  • 1. Data: 2011-08-05 21:16:11
    Temat: Sterownik do żyrandola
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Cześć!

    Mam taki problem:
    Stary żyrandol miał jedną żarówkę, wyłącznik i dwa przewody.
    Nowy żyrandol ma mieć 6 do 8 halogenów.
    Ściany, pod żadnym pozorem, nie chcę demolować.
    Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
    sterować 8 halogenami?
    Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?
    Czy jest coś takiego w handlu?
    Czy tylko ja mam taki problem? :-)
    Proszę, poradźcie coś...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 2. Data: 2011-08-06 06:01:13
    Temat: Re: Sterownik do żyrandola
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości Krzysztof Tabaczyński napisał:
> [...]
    > Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
    > sterować 8 halogenami?
    > Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?
    Witam,
    najprościej to dołożyć ulubionego procka z odbiornikiem
    podczerwieni i garść przekaźników. Jedną żarówkę
    podłączyć klasycznie do włącznika natomiast pozostałe
    pogrupowane w/g uznania przez przekaźniki.
    W momencie włączenia zasilania conajmniej jedna
    żarówka startuje. Pozostałe można skonfigurować iż
    domyślnie startują jak przed zanikiem zasilania w/g zapisu
    w EEprom lub pobawić się w sterowanie morsem.
    Do zasilania procka podłączyć większy kondensator
    i wykrywać szybkie mignięcia zasilania np.
    1s włączenie, <1s wyłączenie, włączenie - 2 żarówki,
    1s włączenie, 1-2s wyłączenie, włączenie - 6 żarówek itp.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2011-08-06 06:50:10
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > 1s włączenie, <1s wyłączenie, włączenie - 2 żarówki,
    > 1s włączenie, 1-2s wyłączenie, włączenie - 6 żarówek itp.

    Mam ściemniacz działający na takiej zasadzie i uważam, że to skuteczna
    metoda.
    Niekoniecznie musi być podczerwień. Można "migać" oryginalnym włącznikiem do
    żyrandola.
    Prostszą metodą jest założenie ściemniacza. Tracimy wtedy niestety na
    sprawności.
    Ściemniacz nie ogranicza zużycia prądu.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2011-08-06 12:01:10
    Od: a...@p...pl

    On Fri, 5 Aug 2011 23:16:11 +0200, "Krzysztof Tabaczyński"
    <k...@w...pl> wrote:

> [...]
    >Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
    >sterować 8 halogenami?
    >Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?

    tez kiedys myslalem, ze chcialbym cos takiego kupic. Technicznie do
    wykonania nawet w warunkach amatorskich, tylko ze to wszystko
    musialoby sie zmiescic w tej zaslepce przy haku i kostce. Troche malo
    miejsca. Chociaz.

    --
    ThinkXtra

  • 5. Data: 2011-08-06 12:25:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Tabaczyński ma taki problem:

> [...]
    > Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
    > sterować 8 halogenami?
    > Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?

    Jak sterować? Żeby można było nadać żyrandolowi jeden z 256 stanów?
    Kto będzie te stany określał? Teoretycznie jakiś sens ma włączanie
    (1,2,4,8) żarówek. A w praktyce na ogół wystarcza możliwość włączenia
    dwóch lub wszystkich żarówek. Do tego trzy przewody wystarczą, ale tu
    ich nie ma, więc jest problem.

    > Czy tylko ja mam taki problem? :-)

    Podejrzewam, że tak.

    > Proszę, poradźcie coś...

    Radzę zacząć od określenia *realnych* potrzeb. Jeśli się okaże, że
    nie są one krańcowo dziwaczne, to bym polecił zamontowanie wyłącznika
    ze sznureczkiem przy kostce na suficie.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2011-08-06 12:36:17
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-08-05 23:16, Krzysztof Tabaczyński pisze:
    > Cze?ae!
    >
    > Mam taki problem:
    > Stary ?yrandol mia? jedn? ?arówke, wy??cznik i dwa przewody.
    > Nowy ?yrandol ma mieae 6 do 8 halogenów.
    > ?ciany, pod ?adnym pozorem, nie chce demolowaae.
    > Jak to zrobiae, aby za pomoc? tylko dwóch przewodów
    > sterowaae 8 halogenami?
    > Jaki? nadajnik w wy??czniku i odbiornik w ?yrandolu?
    > Czy jest co? takiego w handlu?
    Nie spotkałem się.
    Problem jest przy 2 przewodach.
    Przy 3ch nie jest tak źle - mamy N, L, Sterowanie, zakładamy potrójny
    przełącznik na ścianę, do 2 i 3 klawisza podłączamy sterowanie, a każdy
    z klawiszy ma wstawioną w szereg diodę, w przeciwnym kierunku:
    - przy samym załączeniu L mamy zasilanie np 1 żarówki.
    - przy żyrandolu są 2 przekaźniczki na 230v ale z diodą i kondensatorem
    (małym, by uniknąć brzęczenia), każda dioda w przeciwnym kierunku
    - włączenie jednej diody przez przełacznik sterowania - daje włączenie
    jednego przekaźnika, bo drugi nie dostanie napięcia, i włączenie
    kolejnej żarówki/żarówek
    - włączenie obu przycisków sterowania włącza obie połówki sinusa 230v na
    sterowanie, więc oba przekaźniki się załączają, i świecą wszystkie
    podłączone żarówki

    Ale tą metodą uzyskujemy tylko zwiększenie z 3 (A, B, A+B) na 6
    kombinacji jasności (A, B, C, A+B, A+C, A+B+C) - zakładając że do
    każdego "kanału" mamy inną liczbę żarówek.

    Przekaźnik mały a z cewką na 230v to nie problem wielki -
    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-230VAC-1#id
    _category%3D112504%26cleanParameters%3D1%26

    gorzej że przekaźniki na AC źle pracują przy DC (namagnesowuje im się
    coś, i słabo się odłączają), a przekaźnik na ~250DC ciężko bardzo (na
    110DC jeszcze są -
    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-110VDC#id_c
    ategory%3D100051%26cleanParameters%3D1%26
    Umax 280V DC - wypada dołożyć rezystor jakiś)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2011-08-06 13:15:24
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-110VDC#id_c
    ategory%3D100051%26cleanParameters%3D1%26
    > Umax 280V DC - wypada dołożyć rezystor jakiś)

    Przy możliwościach dzisiejszej elektroniki, za pomocą
    dwóch przewodów można sterować praktycznie
    dowolną ilością urządzeń. Ale ja chciałem kupić gotowe,
    sprawdzone urządzenie, "z półki". Widocznie będę musiał
    szukać elektronika, który mi taki sterownik zrobi.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 8. Data: 2011-08-06 13:43:00
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > sprawdzone urządzenie, "z półki". Widocznie będę musiał
    > szukać elektronika, który mi taki sterownik zrobi.

    Może przejść na zdalne sterowanie?
    http://allegro.pl/3-gniazda-zarowki-wlacznik-z-pilot
    a-sciemniacz-u44-
    i1747869907.html
    Trochę duże i do stylowego żyrandola nie pasuje.
    Może jeszcze coś się znajdzie...
    http://tinyurl.com/3u9glw6

  • 9. Data: 2011-08-06 14:21:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński"
    > , za pomocą
    > dwóch przewodów można sterować praktycznie
    > dowolną ilością urządzeń

    Tak na prawdę do żyrandola biegnie tylko jeden przewód. Od wyłącznika. ;-)

    Robert

  • 10. Data: 2011-08-06 16:15:07
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
    > sterować 8 halogenami?
    > Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?

    Obejrzyj odbiorniki z:
    http://www.deltadore.com/PL/produkty-dystrybucji-pro
    fesjonalnej/metier/3/segment/2.html
    czy zmieszczą się w oprawie zyrandola.