  • 81. Data: 2011-02-17 02:58:04
    Temat: Re: Stara ?piewka [OT]
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 17 Feb 2011 01:46:05 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >To chyba amerykanizm, zresztą wydaje się mocno związany z ich tradycją
    >"ius soli". Czy dziecko polskich obywateli urodzone powiedzmy w Wielkiej
    >Brytanii, ale nigdy nie mające brytyjskiego obywatelstwa, mieszkające na
    >stałe w Polsce i mające obywatelstwo wyłącznie RP będzie w amerykańskich
    >ankietach pisało pod Nationality "British" albo "United Kingdom"?

    Prawdopodobnie. Amerykanow interesuje gdzie sie czlowiek urodzil.

    A.L.

    P.S> A czy to w koncu takei wazne czy Linus jest Finczykiem, Szwedem
    czy Amerykaninem?

  • 82. Data: 2011-02-17 10:07:36
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 17, 2:58 am, A.L. <l...@a...com> wrote:
    > On Thu, 17 Feb 2011 01:46:05 +0000, Andrzej Jarzabek

    > Prawdopodobnie. Amerykanow interesuje gdzie sie czlowiek urodzil.

    Hm, US Code, Chapter 8 posługuje się pojęciem "nationality" mniej
    więcej w sensie naszego "obywatelstwa": nationality można zyskać na
    drodze naturalizacji lub utracić na kilka sposobów. Chapter 12 zawiera
    takie definicje:
    (21) The term "national" means a person owing permanent allegiance to
    a state.
    (22) The term "national of the United States" means
    (A) a citizen of the United States, or
    (B) a person who, though not a citizen of the United States, owes
    permanent allegiance to the United States.
    (23) The term "naturalization" means the conferring of nationality of
    a state upon a person after birth, by any means whatsoever.

    Przypadki, o których mowa w punkcie 22B dotyczą osób urodzonych w
    "outlying posessions" Stanów Zjednoczonych, którzy w świetle prawa
    międzynarodowego są amerykańskimi obywatelami, ale nie mają np. prawa
    głosować w wyborach federelnych.
    http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_nationali
    ty_law#Nationals_who_are_not_citizens

    Pytanie więc takie, czy w rozumieniu polskiego słowa "obywatelstwo"
    osoba, która ma amerykański paszport z admotacją THE BEARER IS A
    UNITED STATES NATIONAL AND NOT A UNITED STATES CITIZEN ma
    "obywatelstwo" USA, czy nie ma? Według mnei raczej ma, ale przyznam,
    że się na tym nie znam kompletnie.

    > P.S> A czy to w koncu takei wazne czy Linus jest Finczykiem, Szwedem
    > czy Amerykaninem?

    Dla mnie nieważne. Natomiast osobliwy status obywatelstwa Samoańczyków
    znajduje co najmniej ciekawym :)

  • 83. Data: 2011-02-17 11:05:38
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    A.L. wrote:

    > Nie, bo zadaniem moderatora jest przestrzeganie aby posty byly zgodne
    > z opisem grupy. Moderator nei ocenia tresci merytorycznej postu.
    > Cenzor - tak.

    Jaka jest różnica między cenzorem a moderatorem?
    Jak moderator jest idiotą, to źle.
    Jak cenzor jest idiotą, to dobrze.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 84. Data: 2011-02-17 11:10:42
    Temat: Re: Stara śpiewka [OT]
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-14 20:06, Andrzej Jarzabek pisze:
    > Ja zaglądam na comp.lang.c++.moderated i tam jest dość konkretnie. Można
    > chyba założyć, że dostanie się odpowiedź na pytanie o boosta.

    Założyłem temat, przeszedł moderację. Mój temat o regexpy w TR1 się
    rozwija. Zadałem go 2 dni temu i już mam kilka odpowiedzi. Choć jak na
    razie żadnej rozwiązującej problem, ale zobaczymy co będzie dalej. :)
    Dzięki za wskazanie fajnej grupy!

  • 85. Data: 2011-02-17 13:09:29
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 17 Feb 2011 02:07:36 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >że się na tym nie znam kompletnie.

    >Dla mnie nieważne. Natomiast osobliwy status obywatelstwa Samoańczyków

    To wszystko bardzo madre, ale facio ktory w lecie przyszedl robic
    ankiete do spisu powsechnego zapytal "Nationality" i wpisal Polish,
    zapytal "Citizenship" i wpisal USA

    A.L.

  • 86. Data: 2011-02-17 14:36:14
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 17, 1:09 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
> [...]
    >
    > To wszystko bardzo madre, ale facio ktory w lecie przyszedl robic
    > ankiete do spisu powsechnego zapytal "Nationality" i wpisal Polish,

    Interesujące. Znalazłem formularz spisu ludności z 2010 roku na
    interwebsach:
    http://2010.census.gov/2010census/pdf/2010_Questionn
    aire_Info.pdf
    Tam nie ma ani jednego, ani drugiego. Czy ten, który ten facio
    wypełniał wyglądał inaczej?
    Nawet artykuł o tym znalazłem:
    http://www.washingtontimes.com/weblogs/watercooler/2
    010/jan/11/no-question-birthplace-asked-census/

    Tu jest formularz spisu z 2000 roku z pytaniem o obywatelstwo, ale tam
    nie ma pola "nationality"; pytania są sformułowane tak:
    12. Where was this person born?
    [ ] In the United States - print name of state
    [ ] Outside the United States - print name of foreign country, or
    Puerto Rico, Guam etc.
    13. Is this a person a CITIZEN of the United States?
    [ ] Yes, born in the United States
    [ ] Yes, born in Puerto Rico, Guam, U.S. Virgin Islands or Northern
    Marianas
    [ ] Yes, born abroad of American parent or parents
    [ ] Yes, a US citizen by naturalization
    [ ] No, not a citizen of the United States

    czyli faktycznie bardzo ich interesuje miejsce urodzenia niezależnie
    od tego, czy jesteś obywatelem, czy nie, ale nie wygląda na to, żeby w
    ankietach określali to jako Nationality. Nie pytają też ani o
    nationality ani o citizenship innych krajów.

    Amerykański Samoańczyk oczywiście w takiej ankiecie wypełnia że
    urodził się "Outside of United States - American Samoa" (chyba że
    akurat urodził się gdzie indziej) i że jest "not a citizen of the
    United States". Domyślam się, że pytanie jest o citizenship a nie o
    nationality dlatego, że polityków interesuje przede wszystkim "voting
    demographic".

  • 87. Data: 2011-02-17 14:45:43
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 17 Feb 2011 06:36:14 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    naire_Info.pdf
    >Tam nie ma ani jednego, ani drugiego. Czy ten, który ten facio

    Uznajmy ze wiesz lepiej, a moje 20 pare lat w USA to senna jawa, i
    tych wszystkich papierow dzie wpisaywalem "nationality" nei bylo i
    snily mi sie.

    Ja juz jestem przyzwuczajony ze Rodacy wiedza lepiej jak w USA jest.

    A o Samoanczykach nei wiem, i malo mnie nie interesuja, zwlascza ich
    wpisy w paszportach o nie glosowaniu, albowiem jak sie tu idzie
    glosowac to nei sprawdzaja zadnych dokumentow, bo obywatel USA nie ma
    obowiazku posiadanai takowych

    A.L.

  • 88. Data: 2011-02-17 14:47:11
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >United States". Domyślam się, że pytanie jest o citizenship a nie o
    >nationality dlatego, że polityków interesuje przede wszystkim "voting

    Acha, jakby cie interesowalo, to jes tjescze pytanei o "rase"

    A.L.

  • 89. Data: 2011-02-17 15:21:54
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >United States". Domyślam się, że pytanie jest o citizenship a nie o
    >nationality dlatego, że polityków interesuje przede wszystkim "voting

    Zamykajac ten watek: Podziwiam Kolege iz jako poddany Krolowej zadal
    sobie trud aby zbadac jak wygladaja dokumenty w USA. Przyznam sie
    Koledze, iz moj podziw wynika stad ze ja nie mam pojecia jak taki
    dokument wyglada, albowiem nei widzialem go na oczy. Zostalem bowiem
    wytypowany do "extended interview", jako jeden z bodajrze 20%
    gospodarstw domowych (moze Kolega sprawdzi zy to dokladnie 10%, mzoe
    byc ze 22% i zada mi klam) i nei wypelnialem zadnego dokumentu.
    Wypytywal mnei ankieter.

    Poza tym, chcialbym Koledze przypomniec aby w kwestii co znaczy co nie
    ektrapolowal angielskeigo znad Tamizy na angielski znad rzeki Hudson,
    bo to nei sa te same ejzyki. Niedawno pomoglem pewnemu Brytyjczykowi w
    poszukiwaniu kibelka publicznego, albowiem biedak nei wiedzial ze ten
    przypbyek tutaj nazywa sie "restroom". W kazdum razie, 300 stronicowy
    slownik amerykansko-brytyjski na na odwrot okazuje sie czasem calkiem
    potzrebny.

    A stosowanie do angielskiego znad rzeki Hudson: moje nationality jest
    Polish a citizenship USA.

    A.L.

  • 90. Data: 2011-02-17 16:38:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 17, 2:45 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    naire_Info.pdf

    > Uznajmy ze wiesz lepiej, a moje 20 pare lat w USA to senna jawa, i
    > tych wszystkich papierow dzie wpisaywalem "nationality" nei bylo i
    > snily mi sie.

    Może przez te wszysttkie lata wpisywałeś błędnie? :)

    > Ja juz jestem przyzwuczajony ze Rodacy wiedza lepiej jak w USA jest.

    Ja nie wiem, jak jest, po prostu jestem zdziwiony, bo mój kontakt z
    językiem angielskim też przecież nie ogranicza się do rozmów z
    Brytyjczykami, a nigdy nie spotkałem się, żeby "nationality" oznaczało
    kraj, w którym się urodziło. Najczęściej był to synonim obywatelstwa
    właśnie, rzadziej synonim "ethnicity", czyli to, na co u nas mówi się
    "narodowość". Byłbym bez problemu przyjął, że w USA jest tak, jak
    mówisz, ale najwyraźniej jednak nie wszędzie, bo w kodeksie prawnym
    jednak używają tego tak, jak ja się spotkałem, czyli w znaczeniu
    "obywatelstwo". Że w USA istnieje rozróżnienie między "nationality" a
    "citizenship" w postaci tych kilkudziesięciu tysięcu Samoańczyków tego
    wcześniej nie wiedziałem.

    "Citizenship" znaczeniowo potocznie raczej kojarzony jest z "postawą
    obywatelską" (a show of citizenship, upstanding citizen, Citizen
    Kane), oczywiście znaczenie jako "obywatelstwo" też ma, ale mam
    wrażenie, że przynajmneij w Wielkiej Brytanii byłoby to raczej
    kojarzone z żargonem prawnym.

> [...]
    > wpisy w paszportach o nie glosowaniu, albowiem jak sie tu idzie
    > glosowac to nei sprawdzaja zadnych dokumentow, bo obywatel USA nie ma

    Ale chyba mają rejestry uprawnionych do głosowania? Tutaj się
    przyznam, że nie mam pojęcia, jak jest, ale nawet jeśli turysta na
    dwutygodniowej wycieczce jest w stanie wejść do lokalu wyborczego i
    oddać głos w wyborach prezydenckich, to nie znaczy, że ma do tego
    prawo.

    Co do wpisów w paszportach to nie chodzi o to, że mają je pokazywać
    przy głosowaniu, tylko o to, że jak podróżują na takich paszportach do
    krajów, gdzie jak w Polsce nie ma rozróżnienia na "nationality" i
    "cizizenship", np. w Polsce czy taki Samoańczyk ma status obywatela
    USA, czy nie. I akurat jestem raczej pewien, że ma.