  • 61. Data: 2014-03-15 17:01:14
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:wrmub14u4ocv.3koea5acb7w6.dlg@40tude.net...
    > P.S. jak sie teraz windy steruje ?

    Przeważnie falowniki, ale nie wszędzie, u mnie dopiero niedawno wymieniono
    zwykły napęd na falownikowy, ale przekaźnik główny jest tradycyjny i
    słychać, jak przy starcie/zahamowaniu klapie. Słychać dwa klapnięcia,
    zapewne jeden, to przekaźnik hamulca, drugi od napędu.
    W pewnej dużej przychodni (mniejsza o adres), jest winda skomputeryzowana
    chyba bardziej, niż auto K.I.T.T z "Nieustraszonego". Jak najbardziej na
    falowniku, ale do wszelkich wrażliwych operacji, klapią przekaźniki. I to
    dość głośno. Także do ruchu drzwiami.
    Zresztą, nie bardzo sobie wyobrażam, aby silnik był stale podpięty do
    falownika, w razie zwiechy komputera nie było by to zbyt wzkazane IMHO...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 62. Data: 2014-03-18 15:00:22
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-05 02:01, Pszemol pisze:
    > Potrzebuję elektrycznie sterować załączeniem/wyłączeniem dużego silnika
    > pompy - przez "duży" mam na myśli około 30A max prądu zmiennego...
    > Aktualne rozwiązanie wykorzystuje przekaźnik sterowany cewką 12VDC.
    > Czy warto się dziś przesiadać na triaki czy inne rozwiązania "solid state"?
    > Przez "czy warto" mam na myśli oszczędność kosztów bez poświęcania
    > niezawodności, trwałości czy np. zakresu temperatur pracy urządzenia...

    "Pięć pytań, które musisz sobie zadać zanim zastosujesz przekaźnik
    półprzewodnikowy"
    autor: Cliff Ortmeyer, Newark element14
    http://www.elektroonline.pl/a/7100,Piec-pytan-ktore-
    musisz-sobie-zadac-zanim-zastosujesz-przekaznik-polp
    rzewodnikowy,,Elektronika
    Artykulik streszcza to, co w zasadzie już zostało powiedziane w wątku.

    --
    Michał

  • 63. Data: 2014-03-18 19:00:22
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    A kto to ten Cliff Ortmeyer?
    Tak pytam, gdyż bzdury wypisywane w pierwszym punkcie, już sobie
    wytłumaczyliśmy.
    Cytat pana Cliffa Ortmeyera:
    "Przekaźniki elektromechaniczne mają jedną przewagę na półprzewodnikowymi,
    jeśli oceniać je pod kątem bezpieczeństwa użytkowania: w razie uszkodzenia
    pozostają otwarte, a przerwa pomiędzy kontaktami uniemożliwia przepływ prądu
    od źródła do obciążenia. To zabezpiecza przed różnymi ,,katastrofami", na
    przykład, zmywarką zalewającą kuchnię, jak również przed tymi zagrażającymi
    życiu."
    S.

    Użytkownik Michał Lankosz <m...@t...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:lg9jh6$o1d$...@s...chmurka.net...

  • 64. Data: 2014-03-18 20:04:06
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > przykład, zmywarką zalewającą kuchnię, jak również przed tymi zagrażającymi

    A z czym się nie zgadzasz?

    Bo na ponad setkę maszyn różnych od montujących po zrobotyzowane, to
    nawet np. Nimak w zgrzewarce kondensatorowej, gdzie są przekształtniki
    wysokoczęstotliwościowe do ładowania baterii kondensatorów do kilku kV,
    tyrystorem załącza te kilka kV na pierwotnym w cyklu zgrzewania, ale
    rozładowanie energii realizuje przez dedykowany przekaźnik.

    --
    Irokez

  • 65. Data: 2014-03-18 20:41:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 18 marca 2014 19:00:22 UTC+1 użytkownik Sylwester Łazar
    napisał:
    > A kto to ten Cliff Ortmeyer?
    >
    > Tak pytam, gdyż bzdury wypisywane w pierwszym punkcie, już sobie
    > wytłumaczyliśmy.

    Tu jest oryginał:

    http://tinyurl.com/ow4qoom

    A ten osobnik to jakiś marketoid, ale z 20 letnim doświadczeniem,
    przynajmniej tak tam piszą :>

    L.

  • 66. Data: 2014-03-18 20:43:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Thursday, March 13, 2014 11:53:25 AM UTC 1, k...@g...com wrote:
    > W przypadku półprzewodników 100% pozostaje w takiej sytuacji włączone.

    A to akurat byzydura, poniżej:

    http://lisciasty.firehost.pl/tyryst.jpg

    jest tyrystor talerzowy z wyjaraną bramką
    (przewodził coś ponad 1kA nominalnie ale się
    był zepsuł). Zgasł grzecznie i przestał przewodzić.

    L.

  • 67. Data: 2014-03-18 21:26:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-03-18 20:43, Lisciasty pisze:

> [...]
    >
    > jest tyrystor talerzowy z wyjaraną bramką
    > (przewodził coś ponad 1kA nominalnie ale się
    > był zepsuł). Zgasł grzecznie i przestał przewodzić.

    Podpisuje się pod tą bzdurą o 100%.
    Ale prawdą też jest że w jaki sposób się uszkodzi to jak rzut kostką.
    Ogólnie to tak pół na pół mam ;).

    Stycznik sklejony to nie wiem czy raz na rok widzę w stosunku do tego,
    co się wypaliło i przestało po prostu przewodzić (aplikacje typu
    załączanie silników serwonapędów Siemens, serwa robotów Yaskawa/ABB,
    spawarek Esab/Fronius/SKS, itp, itd). Sklejonego przekaźnika
    bezpieczeństwa SICK/PILZ/Cedes to ja nigdy nie widziałem. Za to
    przyciski "Two-hand safety" z wyjściami tranzystorowymi to na zwarcie
    ich wewnętrzne kilka padło. Dobrze że są podłączone do przekaźników
    bezpieczeństwa, które taki stan wykrywają.

    Pozdr.

  • 68. Data: 2014-03-18 22:28:22
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Tu jest oryginał:
    >
    > http://tinyurl.com/ow4qoom
    >
    > A ten osobnik to jakiś marketoid, ale z 20 letnim doświadczeniem,
    > przynajmniej tak tam piszą :>
    >
    > L.

    aaa... To rozumiem.
    Ten SHARP S202 tam na zdjęciu kosztuje 20 zł
    Przekaźnik przemysłowy 4x więcej.
    Marża 40%: 8 vs. 32 zł zysku/pc.
    Prosty rachunek :-)
    I jeszcze regularnie klient przychodzi po nowy, bo mu się styki nagminnie
    wypalają.
    S202 nie ma styków.
    Trzeba bardzo uważać na autorytety branżowe.
    S.

  • 69. Data: 2014-03-18 22:39:10
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A z czym się nie zgadzasz?
    Z tym:
    "w razie uszkodzenia pozostają otwarte"
    Gość na siłę zgubił słowo "najczęściej".
    W oryginale:
    "they can reliably fail open"
    A chwilę później przywalił o zalaniu wodą kuchni przez zmywarkę:
    "the dishwasher flooding the kitchen"
    Warto jakoś uargumentować swoje "naukowe" racje, strasząc żony inżynierów.
    Argument iście profesjonalny :-)
    S.

  • 70. Data: 2014-03-18 22:59:15
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > aaa... To rozumiem.
    > Ten SHARP S202 tam na zdjęciu kosztuje 20 zł
    > Przekaźnik przemysłowy 4x więcej.

    Bez kozery powiem pincet.
    Przekaźnik odpowiadający temu sharpowi kosztuje z 6 zł.
    Za dwadzieścia to już bardzo przyzwoity. Przekaźnik z prądem minimalnym
    100uA kosztuje około 35 zł.