  • 11. Data: 2020-12-31 20:27:50
    Temat: Re: Strojenie helikalnych obwodów rezonansowych
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 31.12.2020 o 11:09, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Grzegorz Kurczyk"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Nie wiem czy to zadziala w polaczeniu z FFT.

    To taka na gorąco wymyślona propozycja :-) Ale moim zdaniem powinno
    zadziałać.

    > Powinno zadzialac zwykle przemiatanie czestotliwosci, o ile okres FFT
    > bedzie rowny okresowi przemiatania ... lub wielokrotnie wiekszy ... ale

    Jeśli okres przemiatania nie będzie w jakiś sposób zsynchronizowany z
    okresem FFT, to "szumienie" warikapem powinno dać podobny efekt.

    > czy nie prosciej zrobic wtedy zwykly wobulator ?

    Sam generator na 430MHz przestrajany o kilka % to pikuś. Problem w
    zobrazowaniu wyniku. Trzeba sygnał wzmocnić, przetworzyć i jakoś
    określić częstotliwość jakiej odpowiada każdy punkt wykresu. Czyli albo
    musimy kombinować syntezę albo dokładny generator znaczników.

    Dongiel na RTL2832U daje nam układy wejściowe, wzmocnienie, konwersję
    A/D i w miarę prawidłowy odczyt częstotliwości.

    Tak sobie myślę, że można dać powolne przemiatanie generatora i na
    analizatorze włączyć funkcję HOLD.

    Kolega Pcimol podrzucił ciekawy pomysł.
    Pod Linuxem jest sporo fajnego oprogramowania SDR do RTL2832U razem ze
    źródłami. Można by wyrzeźbić jakiś wobulatorek ;-)

    A idąc za pomysłem Kolegi Pcimol-a, to tu jest "szumofon" szerokopasmowy
    do 1MHZ do 3,5GHz za śmieszne pieniądze

    https://www.banggood.com/Noise-Signal-Generator-Nois
    e-Source-Simple-Spectrum-Tracking-Source-Gaussian-Wh
    ite-Noise-Generator-p-1537276.html?cur_warehouse=CN&
    rmmds=category

    Grzegorz

  • 12. Data: 2020-12-31 21:33:27
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-12-31 01:05, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Pcimol"  napisał w wiadomości grup

    > Ciekawy pomysl ... ale masz jakis pomysl na generator szumu w pasmie
    > 430MHz ?

    szumu?
    a nie lepiej kupić gotową płytkę z ADF4350/4351/MAX2870/2871, podpiąć do
    jakiegoś procka i z procka przemiatać a poziom na wyjściu mierzyc choćby
    płytką z AD8313?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 13. Data: 2021-01-01 16:40:53
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 31.12.2020 o 21:33, Michal pisze:

    > szumu?
    > a nie lepiej kupić gotową płytkę z ADF4350/4351/MAX2870/2871, podpiąć do
    > jakiegoś procka i z procka przemiatać a poziom na wyjściu mierzyc choćby
    > płytką z AD8313?

    generator szumu, to na upartego jedna dioda, rezystor i jakiś scalony
    wzmacniacz szerokopasmowy.

    P.S. cały rok pisałem odpowiedź ;-)

    Dużo zdrówka i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku dla Grupowiczów.

    Grzegorz

  • 14. Data: 2021-01-24 18:36:18
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Sądzę że te filtry są sprzężone krytycznie lub lekko ponad. Bez
    > wobulatora IMO tego dobrze nie zrobisz a prosty generator wobulowany
    > jest zrobić łatwiej niż kombinować strojenie bez niego.

    Odkopię trochę temat, choć z jakiegoś powodu odkopywane tematy zwykle nie
    mają odpowiedzi -- może kwestia czytników, które pokazują je gdzieś daleko
    na liście?

    W każdym razie zrobiłem sobie wobuloskop -- generator VCO (kupny, o taki:
    https://allegro.pl/oferta/super-niskoszumne-vco-420-
    460mhz-7546192828), do
    tego generator trójkąta (ok. 30 Hz, wydumka własna) i sonda w.cz. podobna
    do tego: http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Testgear/rfmv
    .htm. To
    podpięte pod wejścia oscyloskopu w trybie XY.

    Nie było żadnej odpowiedzi ze strony układu, a to dlatego, że jeden
    helikal był uszkodzony: https://ibb.co/bQDbtbk

    Naprawiłem go i nagle układ zaczął odpowiadać na kręcenie śrubami :)

    Najpierw ustawiłem wysoki poziom na wejściu mieszacza (R27) przy
    zaprogramowanym odbiorze 435 MHz (kręcąc T6), potem puściłem sygnał z VCO
    na antenę i mierząc sygnał na bazie Q2 doprowadziłem do tego, że wyglądał
    mniej więcej, na moje oko, dobrze -- możliwie najwyższy poziom i szczyt w
    okolicach 435 MHz.

    Nie wiem, czy to dobra technika, ale pomogło. Radio zaczęło odbierać,
    poziom sygnału się poprawił.

    Teraz mam tylko problem z nadawaniem. Niektóre przemienniki otwiera bez
    problemu, innych -- choć słyszy je dobrze -- nie jest w stanie otworzyć.
    Inne radio na tej samej antenie otwiera je bez problemu nawet na dużo
    niższej mocy, subton mam OK, inne radio nastrojone na częstotliwość
    wejściową przemiennika też prawidłowo odbiera moją nośną i subton.

    Co to może być? Układ nadajnika też może wymagać jakiegoś strojenia?

    Tam jest podobno jakiś układ do automatycznej regulacji mocy wyjściowej,
    może SWR anteny mu nie pasuje (ciężko zmierzyć, bo nie mam miernika na to
    pasmo, ale to parapetówka, blisko okno, framuga, więc może być słabo; będę
    jeszcze robił testy w docelowej lokalizacji już z lepszą anteną) i bardzo
    redukuje moc?

    --
    Recepcja hotelu:
    - Szybko, przed hotelem leży kobieta! Jest nieprzytomna, wygląda jakby

  • 15. Data: 2021-01-24 18:40:32
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo te "helical filter" ... czy to takie na cewkach i rdzeniach, czy
    > cos lepszego ?

    To jest jakaś magia magiczna, zdaje się, że "cavity resonator". Są dwa
    identyczne obwody zamknięte we wspólnej, metalowej obudowie. Oba składają
    się z pętli (kawałek srebrzanki od masy do wejścia (wyjścia)) i helisy,
    która jest srebrzanką, nawiniętą na rdzeniu i z jednej strony podłączoną
    do końcówki wspomnianej pętli (od strony wejścia (wyjścia)), a z drugiej
    nie podłączoną wcale. W tę helisę wkręca się i wykręca mosiężny (?) rdzeń.

    Nie mam zielonego pojęcia, jak to działa, ale podobno działa i bardzo
    ostro stroi.

    > Bo mnie tak zastanawia - obwodow wejsciowych nie chca zmieniac, czyli
    > przekrecic sie daja, a tego od heterodyny nie da sie przekrecic ?

    Da się, też jest tam rdzeń. Może po prostu byłoby poza zakresem? W moim
    przypadku rdzeń jednego z obwodów jest praktycznie całkowicie wykręcony,
    ale tylko tak osiągnąłem maksimum napięcia.

    --
    Młody lew został przywieziony do ZOO i umieszczony w klatce obok
    starego lwa. Przyszedł dozorca i staremu lwu rzucił ogromny kawał mięsa,

  • 16. Data: 2021-01-25 19:13:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup
    oterville.invalid...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >rdzeń.

    >Nie mam zielonego pojęcia, jak to działa, ale podobno działa i bardzo

    Kiedys pokazywalem
    https://youtu.be/ndaoMPH4RGI?t=110

    Ale Ty masz chyba mniejsze radyjko, nie zmiesci sie :-)

    J.