  • 1. Data: 2012-10-15 21:25:41
    Temat: Środowisko CPDev
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    czy ktoś z szanownych grupowiczów ma z tym doczynienia:
    http://cpdev.kia.prz.edu.pl/
    Zaciekawiło mnie że można to zastosować do AVR-ów i ARM-ów.
    Ale czy jest to sensowne i przyszłościowe rozwiązanie?
    Co o tym sądzicie?

    pytajacy

  • 2. Data: 2012-10-15 22:53:41
    Temat: Re: Środowisko CPDev
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2012-10-15 21:25 pytajacy napisał(a):

> [...]
    > Zaciekawiło mnie że można to zastosować do AVR-ów i ARM-ów.
    > Ale czy jest to sensowne i przyszłościowe rozwiązanie?

    A jaki to ma sens tak w ogóle?

    > 1. Języki programowania
    > tekst strukturalny ST (Structured Text),
    > lista instrukcji IL (Instruction List),
    > schemat blokowy FBD (Function Block Diagram),
    > język drabinkowy LD (Ladder Diagram),
    > język SFC (Sequential Function Chart).

    Jeżeli chcesz programować AVRy to język C wystarczy w zupełności na
    najbliższe kilkanaście/dziesiąt lat. Jeżeli duże AVRy i ARMy to C++ i
    już. Java na ARMach też daje radę ale jest ok. 2x wolniejsza niż C.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2012-10-16 00:28:01
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

    > Ale czy jest to sensowne i przyszłościowe rozwiązanie?
    > Co o tym sądzicie?

    Moim zdaniem poznanie programowania w językach IEC otwiera drogę
    praktycznie do programowania wszystkich PLC. Różnią się oczywiście
    szczegółami implementacji ale ogólna idea jest spójna. Nie znam tego
    środowiska, ale o ile trzyma się tych standardów to otwiera drogę do
    taniego eksperymentowania z własną implementacją PLC w uP czy jako
    SoftPLC (tu zapewne można zacząć eksperymenty bez inwestycji w sprzęt).

    Adam Dybkowski pisze:
    > A jaki to ma sens tak w ogóle?

    W mojej opinii sens wynika z praktyki stosowania. Jeśli projektujesz
    swój zamknięty system to oczywiście lepiej podążać wskazaną przez ciebie
    ścieżką. Sens programowania w językach IEC ujawnia się w przemyśle.
    Obsługa kodu przez różnych ludzi, field-upgrade, modyfikacja ad-hoc,
    diagnostyka no i powszechność w stosowaniu w szeroko pojętym przemyśle.
    Czasem prosty problem łatwiej jest ogarnąć "wzrokowo" w programie
    zapisanym jako IL podczas bezpośredniego podglądu niż z debuggera
    odczytywać jakąś zmienną w hex czy bin i gimnastykować umysł który to
    bit się zmienia w nie tą stroną co trzeba. No ale oczywiście co komu
    wygodniej.

    Pozdrawiam.

    Paweł Sujkowski

  • 4. Data: 2012-10-16 01:17:31
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-10-16 00:28, Paweł Sujkowski pisze:
> [...]
    > odczytywać jakąś zmienną w hex czy bin i gimnastykować umysł który to
    > bit się zmienia w nie tą stroną co trzeba. No ale oczywiście co komu

    Jeśli ktoś się chce pobawić w naukę programowania PLC to jest sporo
    różnych symulatorów. Próba oprogramowania AVRa w którymś z języków IEC
    nie da moim zdaniem zbyt dużego doświadczenia przydatnego do
    programowania PLC. A co do debugowania to też nie wiadomo jak to jest
    realizowane z poziomu CPDev. Może projekt ciekawy (chociaż wygląda na
    raczej edukacyjny) i można by go wypróbować. Jednak zniechęca mnie to,
    że muszę się najpierw zarejestrować zanim dowiem się czy w ogóle mają
    jakieś wersje trial czy lite i jaka jest ich polityka licencyjna.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2012-10-16 08:26:29
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W sumie to jest grupa elektroników a nie automatyków, w związku z tym
    mamy lekkie skrzywienie zawodowe w kierunku nie widzenia problemu w
    używaniu C na mikrokontrolery.Z mojego doświadczenia wynika że 90%
    automatyków ma ogromny problem z napisaniem programu w czymś innym
    niż język zgodny z IEC.

    Znalazłem też coś takiego:
    http://cq.cx/ladder.pl
    ale niezbyt mi się podoba to rozwiązanie.

    W sumie to najlepiej gdyby się wypowiedział jakiś automatyk,
    i określił czy sterownik wyposażony w możliwość programowania
    w języku zgodnym z IEC, podnosi jego walory użytkowe?

    pytajacy

  • 6. Data: 2012-10-16 12:11:09
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-10-15 22:53, Adam Dybkowski wrote:
    [.....]
    > Java na ARMach też daje radę ale jest ok. 2x wolniejsza niż C.

    Ale to chyba do programowania aplikacyjnego a nie systemowego. Ponieważ
    pomijając nawet kwestie wydajnościowe to jakoś nie potrafię sobie
    wyobrazić jak oprogramować w Jawie ISR czy scheduler. Zresztą zdaje się,
    że nawet do Androida jest udostępniane jakieś "native" API właśnie po
    to, aby można było sobie grzebnąć niskopoziomowo w sprzęcie.