  • 101. Data: 2014-03-01 14:44:22
    Temat: Re: Środkowy pas na S8
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    J.F. wrote:
    > Ale przeciez to pierwszy punkt szkolenia - jak jechac.
    > A potem drugi praktyczny - jedziesz wolno, to po prawej.
    > Tylko taki naturalny odruch - sa 3 pasy, to srodkiem..

    W czasach, kiedy miłośnicy różańca na środkowym pasie robili kursy nie
    było jeszcze w Polsce trzypasmowych odcinków dłuższych niż paręset
    metrów. Popieram pomysł z ustawieniem znaków podobnych do takich jak są
    w NRF i przypominających o zasadzie jazdy prawym pasem. Deklaruję
    dobrowolną składkę na taki znak na S8 koło Warszawy :-)

  • 102. Data: 2014-03-01 14:52:13
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    PcmOl wrote:

    > A to gdzie na S8 są 3 pasy?
    > Ostatnio przeleciałem najdłuższy odcinek S8 i 3 pasów ni uwidił.
    > (Chyba, że awaryjny liczy się.)

    Aleja Obrońców Grodna - Warszawa i okolice.
    Razem z odcinkiem S2 na południu Warszawy daje ok. 25 km drogi z trzema
    pasami ruchu + awaryjny w każdym kierunku z jedną przerwą na węźle
    Konotopa, gdzie się zwęża do 2 pasów na odcinku kilkuset metrów (łącznik
    S8<->S2).

  • 103. Data: 2014-03-01 15:02:59
    Od: "N1" <s...@h...com>

    Co to za państwo "NRF"?

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 104. Data: 2014-03-01 15:17:40
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Sat, 01 Mar 2014 15:02:59 +0100 osobnik zwany N1 napisał:

    > Co to za państwo "NRF"?

    Wyjaśniam dla nieletnich - Niemiecka Republika Federalna obecnie zwana RFN

    PS: Wyłącz te śmieci co ci się do postów przyklejają

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 105. Data: 2014-03-01 15:18:52
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2014-03-01 15:02, N1 pisze:
    > Co to za państwo "NRF"?

    Niemiecka Republika Federalna. Nazwa Niemiec zachodnich używana w Polsce
    do lat 70-tych. Później RFN.

  • 106. Data: 2014-03-01 17:03:57
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > używana w Polsce do lat 70-tych

    Do konca lat 80 Urban tak mowil.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 107. Data: 2014-03-01 17:17:32
    Od: Dres Golf <d...@g...com>

    W dniu 2014-02-27 11:15, Poldek pisze:

    > Czy tylko mnie pod---ą sympatyczni, sceptyczni
    > kierownikowie/kierowniczki, którzy/e jadą sobie środkowym pasem S8 z
    > prędkością 90 km/godz? Oczywiście nikogo nie wyprzedzają, prawy pas jest
    > pusty, na lewym lecą komety po 140+, a na środkowym tworzy się korek.
    >
    > Nie lubię porównań do zachodu, ale jak na niemieckiej autostradzie się
    > zagapię i nie zjadę na prawy pas, to zaraz mnie ktoś zmiga długimi. U
    > nas wydaje mi się, że jest społeczne przyzwolenie na nie jechanie
    > najbardziej prawym pasem, jeżeli się nikogo nie wyprzedza.

    1. Problem korzystania z wielu pasów dotyczy każdej drogi. Teoretycznie
    nasz kodeks w obecnej postaci ZABRANIA korzystania z innego niż prawy
    pas niezależnie od okoliczności.

    Jazdę po pasach regulują w Polsce dwa artykuły 16 i 22:
    I) Art. 16. pkt. 4 "Kierujący pojazdem jest OBOWIĄZANY jechać możliwie
    blisko prawej krawędzi jezdni".
    II) Przy skręcie w lewo Art.22. pkt. 2. ust 2).
    III) Art. 22. Pkt 1. i pkt. 4. (zmiana pasa ruchu).

    2. Teraz ponieważ kodeks literalnie ZABRANIA korzystania z innego niż
    prawy pas pojawia się samowola interpretacyjna i tutaj można by
    wymieniać całą listę dziennikarzy i komentatorów, policjantów itp.
    którzy wymyślają nieistniejące przepisy na temat tego KOMU i KIEDY wolno
    korzystać z innego niż prawy pas.
    Ja zauważyłem jedną prawidłowość. Z kim nie rozmawiam każdy kierowca
    mówi że wszyscy inni powinni jechać prawym pasem z wyjątkiem JEGO jaśnie
    wielmożnego kierowcy.
    Wystarczy przeszukać Internet to jest tego pełno - zawsze są to kłótnie.
    Mnie instruktor LOK na kursie uczył np. że po skręcie w jezdnię
    wielopasmową zajmuję taki pas który jest najbardziej optymalny z punktu
    widzenia dalszej jazdy. Czyli jeśli na następnym skrzyżowaniu będę
    skręcał w lewo to zajmuję lewy pas.

    3. Kolega się powołał na Niemcy, a mogę złośliwie zapytać dlaczego nie
    na np. USA? Oczywiście powinniśmy powoływać się na kodeks polski, ale w
    nim jest tylko, żeby się trzymać prawego krawężnika. W Ameryce takie
    zmienianie pasów nazywa się "weaving" i jest karalne. Z kolei w
    Niemczech weaving jest w kodeksie, bo trzeba ciągle zmieniać pas na
    najbardziej wolny prawy. W Ameryce jest zasada, żeby nie zmieniać pasów
    bo każda zmiana pasa to dodatkowy manewr i ryzyko. I jest 8 pasów przez
    LA na autostradzie 405 i rzadko widzę zmiany pasów mimo, że np. na 3. i
    4. pasie porobiły się dziury, to ci z 6 pasa nie wjeżdżają na 3 pas "bo
    3 pas jest wolny". Dzięki temu że jest zasada "trzymaj się pasa na
    którym się ustawiłeś" rozprowadzanie ruchu na skomplikowanych węzłach
    jest bardzo proste. U nas z kolei jedne węzły autostradowe są rozwiązane
    po amerykańsku - kuriozum to tabliczka "trzymaj pas" - (pytanie czy taka
    tabliczka zwalnia mnie od obowiązku zjeżdżania na skrajnie prawy pas?),
    a inne po niemiecku.

    4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy pas:

    A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
    lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
    B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
    jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
    paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
    jazdy prawym pasem.
    C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
    przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
    ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
    Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
    blokuje - 80%.
    Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
    większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
    z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
    D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
    przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
    niego do szybkiego startu. - 70%
    E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się
    pojazdy.
    Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko,
    zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać
    lewym pasem.
    F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W
    dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema
    pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
    G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
    tzw. zamek.
    Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
    zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
    więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
    stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
    jest obowiązującym prawem.

    Ja nie komentuję czy powyższe argumenty są słuszne czy nie.

    Kwestia jest taka, że skoro
    - nie są wpisane do kodeksu,
    - nie idzie za tym spójny system szkolenia lub co gorsza co instruktor
    to inna wykładnia,
    - nie idzie za tym system karania
    - nie idą za tym warunki techniczne budowy dróg
    wobec tego stosowanie się do takich dziennikarskich nawoływań jest
    ryzykowne.
    Praktycznie nie ma znaczenia co jest w kodeksie, ani do jakiego wnisku
    dojdzie kłótnia w tym wątku, bo i tak nawet do tych przepisów które są
    ewidentne i spójne niewielu się stosuje. Więc trzeba uważać co robi
    przeciwnik na drodze i dostosowywać się do sytuacji, bo może jest z
    innej szkoły. Jedni czytają "Motor" inni "Auto świat", a jeszcze inni
    byli w Reichu i uważają że w Polsce obowiązuje (a jak nie to powinien)
    niemiecki kodeks.

    Ale jakoś w tej dżungli jeździmy.

    A teraz do wątkotwórcy:
    Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
    strony?

    Ja zawsze wyprzedzam jadących środkowym pasem z prawej strony gdyż:
    a) Jest to zgodne z kodeksem Art. 24, pkt. 10, ust 1).
    b) Jakbym wyprzedzał z lewej to zawsze mi ktoś siądzie na ogonie i
    pogania długimi mimo że staram się jechać powyżej "pierwszej prędkości
    karalnej". Na prawym pasie to się nie dzieje - chociaż nie wiem dlaczego?
    c) Po wyprzedzaniu mam komfort powrotu na środkowy pas, gdyż mam
    pierwszeństwo przed delikwentem, który wyprzedzał z lewej strony zgodnie
    z Art. 22. pkt. 4. chociaż parę razy zostałem obtrąbiony.

  • 108. Data: 2014-03-01 17:30:56
    Od: Dres Golf <d...@g...com>

> [...]
    > więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
    > stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4

    H) Aha jeszcze zapomniałem o rondach. Niektórzy uważają, że obowiązek
    jazdy prawym pasem na rondzie również nie obowiązuje. Chociaż zachowanie
    i sygnalizowanie na rondach to temat zasługujący na osobne forum.

  • 109. Data: 2014-03-01 17:42:56
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Dres Golf wrote:

    > A teraz do wątkotwórcy:
    > Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
    > strony?

    Otóż często tak czynię, ale z poczuciem winy. Prawdopodobnie w
    dzieciństwie miał na mnie wpływ ktoś kto był w Reichu, pewnie na
    robotach :-o

  • 110. Data: 2014-03-01 19:33:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Mar 2014 17:30:56 +0100, Dres Golf napisał(a):
> [...]

    Pojezdzilbys kiedys po A4, tej starej. To nie jest calkiem wymyslony
    powod.
    A jak glina uwaza inaczej, to pogrozic ze chyba usiluje zabojstwo
    popelnic :-)

    Stara A4 jeszcze czesciowo istnieje
    http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15526104,Urwane_
    kola__zgubiony_na_wertepach_towar__Pseudoautostrada.
    html

    tylko teraz oba pasy ... w zasadzie nie nadaja sie do jazdy :-)

    Ale nakazuje (z wyjatkami) wyprzedzanie z lewej strony. Chyba
    zrozumiale ze lewym pasem. A wyprzedzanie jeszcze nie jest ogolnie
    zakazane.

    Owszem, ale nawet jadac z dopuszczalna nalezy to robic prawym pasem
    :-)

    Ale wtedy jest kilka pasow do jazdy na wprost, a jak wiadomo znaki
    maja pierwszenstwo przef regulami ogolnymi.

    W odroznieniu od Niemiec, u nas ta reklama w zasadzie nic nie mowi.
    Moze jakies przypomnienie, zeby kulturalnie sie zachowac i wpuscic.
    Niemcy maja w swoim kodeksie dosc rozsadny nakaz jazdy swoim pasem az
    do jego konca.

    > H) Aha jeszcze zapomniałem o rondach. Niektórzy uważają, że obowiązek
    > jazdy prawym pasem na rondzie również nie obowiązuje. Chociaż zachowanie
    > i sygnalizowanie na rondach to temat zasługujący na osobne forum.

    osobny, ale na niektorych nawet oznakowanie wymusza jazde lewym pasem.

    J.