  • Data: 2010-09-28 14:34:22
    Temat: Re: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał w
    > Zastanawia mnie, czysto teoretycznie, który układ jest
    > dokładniejszy ?
    > Dioda pojemnościowa sterowana z potencjometru wieloobrotowego czy
    > taka sama dioda sterowana z jakiegos przetwornika CA 16 bit np.
    > Czy za pomocą potencjometru 10-cio obrotowego można uzyskać 65
    > "kilo" niepowtarzalnych wartości napięcia ? Teoretycznie niby
    > powinno dac się uzyskac nieskończoną liczbę kroków ale jak wiemy
    > rzeczywistość troche odbiega od teorii.
    > Ostatnio pokręciłem sobie takim potencjometrem i czułem że suwak
    > nie przesuwał się idalnie płynnie

    Bo jakbys rozkrecil to bys tam znalazl gruby drut izolowany
    owiniety cienkim drutem oporowym.
    I z tego grubego jest zwinieta spirala [helisa], wiec co najwyzej
    mozna sie o jeden zwoj cienkiego przelaczyc.

    Oczywiscie mowa o starej daty - nowsze maja po prostu przekladnie,
    co niekoniecznie podnosci rozdzielczosc i dokladnosc.

    > dlatego nasuneła mi się myśl o przetworniku CA.
    > Układ do strojenia VFO odbiornika KF, jakby ktoś pytał.

    Kierunek myslenia jak najbardziej sluszny, ale czy nie lepiej
    pomyslec dalej - PLL, DDS ?

    J.