-
1. Data: 2010-04-06 00:13:33
Temat: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
Witam,
Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.
czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?
I jak to jest zrobione w 4x4 ?
Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton
czy safrane quatra ma 3 szpery - przód + tył i centralnie ?
btw. reno w Vel Satisie wstawiło szpere do modeli z 3.5l ?
Pozdrawiam!
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
2. Data: 2010-04-06 19:13:09
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
> Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
> po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.
Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)
> czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
> czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?
Raczej malo ktore ma prawdziwa szpere.
Natomiast ASR/TCS/ESP bardzo popularne w nowych samochodach - moze
wystarcza na publicznych drogach ?
J.
-
3. Data: 2010-04-06 23:31:44
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>
Dnia 05.04.2010 Michał <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał/a:
> czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
> czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?
Nie, fwd nie ma szpery na pewno. rwd jak najbardziej, ale wątpię
aby była standardem na czarne. Raczej albo tylko opcja, albo mod
albo w niewielu modelach seria.
> I jak to jest zrobione w 4x4 ?
W 4x4 masz blokady, 4x4 od awd właśnie tym się różni że masz
blokadę centralnego dyfra na 100% - ja to tak osobiście rozróżniam.
> Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton
> czy safrane quatra ma 3 szpery - przód + tył i centralnie ?
Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik blokady,
różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie. U mnie się włącza
tylnia naprzykład na głębokim zawracaniu (wewnętrzne tylne koło się
brzydko próbuje obracać gdy ma prawie stać).
Ja mam z przodu nic, międzyosiową 100% lub off lub zwykły dyfer i z tyłu
szpera typu LSD (teoretycznie rozkład max 75/25% na koła) w cherokee.
--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie?
Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest
coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".
Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.
-
4. Data: 2010-04-06 23:34:48
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Tue, 6 Apr 2010 21:31:44 +0000 (UTC), Sergiusz Rozanski
<w...@s...com> wrote:
> W 4x4 masz blokady, 4x4 od awd właśnie tym się różni że masz
> blokadę centralnego dyfra na 100% - ja to tak osobiście rozróżniam.
4x4 zwykło się odróżniać od AWD w ten sposób, że ten ostatni
jest permanentny.
> Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik blokady,
> różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
> się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie.
Szpery się nie da? Dobrze, że niektóre o tym nie wiedzą, bo
popełniłyby samobójstwo. Na początek strzelą sobie w tryby
wszystkie Suretrac w Subarakach.
> Ja mam z przodu nic, międzyosiową 100% lub off lub zwykły dyfer i z tyłu
> szpera typu LSD (teoretycznie rozkład max 75/25% na koła) w cherokee.
Sperrdifferenzial to inaczej limited slip diff, blokada to
blokada.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
5. Data: 2010-04-06 23:38:42
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Mon, 5 Apr 2010 22:13:33 +0000 (UTC), Michał
<m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> I jak to jest zrobione w 4x4 ?
http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668 -- dyfry od
A do Z. W tradycyjnych 4x4 zwykle są blokady dyfrów.
> Stare A8 quattro, albo w220 4matic czy jakiś paheton
Torsen, visco i różne mniej lub bardziej aktywne rozwiązania.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
6. Data: 2010-04-07 00:11:46
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: " Michał" <m...@W...gazeta.pl>
> Użytkownik " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
> > Teraz jak już wiem jak się to coś nazywa co pozwala jeździć
> > po koleinach w deszczu, co mi przeszkadza bo tu nie mam.
>
> Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)
ale dramatycznie zwiększa prędkość, jaką się można poruszać ;)
> > czy każde auto (powiedzmy duże, bo małe mnie nie interesują :) )
> > czyli na przykład ponad 3 litry fwd ma szpere ?
>
> Raczej malo ktore ma prawdziwa szpere.
>
> Natomiast ASR/TCS/ESP bardzo popularne w nowych samochodach - moze
> wystarcza na publicznych drogach ?
"nowe", czyli 14 letnie :)
każde od 1996 kiedy mogło mieć esp i gps, i resztę literek ;) ?
a co do tematu:
hmmm, no właśnie nie bardzo najstarsze auto z TSC/ASR jakie prowadziłem
to była mazda9 z 1994roku, tylko ona robiła to hamulcami. i strasznie
zwalniała, i jak było to włączone.
lancia K 94+ wersja fwd, chyba ma szpere bo na śniegu ślizga oboma kołami,
albo sie mylę i to nie tak ? autem dało się zapiszczeć
przy ruszaniu (w mazda9 nie).
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
7. Data: 2010-04-07 07:10:52
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: Olleo <o...@t...pl>
> > Nie jestem pewnien czy wiesz. Szpera aquaplaningu nie wylacza :-)
>
> ale dramatycznie zwiększa prędkość, jaką się można poruszać ;)
W00T?? Szpera pozwala np. przyspieszac w zakrecie, ale po prostej nic
nie zmieni. W szczegolnosci nie bedzie miala wplywu na przyczepnosc
opon. Jasne, ze przy jednym kole w dziurze pelnej wody, a drugim z
przyczepnoscia samochod bedzie bardziej przewidywalny, ale nie
nazwalbym tego "dramatycznym zwiekszaniem predkosci, jaka mozna sie
poruszac".
--
Olleo
-
8. Data: 2010-04-07 10:45:06
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: "kamil" <k...@s...com>
"Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> wrote in message
news:slrnhrn9t1.lsq.write-only-with-spf@dns.media-la
b.com.pl...
> Szpery się nie da wozić na skrętnej osi, tam musisz mieć wyłącznik
> blokady,
> różnica prędkości między kołami jest na skręcie bardzo duża i załączająca
> się szpera by właściwie uniemożliwiała poruszanie. U mnie się włącza
> tylnia naprzykład na głębokim zawracaniu (wewnętrzne tylne koło się
> brzydko próbuje obracać gdy ma prawie stać).
Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.
Pozdrawiam
Kamil
-
9. Data: 2010-04-07 12:41:17
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: " Michal" <m...@N...gazeta.pl>
> > tylnia naprzyk=B3ad na g=B3=EAbokim zawracaniu (wewn=EAtrzne tylne =
> ko=B3o si=EA
> > brzydko pr=F3buje obraca=E6 gdy ma prawie sta=E6).
>
> Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.
>
wow, a co byly za samochody i czy mialy szpere fabrycznie zamontowana ?
Pozdrawiam!
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
10. Data: 2010-04-07 13:08:47
Temat: Re: Szpera w normalnym dużym aucie
Od: "kamil" <k...@s...com>
" Michal" <m...@N...gazeta.pl> wrote in message
news:hphngd$13r$1@inews.gazeta.pl...
>> > tylnia naprzyk=B3ad na g=B3=EAbokim zawracaniu (wewn=EAtrzne tylne =
>> ko=B3o si=EA
>> > brzydko pr=F3buje obraca=E6 gdy ma prawie sta=E6).
>>
>> Widac cztery samochody FWD ze szpera ktore mialem, nie wiedzialy o tym.
>>
>
> wow, a co byly za samochody i czy mialy szpere fabrycznie zamontowana ?
"Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy
o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie
mocy na oba koła lub osie."
Mowimy o zwyklym LSD, sporo aut to ma wiec nie rozumiem zdziwienia. Honda
Prelude JDM (odchudzona BB4), Mazda MX-6 JDM (z silnikiem KLZE szpera byla w
standardzie), dwa civici VTI.
Pozdrawiam
Kamil