  • 21. Data: 2010-05-16 17:52:29
    Temat: Re: Szklana linia opóźniająca
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Linia opóźniająca 64us pełniła rolę analogowej pamięci przechowującej
    > jedną linię obrazu. Przy zastosowaniu cyfrowej obróbki obrazu jest ona
    > zbędna. Telewizor cyfrowy i tak zapamiętuje całą ramkę obrazu (lub nawet
    > kilka) przed jej wyświetleniem.

    Pomijając takie szczegóły że w systemie PAL linia opóźniająca nie jest
    bezwzględnie niezbędna - można zrezygnować z uśredniania sąsiadujących
    linii w torze sygnałowym (likwiduje to błąd fazy detektora
    kwadraturowego) i uśrednić na ekranie - przy małych ekranikach od biedy
    można było oglądać.

    A obecnie to i przeplot się likwiduje (o ile jest bo w systemach w pełni
    cyfrowych nie jest niezbędny) i jeszcze do niedawna (w telewizorach CRT)
    ramkę wyświetlano podwojnie dla zmniejszenia migotania obrazu (w
    ekranach cyfrowych zbędne).

    --
    Darek

  • 22. Data: 2010-05-16 18:04:38
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > Sygnał composite jest wpuszczany na szybki przetwornik A/C i dalej to
    > już matematyka. Zerknij sobie na dokumentację "wiekowych" już układów
    > stosowanych m.in. w komputerowych kartach telewizyjnych:

    Ostatnim fizycznym analogowym filtrem pasmowym jaki występuje w układach
    scalonych łączących wzmacniacz pośredniej z procesorem obrazu jest
    żyratorowy zazwyczaj filtr pośredniej. Dale to tylko filtry
    dolnoprzepustowe za przetwornikami cyfrowo - analogowymi na wyjściu (ale
    to już staje się prehistorią - po co komu analogowy sygnał jak ekran
    cyfrowo sterowany?). Czyli pozostaje poSrednia, detektor kwwadraturowy,
    dwa ADC i specjalizowana cyfrówka (algorytmy zaszyte w strukturze
    cyfrowej bo szybciej działa od programowanej).
    Parę takich scalaków w życiu rozebrałem to wiem co w środku siedzi.

    --
    Darek

  • 23. Data: 2010-05-16 19:38:02
    Temat: Re: Szklana linia opó?niajšca
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    > Ale swoja droga do mozna by sprawdzic kiedy sie pojawily czipy z
    > odpowiednia pamiecia cyfrowa. Choc pamietam jakis Akai z wczesnych lat
    > 90-tych, ktory sie juz wtedy chwalil ze jest "cyfrowy", i chyba
    > faktycznie taki byl.

    Pierwszy telewizor cyfrowy zaprezentowany został w 1981 roku przez firmę ITT
    jako DIGIT 2000. Później inne firmy wykorzystywały układy scalone tego
    producenta, m.in. w Polsce sprzedawane były telewizory Schneidera z chassis
    DTV1, z którego płytę główną zostawiłem sobie na pamiątkę i leży u mnie na
    strychu. :-)
    Zarówno obraz i dźwięk przetwarzane były cyfrowo .
    Później powstały jakieś inne rozwiązania quasi-cyfrowe np. Motoroli system
    CHROMA IV stosowane m.in. w Curtisach.

  • 24. Data: 2010-05-16 19:57:52
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "mk" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Z tego samego źródła sygnału?
    > Chyba lwia część podanego opóźnienia powstaje jednak gdzie indziej...

    Chyba jednak nie. Jak podłączę do tej samej kablówki TV CRT 14" i TV LCD
    32", to między nimi jest około 4 sek. przesunięcia w odtwarzaniu tego samego
    obrazu. Digitalizacja obrazu jednak trochę trwa.

  • 25. Data: 2010-05-17 18:44:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > Chyba jednak nie. Jak podłączę do tej samej kablówki TV CRT 14" i TV
    > LCD 32", to między nimi jest około 4 sek. przesunięcia w odtwarzaniu
    > tego samego obrazu. Digitalizacja obrazu jednak trochę trwa.
    Digitalizacja pojedynczej ramki nie może trwać dłużej niż 1/25 sekundy,
    bo nie wyrobiłby się z wyświetlaniem na żywo.

    Michoo

  • 26. Data: 2010-05-17 19:32:39
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Digitalizacja pojedynczej ramki nie może trwać dłużej niż 1/25 sekundy, bo
    > nie wyrobiłby się z wyświetlaniem na żywo.

    A o przetwarzaniu potokowym słyszał?

    Pewnie jakby powyłączać wszelkie "ulepszacze", to różnica była by mniejsza -
    ale fakt pozostaje faktem.

  • 27. Data: 2010-05-17 20:21:37
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    s/wyświetlaniem/rejestrowaniem/

    > A o przetwarzaniu potokowym słyszał?
    Słyszał, słyszał. Ale naprawdę uważasz, że współczesne telewizory
    analogowo buforują wejście po to aby je potem "powoli" zdigitalizować?

    > Pewnie jakby powyłączać wszelkie "ulepszacze", to różnica była by
    > mniejsza - ale fakt pozostaje faktem.
    A to już inna kwestia.

    Michoo

  • 28. Data: 2010-05-17 22:05:43
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Słyszał, słyszał. Ale naprawdę uważasz, że współczesne telewizory
    > analogowo buforują wejście po to aby je potem "powoli" zdigitalizować?

    Dlaczego buforują i to analogowo?
    Nie buforują, tylko przetwarzają w xx etapach i jak z obróbki schodzi
    ramka np. 1, to na wejściu kolejki jest już np. setna.
    Na tym polega przetwarzanie potokowe, że masz x bloków funkcyjnych, które
    działają jednocześnie, jednakże obrabiają inne dane.
    W zasadzie to nie wiem co ten TV z tym sygnałem przez te około 4 sekundy
    robi, ale wiem jakie mam opóźnienie gdy sobie stane na korytarzu pomiędzy
    dwoma pokojami i patrzę (i słucham) jednocześnie tego samego na CRT i LCD
    32". I żeby nie było wątpliwości oba są zasilane z tej samej analogowej
    kablówki.

  • 29. Data: 2010-05-18 07:32:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski"

    > W zasadzie to nie wiem co ten TV z tym sygnałem przez te około 4 sekundy

    Cenzuruje? :-)

    Robert

  • 30. Data: 2010-05-18 14:13:27
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego buforują i to analogowo?
    > Nie buforują, tylko przetwarzają w xx etapach i jak z obróbki schodzi
    > ramka np. 1, to na wejściu kolejki jest już np. setna.
    Chyba mamy tu dyskusję o terminologii, ale:

    Digitalizacja to zamiana sygnału analogowego na cyfrowy. Jeżeli go nie
    zbuforujesz w sposób analogowy (np. wymieniona w temacie szklana linia
    opóźniająca) to MUSISZ konwersji dokonać na bieżąco. POTEM zebrane
    klatki możesz już przetwarzać w potoku, ale to jest PRZETWARZANIE.
    DIGITALIZACJA musi jest szybka.

    Michoo