa, bo jak
    chcemy porządnie zaprojektować filtr k-tego rzędu:

    y(n)=Suma(a(i)*x(i),i=n downto n-k), to współczynniki transmitancji trzeba policzyć
    znajdując bieguny wielomianu k-tego stopnia. I tu jest właśnie ta upierdliwość.

    Wieeeki temu, nabazgrałem na to program. ZX-Spectrum !! Następnie wyniki zostały
    zaimplementowane w HW. Koszmar !! To były czasy TTL. Jeden przetwornik
    A/C,10-bit/2MHz, i KUPA TTL'ków. Ale działało !!