  • Data: 2016-01-06 18:09:20
    Temat: Re: Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 06.01.2016 um 14:23 schrieb Adam:

    > Chyba coś kręcisz.
    > Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
    > kablach przy zasilaniu stałym napięciem.
    > Przy dłuższych odcinkach istotna moc jest tracona na grzanie przewodu.
    >
    > Oczywiście nie jest to adekwatny przykład, ale jak włączę kompresor na
    > kilka minut w swoim aucie, a ma kable zasilające grube jak mój mały
    > palec, to po pewnym czasie kable są mocno ciepłe. A kompresor ma tylko
    > pół kilowata mocy.
    > Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą
    > być krótkie i grube.

> [...]

    Widzisz drobną różnicę między 12V (albo 24V) i 500kV? Zobacz, jaka jest
    gęstość prądu na twoim jachcie czy w samochodzie (masz kilka-kilkanaście
    A na mm2 w zależności od odbiornika), a w liniach przesyłowych (na ogół
    poniżej A na mm2). Straty na oporze rzeczywistym są tylko i wyłącznie
    zależne od efektywnego przekroju przewodnika, materiału i prądu przez
    niego płynącego. Przy prądzie zmiennym przekrój efektywny niekoniecznie
    jest równy z przekrojem rzeczywistym przewodnika. Tu zależy on od
    materiału, kształtu, odległości od innych przewodów, ziemi i paręnastu
    innych parametrów. Od plam na słońcu też ;-).

    Waldek