  • 11. Data: 2011-02-10 08:34:21
    Temat: Re: Sprężone powietrze ale wielokrotnego użytku...
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Norbert" <n...@M...com> napisał w wiadomości
    news:iiv5vg$7o3$1@mx1.internetia.pl...
    > No właśnie.
    > Czy istnieje coś takiego?
    > Chodzi bardziej o puche która ma w sobie zaworek pozwalający ponownie ją
    > nabić powiedzmy za pomocą pompki samochodowej lub kompresora na stacji
    > benzynowej.

    W cenie dwóch puszek "sprężonego powietrza" kupiłem sprężarkę z lodówki na
    złomie.
    Do wyjścia podłączyłem butle z gaśnicy 1kg z przyspawanym kroćcem. Butla po
    to aby zniwelować pulsacje ale można i bez niej się obejść. Jako zawór
    nadciśnieniowy zastosowałem zawór nadciśnieniowy do wody w którym śrubę
    regulacyjną przekręciłem tak aby przejść z 6 to 8bar. Na wyjściu
    zamontowałem regulowany reduktor powietrza z manometrem za 25zł.
    Wejście kompresora podłączyłem do zużytego filtru paliwowego z mojego
    samochodu.
    Podłączyłem pistolet do przedmuchiwania za 12zł i w ten sposób mam pod
    stołem cichutką sprężareczkę
    dającą ciśnienie regulowane 0-8bar.

    Marek

  • 12. Data: 2011-02-10 08:34:46
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-02-10, o godz. 00:50:58
    Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl> napisał(a):

    > Chętnie dowiem się w takim razie, co chlupocze sobie w puszce ze
    > sprężonym powietrzem :)

    A na pewno to sprężone powietrze a nie płyn do mycia obudów czy
    monitorów w spraju? W puszcze z powietrzem może być także dodatek
    jakiegoś środka czyszczącego albo - jak piszesz - jakiś węglowodór typu
    mieszanka propanu i butanu.

    > Jak źle trzymasz puszkę to nawet i poleci z rurki tym "stanem
    > ciekłym" :)

    Spróbuj podpalić to co z dyszy leci. Jak się zapali to już mniej więcej
    wiesz co leci. ;-)

    > Ale nie krępuj się :) Możesz zacząć od rozwiania mitu o tym, jak to
    > nie występuje w stanie ciekłym w pojemnikach propan-butan, potem
    > przejdziesz z rozpędu do powietrza :D

    Propan i butan maja ciut inne własności fizyczne i - co zapewne cię
    zdziwi - w powietrzu raczej nie występują. ;-)

    > Pewnie. Zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach :D

    Wąska końcówka na wylocie i lecisz. Jak mocniej trzeba w naprawdę
    wąskich miejscach gdzie trzeba rurkę wsadzić to pompka do aerografu się
    sprawdza.

    Wiesz- tak pomijając uśmieszki - ja od ~15 lat zajmuję się paintballem.
    A tam zasilanie to albo CO2 albo HP (sprężone powietrze). Naprawdę mam
    pojęcie i praktykę ze sprężonymi gazami i pojemnikami cisnieniowymi. I
    naprawdę powietrze w puszcze do przedmuchów to zaledwie parę atmosfer.
    Choć nie zawsze to jest powietrze - często właśnie mieszanka jakichś
    węglowodorów czy wcześniej freonów właśnie ze względu na temperaturę
    parowania. Jeszce jedno - jeśli puszka podczas dmuchania silnie się
    oziębia to prawie na pewno nie jest to sprężone powietrze tylko
    mieszanka innych gazów. Podczas odparowywania ze stanu ciekłego
    następuje silne ochłodzenie układu. Samo rozprężanie gazów nie daje
    tak widocznego efektu.

    Swoja drogą do przedmuchiwania całkiem fajnie sprawdza się tez CO2 z
    gaśnic śniegowych. Tylko nie można się pomylić i przedmuchiwać
    proszkowymi ;-)

    Zdrówko

  • 13. Data: 2011-02-10 08:38:27
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Agent Orange" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Z takiego kompresora za dużo nie nadmuchasz do puszki. Chyba, że
    > zastosujesz koło od Ursusa jako zbiornik.

    Oj uważajcie bo to może być bomba.
    Kiedyś dla jaj wsadziłem do puszki po piwie przez dziurę po kapslu końcówkę
    pistoletu do przedmuchiwania i nacisnąłem spust. Puszkę rozerwało z wielkim
    bum a jeden odłamek aluminium przebił w pudło kartonowe.

    Marek

  • 14. Data: 2011-02-10 08:46:01
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-02-10, o godz. 09:21:40
    radar <_sara_@_post_._pl_> napisał(a):

    > cena faktycznie niezła ale praktyczniejsza byłaby chyba butla 2L od
    > paintbala

    Ale drożej. Bo regulator z takiej butli daje za duże ciśnienie robocze
    rzędu od 35 do 75 bar a to za dużo. Trzeba by dodać coś co zbija
    ciśnienie w okolice 5 barów. No i powstaje problem z napełnianiem bo o
    ile kompresor samochodowy to 10-12 barów to w butli paintballowej to
    200-300 barów i sprężarki zarówno pod względem budowy jak i ceny ciut
    inne. ;-) I trzeba nurków lub strażaków szukać a oni tez często mają
    sprężarki tylko do 200-220 barów.

    Zdrówko

  • 15. Data: 2011-02-10 09:24:11
    Od: radar <_sara_@_post_._pl_>

> [...]
    > 200-300 barów i sprężarki zarówno pod względem budowy jak i ceny ciut
    > inne. ;-) I trzeba nurków lub strażaków szukać a oni tez często mają

    z reduktorem faktycznie się zgodzę, z ceną niekoniecznie
    zaś do ciśnienia nabicia to "klient nasz pan" :)))
    15L @ 230 bar powietrza kosztuje 22,50 (1,50zł/L)
    dla serwisu moim zdaniem idealne rozwiązanie bo pojemniki 400ml zużywają
    się zdecydowanie za szybko i kosztują też niemało

    --
    radar

  • 16. Data: 2011-02-10 09:49:35
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-02-10, o godz. 10:24:11
    radar <_sara_@_post_._pl_> napisał(a):

    > z reduktorem faktycznie się zgodzę, z ceną niekoniecznie
    > zaś do ciśnienia nabicia to "klient nasz pan" :)))
    > 15L @ 230 bar powietrza kosztuje 22,50 (1,50zł/L)

    Chodziło mi o cenę osprzętu a nie o cenę napełnienia butelki. ;-)
    Najtańsza butla z regulatorem na 200 barów o pojemności ~1l to około
    300-350PLN. 300 barów to już 600-700PLN. Do tego regulator zbijający do
    kilku barów powiedzmy ~100 PLN. Większe butle niż 10-1,1l spotyka się
    sporadycznie. Jedna z niewielu mi znanych leży w szafie u mnie w domu.

    > dla serwisu moim zdaniem idealne rozwiązanie bo pojemniki 400ml
    > zużywają się zdecydowanie za szybko i kosztują też niemało

    Jak pisałem lepiej jakąś mała sprężareczkę - nawet taką do aerografu. A
    jak koniecznie butlę wysokociśnieniowa to raczej nurkową. Cena będzie
    porównywalna a zapas powietrza zdecydowanie większy.

    Zdrówko

  • 17. Data: 2011-02-10 12:16:31
    Od: radar <_sara_@_post_._pl_>

> [...]
    > kilku barów powiedzmy ~100 PLN. Większe butle niż 10-1,1l spotyka się
    > sporadycznie. Jedna z niewielu mi znanych leży w szafie u mnie w domu.

    kolega kupił sobie 3L do pistoletu pneumatycznego (kaliber 4,5mm), nie
    są tak rzadkie

    > Jak pisałem lepiej jakąś mała sprężareczkę - nawet taką do aerografu. A
    > jak koniecznie butlę wysokociśnieniowa to raczej nurkową. Cena będzie
    > porównywalna a zapas powietrza zdecydowanie większy.

    W takiej butli nurkowej jest znacznie mniej rzeczy, które mogą się
    popsuć i to jest na plus :)
    A jak kupisz chińskie sprężarkowe gówno to może być kłopot stosunkowo
    szybko...

    Dlatego głosuję za butlą :)

    --
    radar

  • 18. Data: 2011-02-10 12:31:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-02-10, o godz. 13:16:31
    radar <_sara_@_post_._pl_> napisał(a):

    > kolega kupił sobie 3L do pistoletu pneumatycznego (kaliber 4,5mm),
    > nie są tak rzadkie

    O jakim ciśnieniu roboczym? Atestowane na terenie Polski czy EU?

    > W takiej butli nurkowej jest znacznie mniej rzeczy, które mogą się
    > popsuć i to jest na plus :)

    Ale z drugiej strony dla kogoś nieobeznanego z wysokimi ciśnieniami może
    być bardzo niebezpieczna gdy spróbuje dmuchać bez żadnej redukcji.

    > A jak kupisz chińskie sprężarkowe gówno to może być kłopot stosunkowo
    > szybko...

    Trzeba patrzeć co się kupuje a i tak w większości wypadków wystarczy
    porządny odkurzać o ile posiada możliwość podłączenia rury do wydmuchu.
    wiele nowych nie pozwala. Reszta to kwestia dorobienia sobie jakichś
    redukcji.

    > Dlatego głosuję za butlą :)

    Ja mam pare butli a i tak używam odkurzacza i pompki do aerografu.
    Wygodniejsze w operowaniu a do przedmuchiwania zabitych kurzem
    radiatorów wystarczy.

    Można tez użyć - jak pisałem wcześniej - butli z CO2 (gaśnica, butle
    CO2 do browaru itp.) Problem tylko w tym że rozprężający się CO2 silnie
    się oziębia a i bywa czasami dość mokry a jak ochłodzi element to na
    nim kondensuje się para. Wtedy trzeba osuszyć elementy przez włączeniem
    do prądu. CO2 ma jeszcze tę zaletę że jak się silnie chłodzi przy
    rozprężaniu to szybko można flaszkę wódki zmrozić. ;-)

    Zdrówko

  • 19. Data: 2011-02-10 14:01:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> writes:

> [...]
    > monitorów w spraju? W puszcze z powietrzem może być także dodatek
    > jakiegoś środka czyszczącego albo - jak piszesz - jakiś węglowodór typu

    Puszka (taki szprej, jak na muchi i karaluchi) z napisem 'sprezone
    powietrze' to jest ciezkie oszustwo i zmylka, bo ona nie zawiera
    zadnego powietrza, tylko skroplony gaz (najczesciej gaz do
    zapalniczek, ale czasem cos niepalnego). Od puszki z gazem do
    zapalniczek rozni sie glownie zaworem...

    MJ

  • 20. Data: 2011-02-10 19:46:06
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    > Sugerujesz że w puszce z gazem masz ciśnienie większe niż daje
    > kompresor samochodowy? Tzn więcej niż 10-12 barów? Sprawdzałeś
    > wytrzymałość takiego zbiornika czy ot tak sobie piszesz?
    A od kiedy kompresoty samochodowe dają 10-12 ?? nigdy takiego nie widzialem.

    mp.