    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Strojenie helikalnych obwodów rezonansowych
    Date: Sun, 24 Jan 2021 17:36:18 +0000 (UTC)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Sądzę że te filtry są sprzężone krytycznie lub lekko ponad. Bez
    > wobulatora IMO tego dobrze nie zrobisz a prosty generator wobulowany
    > jest zrobić łatwiej niż kombinować strojenie bez niego.

    Odkopię trochę temat, choć z jakiegoś powodu odkopywane tematy zwykle nie
    mają odpowiedzi -- może kwestia czytników, które pokazują je gdzieś daleko
    na liście?

    W każdym razie zrobiłem sobie wobuloskop -- generator VCO (kupny, o taki:
    https://allegro.pl/oferta/super-niskoszumne-vco-420-
    460mhz-7546192828), do
    tego generator trójkąta (ok. 30 Hz, wydumka własna) i sonda w.cz. podobna
    do tego: http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Testgear/rfmv
    .htm. To
    podpięte pod wejścia oscyloskopu w trybie XY.

    Nie było żadnej odpowiedzi ze strony układu, a to dlatego, że jeden
    helikal był uszkodzony: https://ibb.co/bQDbtbk

    Naprawiłem go i nagle układ zaczął odpowiadać na kręcenie śrubami :)

    Najpierw ustawiłem wysoki poziom na wejściu mieszacza (R27) przy
    zaprogramowanym odbiorze 435 MHz (kręcąc T6), potem puściłem sygnał z VCO
    na antenę i mierząc sygnał na bazie Q2 doprowadziłem do tego, że wyglądał
    mniej więcej, na moje oko, dobrze -- możliwie najwyższy poziom i szczyt w
    okolicach 435 MHz.

    Nie wiem, czy to dobra technika, ale pomogło. Radio zaczęło odbierać,
    poziom sygnału się poprawił.

    Teraz mam tylko problem z nadawaniem. Niektóre przemienniki otwiera bez
    problemu, innych -- choć słyszy je dobrze -- nie jest w stanie otworzyć.
    Inne radio na tej samej antenie otwiera je bez problemu nawet na dużo
    niższej mocy, subton mam OK, inne radio nastrojone na częstotliwość
    wejściową przemiennika też prawidłowo odbiera moją nośną i subton.

    Co to może być? Układ nadajnika też może wymagać jakiegoś strojenia?

    Tam jest podobno jakiś układ do automatycznej regulacji mocy wyjściowej,
    może SWR anteny mu nie pasuje (ciężko zmierzyć, bo nie mam miernika na to
    pasmo, ale to parapetówka, blisko okno, framuga, więc może być słabo; będę
    jeszcze robił testy w docelowej lokalizacji już z lepszą anteną) i bardzo
    redukuje moc?

    --
    Recepcja hotelu:
    - Szybko, przed hotelem leży kobieta! Jest nieprzytomna, wygląda jakby