  • Data: 2016-02-02 16:03:39
    Temat: Re: Sterowanie grupowe mocą grzałki a moc chwilowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-02-02 o 14:51, Waldemar pisze:
    [...]

    >Mówimy o żarówce pracującej przy 230V, wątek jest o sieci 230V. Zimne
    >włókno żarówki 100W ma 38.6 oma (właśnie zmierzyłem), co daje prąd
    >rozruchu 6A. Do kiloampera jeszcze daleko.

    tylko ze ona na goraco ma ok 0.44 A / 530 ohm, czyli opornosc
    rosnie/prad spada ~15 razy.

    W halogenowej bedzie podobnie, wiec takie 100W/12V z nominalnym pradem
    8A, przy rozruchu wezmie ~120A.
    O ile oczywiscie zasilacz pozwoli. No i nagrzewa sie jakos dluzej.
    Ale tylko 120A.

    Wiecej to przy probie zasilenia z sieci napieciem nie 12V, ale np
    230A.
    Np przez triaka ... no tak, ale triak gora na 10% mocy, powinien sie
    wlaczyc dopiero pod koniec cyklu, gdy napiecie w sieci juz znacznie
    spadnie :-)

    Nawiasem mowiac - klne na to, bo jak trzeba na szybko obiazenia
    sztucznego na niskim napieciu, siegam po zarowke samochodowa ... a tu
    d*, wspolczesne zasilacze sie wylaczaja.
    Nawet taki pecetowy 500W potrafi polec po podlaczeniu zarowki 55W.

    Wiec ten 1kA ... moze przy przepaleniu zarowki ?
    Tam sie bodajze luk zapala, wlokno topi, i w miare topienia dlugosc
    znika a rezystancja spada.

    J.