    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.matematyka
    Subject: Re: Szumy
    Date: Sun, 9 Apr 2017 10:51:22 +0200

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:ocafkp$bob$1@news.chmurka.net...

    > Kiedyś dawno (+-85r) podłączyłem do Commodore-64 przetwornik A/C i
    > rejestrowałem próbki mowy. Próbkowanie 8kHz, próbki 8-bitowe. Dawało się
    > nagrać około 3s mowy. Napisałem (w Basicu) FFT i po przetworzeniu takiego
    > zestawu próbek (trwało chyba z minutę) przedstawiałem rozkład

    Gdybyś miał kompilator, trochę ich było... Ja pamiętam jeden z nich, tylko
    jakoś mi szybko umknął, miał dwie opcje, zwykłej kompilacji, wtedy był
    szybki (i chyba dokompilowywał biblioteki), oraz bardzo szybki, kosztem
    zubożenia zestawu instrukcji źródłowych (nie powiem, czasem mi ich
    brakowało). Nie zdążyłem go lepiej rozkminić, przypuszczam, że spoko
    wyrobiłbyś się online, lub chociaż prawie online. A może w asemblerze,
    całkiem prosty jest...?

    > widma mowy w funkcji czasu (takie pagórki pseudo 3D).
    > Dalekosiężny cel - komputerowe rozumienie mowy. Na konferencji Teorii

    Szczytny cel. Przez jakiś czas swojego nieobecnego już SimPlusa (obecnie
    jako jedna z taryf) załatwiałem przez e-BOK z rozpoznawaniem mowy. Kulało,
    ale działało.

    > Sygnałów i Obwodów jakiś matematyk (pamiętam go z tego, że swoje
    > wystąpienie zaczął od tego, że nie będzie stosował liniowych aproksymacji
    > czegokolwiek, bo wszystko jest nieliniowe - i to chyba było ostatnie
    > zdanie z jego wykładu jakie zrozumiałem) stwierdził, że to co robię nie ma
    > żadnego sensu, bo czas reakcji komputera będzie za długi. Argument, że
    > wydajność komputerów będzie szybko rosła do niego nie docierał.

    Mędrca szkiełko i oko, tylko teraz dumaj, czy przez świadomość obecnego
    stanu rzeczy, czy przez ślepotę na nowinki, przecież i w matematyce odkrywa
    się choćby nowe wzory, które upraszczają i/lub przyspieszają rozwiązanie.
    C64 jest w stanie online zrobić proste operacje DSP, np. przesunąć widmo
    sygnału z muzyczki, którą właśnie gra a-la covox (fakt, 4-bitowy, ale kto
    broni dołączać zewnętrznego covoxa?) (mogę spróbować poszukać demo w necie -
    YT), a online doczytywanie z dyskietki kolejnych sampli, to już robiono
    chyba za C64 łupanego.
    A to by chyba mnie zainspirowało, żeby jednak zrobić, a przynajmniej
    spróbować coś, co z pozoru nie ma sensu. Brat mojego ojca, jest profesorem
    matematyki na AGH w Krakowie, chyba mi przybędzie kolejny problem do
    pogadania z nim :)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.