  • Data: 2015-10-04 23:40:22
    Temat: Re: Symetryzator
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Maciek napisał:

    > OK. Postaram się zobaczyć co z tego wyniknie. Wyniki wrzucę w tym wątku.

    Zrobiłem to co obiecywałem ale nie spodziewałem się, że w moim mieście
    dostępne są właściwie tylko dwa typy symetryzatorów - widać je na
    pierwszym zdjęciu:
    - Marant z elementem indukcyjnym w postaci pierścienia ferrytowego na
    kanały od 1 do 69
    - Badmor z transformatorem, powiedzmy mikropaskowym na kanały 21 do 69.
    Nie znalazłem Badmora 6-69 z transformatorem ferrytowym a nie chciałem
    tylko do tego eksperymentu zamawiać przez internet. Może kiedyś, przy
    okazji.
    Ten drugi symetryzator sprzedawcy nazywają ,,do DVB-T". W zasadzie mają
    rację :-)

    Jako źródła sygnału użyłem kablówki z kanałami analogowymi, DVB-C oraz
    radiowymi 88-108. Kabel włączony bezpośrednio do pierwszego
    symetryzatora dla uzyskania symetrycznych 300 omów. Dalej następuje
    badany symetryzator tego samego typu, produkujący ponownie asymetryczne
    75 omów.
    Analizator to dość zabytkowy Sefram 7832. Posiada wyjście RS232 na
    drukarkę ale ja aż tak starych modeli nie posiadam, więc robiłem zdjęcia
    z ekranu analizatora.

    Symetryzatory połączyłem w taki sposób, jak widać na załączonym zdjęciu.
    Łączyłem je parami, po dwa tego samego typu. Dla symetrii obróciłem je.
    Nie odłączałem pola masy od strony kabla koncentrycznego. W
    symetryzatorze z transformatorem mikropaskowym nie odcinałem wspólnego
    pola od strony 300 omów, bo zwyczajnie nie wiedziałem gdzie to zrobić.
    Po prostu użyłem tego typu tylko do porównania jakości.

    Pierwsze zdjęcie, to symetryzatory połączone parami. Widać obie strony
    tego samego typu.
    http://s10.ifotos.pl/img/1symetryz_shnxnaw.jpg

    Drugie to kablówka podłączona bezpośrednio do miernika.
    http://s2.ifotos.pl/img/2nawprost_shnxnaq.jpg

    Trzecie to symetryzatory mikropaskowe. Bez modyfikacji
    http://s10.ifotos.pl/img/3mikropas_shnxnqh.jpg

    Czwarte to symetryzatory z transformatorami ferrytowymi, strona 300
    omowa podłączona do masy, do ekranu koncentryka. Bez modyfikacji
    http://s10.ifotos.pl/img/4trafo300_shnxnqx.jpg

    Piąte to układ jak wyżej ale w symetryzatorze od strony miernika
    odłączyłem od masy punkt wspólny po stronie 300 omów.
    http://s10.ifotos.pl/img/5trafo300_shnxnqn.jpg

    Wnioski:
    1) Mikropaskowe wykazują wyraźny spadek sygnału przy niskich
    częstotliwościach ale producent tego nie ukrywa, bo są przeznaczone na
    zakres od 21 kanału.
    2) Marant równo tnie całe pasmo i jest wyraźnie gorszy niż testowany
    Badmor, choć niby ma szersze pasmo.
    3) Odłączenie w Marancie punktu wspólnego po stronie 300 omów od masy
    minimalnie poprawia poziom sygnału po stronie niskich częstotliwości.
    Jednak ważniejsza jest po prostu jego ogólnie słabsza jakość.
    4) Telewizor na kanałach full HD za każdym razem działał po podłączeniu
    takiego łańcucha do wejścia antenowego, czyli nie pojawiały się jakieś
    drastyczne zniekształcenia.
    5) Może i mikropaskowy byłby dobry, gdyby nie maksymalnie tania
    konstrukcja bez widełek do przykręcania. Jakoś mi się nie podoba
    przenoszenie naprężeń na płytkę.

    Temat jest do dalszej weryfikacji ale w laboratoryjnych warunkach. Ja
    niczego nie będę odlutowywał ale za to będę uważał na to co kupuję.