  • 1. Data: 2011-11-24 11:58:59
    Temat: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Tu i ówdzie natykam się na dyskusje i opinie o świetlówkach, czy ktoś
    może zająć konkretne stanowisko w temacie ewentualnego szkodzenia
    takich świecideł? Dajmy na to, że kupuję tzw. lepsze świetlówki
    (powyżej 15 zł/sztuka za 18W), czy robię sobie krzywdę wywalając
    zwykłe żarówki? Ten i ów wspomina o widmie, inny o migotaniu, ale
    rozeznać się w tym jakoś nie mogę...

    L.

  • 2. Data: 2011-11-24 14:15:25
    Temat: Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2011-11-24 12:58, Lisciasty pisze:
> [...]
    > (powyżej 15 zł/sztuka za 18W), czy robię sobie krzywdę wywalając
    > zwykłe żarówki? Ten i ów wspomina o widmie, inny o migotaniu, ale

    Niektórzy całe życie spędzali, zwłaszcza w biurach pod światłem
    świetlówek z magnetycznym balastem i padaczki od tego nie dostali, nie
    oślepli i raka skóry też nie dostali.

  • 3. Data: 2011-11-24 14:24:06
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 24 Nov 2011 03:58:59 -0800 (PST), Lisciasty
    <l...@p...pl> wrote:

    Peem tak. Czasami, cecha osobnicza, świetlówka może przeszkadzać
    (jakieś odczucie migotania, zmęczenia czy co tam). Ale żeby z tego
    wyciągać wniosek, że świetlówki, generalnie, są szkodliwe to trzeba
    być lekko nawiedzonym.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 4. Data: 2011-11-24 14:39:39
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > (jakieś odczucie migotania, zmęczenia czy co tam). Ale żeby z tego
    > wyciągać wniosek, że świetlówki, generalnie, są szkodliwe to trzeba

    To nie słyszeliście o tym, że w niektórych przypadkach, specyficznie uszkodzony
    starter świetlówki
    powodował, że migała ona specyficznie, tj. na normalne 50Hz nakładałow się
    generowane przez starter pulsowanie
    7Hz, które nakłada się na fale mózgowe alfa.
    U szczególnie wrażliwych osobników powodowało to halucynacje oraz stan
    kataleptyczny, a czasem także katatoniczny.
    Zdarzały się przypadki, że poddani takiemu oswietleniu osobnicy nagle zaczęli
    sobie uświadamiać, że są supermenami
    i np. mogą latać, co kończyło się wyskakiwaniem z okna.

    Był też przypadek, że pracownik obsługujący robota przemysłowego pod uszkodzoną
    świetlówką nagle wyobraził sobie
    że to jest obcy robot-kosmita, który chce zapanować nad ludzkością, i w obronie
    ludzkości tenże pracownik
    stanął do walki. Niestety, był to spory robot przenoszący elementy pod prasę, i
    niestety robotnik nie miał szans.

    Tak, że nie bagatelizowałbym sprawy.

  • 5. Data: 2011-11-24 14:56:14
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 24, 3:15 pm, Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>
    wrote:
    > Niektórzy całe życie spędzali, zwłaszcza w biurach pod światłem
    > świetlówek z magnetycznym balastem i padaczki od tego nie dostali, nie
    > oślepli i raka skóry też nie dostali.

    A niektórzy z nich, gdy w domu wymienili żarówki na świetlówki,
    zaczęli narzekać na bolące oczy, głowę, złe kolory, ospałość,
    nadpobudliwość, suche powietrze, koklusz, lumbago i pluskwy.

  • 6. Data: 2011-11-24 15:24:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >zaczęli sobie uświadamiać, że są supermenami
    >i np. mogą latać, co kończyło się wyskakiwaniem z okna.

    Nie, nie slyszalem zeby w Polsce ktos z biura z okna wyskoczyl.
    Lepsze startery Polam robil ?

    Za to owszem, zdarzaly sie rozne wariackie wybryki. Ktos dzieci zabil
    i do beczki wlozyl np.
    Pewnie mu felerna zarowke sprzedali.

    J.

  • 7. Data: 2011-11-24 15:38:34
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2011-11-24 16:24, J.F pisze:

    > Za to owszem, zdarzaly sie rozne wariackie wybryki. Ktos dzieci zabil i
    > do beczki wlozyl np.
    > Pewnie mu felerna zarowke sprzedali.

    A niektórzy od zwykłej żarówki potrafią się do zabójstwa przyznać.

    --
    Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
    Green Trafic 140 dCi

  • 8. Data: 2011-11-24 15:51:58
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 24 Nov 2011 15:39:39 +0100, "sundayman"
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >To nie słyszeliście [...]
    >Tak, że nie bagatelizowałbym sprawy.

    No ale to mieści się w tych cechach osobniczych. W końcu z jakiegoś
    powodu zaczęto np. do gier dodawać ostrzeżenia o epilepsji.
    Nie da się ukryć, że źródła fal (jakichkolwiek) o stałej
    częstotliwości i długim czasie oddziaływania pojawiły się stosunkowo
    niedawno, bo w XIX wieku, i ewolucyjnie możemy być na nie
    nieprzygotowani. Trzeba być tego świadomym i nie demonizować na
    zasadzie świetlówka=cichy morderca.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2011-11-24 16:34:14
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sundayman wrote:

> [...]
    > zaczęli sobie uświadamiać, że są supermenami
    > i np. mogą latać, co kończyło się wyskakiwaniem z okna.

    Komu bije dzwon. Znaczy to nie ten kościół. Po pierwsze primo nie 50 tylko
    100Hz. Po drugie pulsowanie 7Hz (alfa to 8.8Hz) nie jest na ogół produkowane
    przez starter, tylko przez urządzenia elektroniczne znajdujące się w tym
    samym obwodzie. Na przykład regulator tyrystorowy czy sterowanie grupowe
    ogrzewacza przepływowego albo i inny silnik czy coś reaktancyjnego. Zjawisko
    nazywa się flicker i jest przedmiotem pomiarów, także BHP.

    Waldek

  • 10. Data: 2011-11-24 17:08:00
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Lisciasty pisze tak:

    > (powyżej 15 zł/sztuka za 18W), czy robię sobie krzywdę wywalając
    > zwykłe żarówki?

    mam takie i jestem z nich bardzo zadowolony

    https://www.hurt.com.pl/swietlowka-kompaktowa-osram-
    dulux-value-20w-e27,p4309.html

    --
    Piter