    Subject: Re: Staruszek
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Fri, 24 Nov 2017 12:59:20 +0100

    W dniu 2017-11-24 o 11:23, Myjk pisze:
    > Fri, 24 Nov 2017 09:57:52 +0100, cef

    > Ale to Ty, bo ja wciskam sprzęgło w opisanej sytuacji -- i jak widać nie
    > tylko ja. Wg mnie słusznie i tak się powinno robić.

    Wiem, że jest was więcej.

    > Rozwijając... Wyobraź sobie, częstą sytuację gdy jedzie się w korku
    > (przypominam, że autor wyraźnie to podkreślił), z wrzuconą dwójką albo
    > nawet trójką, bez dotykania gazu, toczenia się jednostajnie na minimalnych
    > obrotach i zagapienia się na tyle, że wystarczy tylko ostre hamowanie. Jak
    > nie wciśniesz sprzęgła razem z hamulcem, silnik będzie jednak chwilę
    > ciągnął zanim postanowi się zdusić siłą hamulców i w rezultacie można
    > wjechać w kuper temu z przodu.

    To nie jest gwałtowne hamowanie, tylko hamowanie hamulcem i
    w późniejszej fazie wcisnięcie sprzęgła, żeby silnik nie zgasł.
    A Ty mówisz, że najpierw wciskasz - w sytuacji awaryjnej sprzęgło -
    czyli auto jeszcze się parę metrów toczy - i dopiero potem hamulec aż
    walniesz komus w kufer

    > Nie wiem jakimi samochodami jeździsz, ale komputer

    To nie ma znaczenia dla istoty hamowania

    > "Normalnie" to się naciska jak się ma 2-3 tys. na obrotomierzu, wtedy
    > silnik pomaga hamulcom i można wcisnąć sprzęgło nieco później, ale
    > ostatecznie wcisnąć je i tak trzeba -- i to jest, przynajmniej dla mnie,
    > odruch.

    > Nie rozumiem tego argumentu. Nogi pracują niezależnie -- przełożenie nogi z
    > gazu na hamulec trwa tyle samo co przełożenie nogi z podstawki na sprzęgło.

    Guzik prawda - widziałeś ten film ostatni z jeleniem?
    Facet odruchowo zamiast hamować, to chciał bieg zmienić, bo pewnie już
    sprzęgło wczesniej wcisnął zamiast hamulca.

    > Kluczowe w przekazie było, że jeżdżąc na codzień manualem można sobie
    > psikusa zrobić wciskając ostro hamulec gdy odruchowo (nawykowo) się chce w
    > pewnej sytuacji (prawidłowo dla manuala!) wcisnąć sprzęgło.

    Też nie. Nawykowo jest ta sama noga - chyba, że ktoś jedzie na dwie stopy.

    > Sprzęgło to sobie możesz nacisnąć po wszystkim, żeby silnik nie zgasł
    >
    > Ano będzie, bo masz klapy na oczach :P i swój jedyny słuszny punkt widzenia

    No akurat w kwestii hamowania chyba jesteś w stanie zrozumieć moją rację.

    > (jak w temacie z silnikami i dogrzewaczem nie sposób Ci wyjaśnić, że nie
    > trzeba mieć zepsutego termostatu żeby silnik się słabo grzał -- wystarczy
    > inna konstrukcja silnia). :P

    A tu się wcale nie upierałem. Powiedziałem tylko, żeby zamiast montować
    jakieś ustrojstwa sprawdził czy mu sie nie otwiera po 1 km obieg chłodnicy,
    bo jak ma do celu 10km, to bedzie miał zimno cały czas.
    Jak jest mały obieg tylko czynny, to musiałby by być jakiś 6litrow smok,
    żeby się na 10km do tych 50stopni nie zagrzał a tam było 1,9
    Albo ma nagrzewnicę zapchaną itd itp - aż tak zimno byc nie może :-)