    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Staruszek
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Sender: Myjk <>
    Date: Fri, 24 Nov 2017 11:23:07 +0100

    Fri, 24 Nov 2017 09:57:52 +0100, cef

    > Dla mnie to jest sytuacja zupełnie odwrotna. Tzn przy awaryjnym, szybkim
    > hamowaniu mnie w ogóle nie przychodzi do głowy żeby naciskać sprzęgło.

    Ale to Ty, bo ja wciskam sprzęgło w opisanej sytuacji -- i jak widać nie
    tylko ja. Wg mnie słusznie i tak się powinno robić.

    Rozwijając... Wyobraź sobie, częstą sytuację gdy jedzie się w korku
    (przypominam, że autor wyraźnie to podkreślił), z wrzuconą dwójką albo
    nawet trójką, bez dotykania gazu, toczenia się jednostajnie na minimalnych
    obrotach i zagapienia się na tyle, że wystarczy tylko ostre hamowanie. Jak
    nie wciśniesz sprzęgła razem z hamulcem, silnik będzie jednak chwilę
    ciągnął zanim postanowi się zdusić siłą hamulców i w rezultacie można
    wjechać w kuper temu z przodu.

    Nie wiem jakimi samochodami jeździsz, ale komputer wszystkich w miarę
    nowych samochodów którymi jeździłem do tej pory próbował utrzymać pracę
    silnika samodzielnie dodając gazu gdy obroty spadły poniżej minimalnych
    (nawet przy wciśniętym hamulcu*). W takiej sytuacji wciśnięcie sprzęgła
    razem z hamulcem jest jak najbardziej sensowne, silnik w niczym nie pomaga,
    wręcz przeciwnie, może tylko zaszkodzić. Potem wychodzi taka lama z
    samochodu po dzwonie i zdziwiona wielce że się nie udało wyhamować (bo
    silnik pociągnął ten kluczowy metr).

    *) Co innego jak się ma powyżej minimalnych obrotów i wciśnie hamulec (w
    sensie do punktu w którym zaświeci się światło STOPu). Wtedy, np. VW Group,
    silnik nie reaguje na wciskanie gazu. Nie można zrobić komuś psikusa tj.
    wcisnąć hamulca lewą nogą sygnalizując hamowanie i jednocześnie odjechać
    dodając gazu prawą nogą. :P Sprawdzone empirycznie. Dla odmiany moją Mazdą
    już można taką akcję wyciąć, bo nie ma odcięcia na gazie po wciśnięciu
    hamulca.

    > Naciska się normalnie tylko hamulec.

    "Normalnie" to się naciska jak się ma 2-3 tys. na obrotomierzu, wtedy
    silnik pomaga hamulcom i można wcisnąć sprzęgło nieco później, ale
    ostatecznie wcisnąć je i tak trzeba -- i to jest, przynajmniej dla mnie,
    odruch.

    > Naciskanie wtedy sprzęgła to zły nawyk, tracisz cenne ułamki sekund.

    Nie rozumiem tego argumentu. Nogi pracują niezależnie -- przełożenie nogi z
    gazu na hamulec trwa tyle samo co przełożenie nogi z podstawki na sprzęgło.

    Kluczowe w przekazie było, że jeżdżąc na codzień manualem można sobie
    psikusa zrobić wciskając ostro hamulec gdy odruchowo (nawykowo) się chce w
    pewnej sytuacji (prawidłowo dla manuala!) wcisnąć sprzęgło. Pierwsza moja
    jazda AT parę lat temu też się tak właśnie odbyła -- próbowałem wcisnąć
    sprzęgło dojeżdżając do bramy i wdusiłem hamulec (z odruchu MT) stając
    dęba. Do tamtej pory nie wiedziałem że auta mają takie dobre hamulce. :P To
    także pośrednio tłumaczy skąd system wspomagania hamowania awaryjnego
    zagościł w samochodach.

    Nadal jednak nijak to wszystko nie wyjaśnia jak można pomylić gaz z
    hamulcem. Przecież nie bez powodu jest różnica w wysokości pedałów.

    > Sprzęgło to sobie możesz nacisnąć po wszystkim, żeby silnik nie zgasł
    > albo jak trzeba coś jeszcze zrobić manewrowo przy tej awaryjnej sytuacji.
    > Pewnie zaraz będzie dyskusja co naciskać w sytuacji awaryjnej :-)

    Ano będzie, bo masz klapy na oczach :P i swój jedyny słuszny punkt widzenia
    (jak w temacie z silnikami i dogrzewaczem nie sposób Ci wyjaśnić, że nie
    trzeba mieć zepsutego termostatu żeby silnik się słabo grzał -- wystarczy
    inna konstrukcja silnia). :P

    --
    Pozdor
    Myjk