  • 1. Data: 2013-04-03 10:41:38
    Temat: Swoja elektrownia wiatrowa- na własne potrzeby
    Od: BAREK <b...@p...pl>

    Dzień Dobry,
    Jako, że firma posiada stałe dość spore spożycie energii zastanawiam się
    jak to od strony organizacyjnej/technicznej by wyglądało, gdyby stały
    sobie 2-3 wiatraki o mocy do 10KW/rozumiem, że efektywnie będzie to mniej.
    Chodzi mi o jeden aspekt;
    -elektrownia produkuje raz więcej/raz mniej prądu,
    -w tym samym czasie odbiorca potrzebuje tez raz więcej, raz mniej prądu;
    -zakładam, że zazwyczaj będzie potrzebował więcej niż dadzą turbiny;
    czyli będzie potrzeba zużyć cały prąd z turbin i jeszcze dociągnąć z sieci,
    -ale załóźmy, że będą momenty, kiedy prądu z turbin będzie więcej niż
    potrzeba.

    Czy jest odpowiednia automatyka, która takie rzeczy by regulowała i
    odpowiednio przełączała?
    Ile takie urządzenie/regulator może kosztować, dla mocy rzędu do
    70KW/licząc po całkowitym spożyciu energii u odbiorcy i zakładając, że
    turbiny wiatrowe miały by dodawać do 30-40KW?

    Bartek

  • 2. Data: 2013-04-03 11:13:34
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Apr 3, 10:41 am, BAREK <b...@p...pl> wrote:
    > Ile takie urządzenie/regulator może kosztować, dla mocy rzędu do
    > 70KW/licząc po całkowitym spożyciu energii u odbiorcy i zakładając, że
    > turbiny wiatrowe miały by dodawać do 30-40KW?

    Jak chcesz żeby to się w jakikolwiek sposób opłaciło, to tylko
    prądnice z silników asynchronicznych, które wepniesz bezpośrednio na 3
    fazy bez żadnej zbędnej automatyki, regulatorów i dupereli. Jak
    zaczniesz się bawić w automatyzowanie i regulacje, to okres zwrotu
    inwestycji sięgnie Twoich wnuków :]

    L.

  • 3. Data: 2013-04-03 11:38:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 03 Apr 2013 10:41:38 +0200, BAREK napisał(a):

    > Czy jest odpowiednia automatyka, która takie rzeczy by regulowała i
    > odpowiednio przełączała?

    Automatyka jest na wszystko. Ale zakładając że chcesz szybkiej amortyzacji
    to kiedy zakład będzie nieczynny (np. w nocy) musisz mieć co zrobić z
    produkowaną energią. Jedyna sensowna możliwość to oddawanie energii do
    sieci. Zatem musisz mieć odpowiednią umowę z lokalnym Zakładem
    Energetycznym, gdzie ci określą swoje wymagania. Przypominam też że
    obecnie toczą się prace ustawodawcze dot. drobnych producentów energii
    elektrycznej, mające im ułatwić kontakty z Z.E i efekty będą niebawem. Czas
    najwyższy, bo póki co polskie ustawodawstwo znacznie odbiega od zwyczajów
    europejskich.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-04-03 12:45:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Apr 3, 11:38 am, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:
    > produkowaną energią. Jedyna sensowna możliwość to oddawanie energii do
    > sieci.

    Sensowna? Chyba w Polsce nie mieszkasz :>
    Stawki za energię są żałosne, a ilość papieru i czas na użeranie się z
    urzędasami czyni to opłacalnym jedynie dla naprawdę upartych ludzi
    (mam na myśli taką moc jak w temacie). Poza tym w nocy nie wieje, więc
    ewentualne zyski wystarczyłyby może na pokrycie zakupu nowego
    licznika :>

    L.

  • 5. Data: 2013-04-03 16:51:43
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Czas
    > najwyższy, bo póki co polskie ustawodawstwo znacznie odbiega od zwyczajów

    Idąc tym tropem załatwiasz też automatykę.
    Oddajesz całość wyprodukowanej energii do sieci energetycznej, a pobierasz
    sobie tyle ile potrzebujesz (100% obciążenia na sieci).

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2013-04-03 18:35:16
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > najwyższy, bo póki co polskie ustawodawstwo znacznie odbiega od zwyczajów

    Sam się nad tą automatyką zastanawiam.
    Jeżeli mamy rozproszoną produkcję energii elektrycznej to jak dostawcy
    mają zamiar to kontrolować. Np jest awaria i trzeba odłączyć( a potem
    podłączyć ponownie ) fragment sieci a w tym fragmencie jest setka
    "małych" elektrowni typu gospodarstwo z wiatrakiem.
    Taki scenariusz ZTCW ma wprowadzić w/w ustawa. Ma ktoś taką wiedzę ?

    Adam

  • 7. Data: 2013-04-03 18:54:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

> [...]
    > podłączyć ponownie ) fragment sieci a w tym fragmencie jest setka
    > "małych" elektrowni typu gospodarstwo z wiatrakiem.

    Inwerter, żeby zsynchronizować się z siecią, musi sam otrzymać napięcie
    z tej sieci. Gdy to napięcie zaniknie, inwerter po prostu się wyłączy
    i nie ma przepływu prądu ani w jedną, ani w drugą stronę.

    > Taki scenariusz ZTCW ma wprowadzić w/w ustawa. Ma ktoś taką wiedzę ?

    Ustawa nie reguluje kwestii technicznych, ten problem jest opanowany.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2013-04-03 19:06:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > i nie ma przepływu prądu ani w jedną, ani w drugą stronę.

    > Ustawa nie reguluje kwestii technicznych, ten problem jest opanowany.

    Tak z ciekawości.
    Na chłopski rozum. Jak w wyłączanym fragmencie sieci jest te 100 małych
    przydomowych elektrowni to każda z nich widzi napięcie w sieci od
    pozostałych 99 więc się nie odłącza.
    Czego nie wiem ?
    P.G.

  • 9. Data: 2013-04-03 19:25:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Na chłopski rozum. Jak w wyłączanym fragmencie sieci jest te 100 małych
    > przydomowych elektrowni to każda z nich widzi napięcie w sieci od

    Podejrzewam, że z braku działającego źródła o stabilnej częstotliwości,
    cały system w ciągu kilku sekund rozjedzie się jak orkiestra bez dyrygenta.
    Gdy częstotliwość wyjdzie poza zadany zakres wokół 50Hz, inwerter też
    się wyłącza. O ile wcześniej nie wyłączył się w związku z przeciążeniem
    i spadkiem napięcia -- zakładam, że w tym fragmencie jest jednak więcej
    odbiorców niż producentów energii (licząc w kW). Ale to jest zmartwienie
    zakładu energetycznego, więc ja też nie wszystko muszę wiedzieć.

    Jarek

    --
    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.

  • 10. Data: 2013-04-03 21:10:45
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 3 Kwi, 16:51, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
    > Oddajesz całość wyprodukowanej energii do sieci energetycznej, a pobierasz
    > sobie tyle ile potrzebujesz (100% obciążenia na sieci).

    Otóż to. Czyli pisząc o realiach : przebudowujesz infrastrukturę,
    zmieniasz licznik energii i pewnie jeszcze kilka gadżetów sobie
    dokupujesz, babrasz się w papierach (m.in. trzeba przedstawić
    planowaną produkcję energii na cały rok, a pomiary wiatru kosztują), a
    później sprzedajesz energię po 40 groszy/kWh, żeby zapłacić 50 groszy/
    kWh jeżeli masz kaprys używać jakiegoś urządzenia. Tak wygląda
    proobywatelska postawa urzędasów :]
    Zapewne te stawki są nieco inne i zależne od regionu, ale jakiś czas
    temu jak śledziłem to na bieżąco, to szary człowiek był dymany na sto
    dwa.Być może teraz jest ciut lepiej, ale nie liczyłbym na to zbytnio.

    L.