  • Data: 2014-06-27 09:19:05
    Temat: Re: Stała f w DCDC
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie rozumiem jaką odchyłkę wprowadza według Ciebie rampa. Odchyłkę od
    > czego.

    Od warunków pracy, które są najwłaściwsze dla przetwornicy
    pracującej w trybie prądowym.

    Piotrze, nie jestem specjalistą od teorii sterowania, by Ci to
    przekonująco wykazać za pomocą wzorów, ale linia rozumowania idzie
    następująco. W idealnym przypadku jest to źródło prądowe sterowane
    napięciowo napięciem z pętli sprzężenia zwrotnego. Przy założeniu,
    że prąd średni jest proporcjonalny do prądu szczytowego dławika,
    a ten z kolei do prądu szczytowego klucza, otrzymujemy przetwornicę
    z kontrolą prądu szczytowego, którą w wersji nieskompensowanej
    przedstawia fig. 4.2:

    http://tinyurl.com/o5gjekg

    M.in. seria układów UC384x działa na dokładnie takiej zasadzie.
    Problem pojawia się jednak przy wypełnieniu powyżej 50%: układ
    znajduje się poza obszarem stabilności -- dowolnie małe zaburzenie
    jest wzmacniane w kolejnych cyklach i powoduje rozchwianie działania
    przetwornicy. To są te "sub-cycle oscillations". Można przesuwać
    punkt niestabilności w kierunku wypełnienia 100% poprzez dodanie
    rampy kompensującej do napięcia z rezystora źródłowego klucza albo
    przekładnika prądowego, w zależności od konstrukcji przetwornicy.
    W praktyce sygnał kompensujący ma kształt piłokształtny, bo albo
    jest on już obecny w układzie (moduł generatora w UC384x), albo
    łatwo go wytworzyć za pomocą np. rezystora, kondensatora i portu
    mikrokontrolera (jak w przetwornicach na PIC), choć w bardziej
    zaawansowanych układach nie jest to piła. Wprowadza się ten sygnał
    przez dzielnik rezystancyjny do rezystora Ri na rysunku. Tylko
    wtedy wszystko rozbija się o proporcję. Udział sygnału kompensacji
    musi być na tyle duży, by przenieść punkt niestabilności poza maksymalny
    współczynnik wypełnienia układu (w praktyce 75..85%), ale nie za duży,
    bo wtedy przestajesz mierzyć prąd szczytowy, a zaczynasz napięcie
    kompensacji. Jeżeli sygnał kompensujący jest istotnie większy niż
    kompensowany, to układ redukuje Ci się do tego, co masz na rys. 4.1.,
    z kompensatorem w roli generatora piły, czyli otrzymujesz przetwornicę
    w trybie napięciowym, a nie prądowym, ze wszystkimi jej wadami.

    Dlatego Twoje pytanie "Czemu zapewnienie zawsze nachylenia ciut
    większego od tej 1/2 jest złe?" jest niewłaściwie postawione.
    Właśnie do tego należy dążyć, ale przy użyciu rampy o stałej
    amplitudzie, jak się to najczęściej w praktyce robi, to nachylenie
    też będzie stałe, a powinno nadążać za napięciem wejściowym, wyjściowym
    lub ich kombinacją, zależnie od topologii. A więc jeżeli przetwornica
    musi działać w szerokim zakresie parametrów, to dzielnik sygnału
    kompensacji musisz ustawić tak, by w najgorszych warunkach nachylenie
    było "ciut większe niż 1/2" ze względu na stabilność, ale w pozostałych
    obszarach przestrzeni parametrów będzie to być więcej niż 1/2, i to
    niekoniecznie ciut. Będziesz miał tam przekompensowaną przetwornicę
    i stracisz na jej dynamice. Możesz to zignorować, co większość ludzi
    robi, zastosować kompensację adaptatywną, albo użyć konstrukcji
    niewymagającej kompensacji, np. prawdziwej kontroli prądu średniego,
    albo po prostu pozostawić przetwornicę w trybie DCM, choć to lekarstwo
    jest chyba gorsze od choroby.

    Wybacz, jeśli piszę o banałach, ale dla mnie zrozumienie tego, co
    tam się dzieje też było odkryciem i nie roszczę sobie pretensji do
    tego, że rozumiem już wszystko. Są tu fachowcy, ale skoro milczą...

    > Tego absolutnie nie rozumiem.

    To był żart, najwyraźniej nieudany, który miał pokazać, co się
    stanie, jeżeli sygnał kompensujący będzie zbyt duży w stosunku do
    kompensowanego: dynamika pójdzie w krzaczki...

    Pozdrawiam, Piotr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.