-
1. Data: 2018-08-13 07:16:15
Temat: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Bok <a...@g...com>
Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii
idzie na straty przekładni)
Sprawność manualnej skrzyni 5 biegowej to aż 96% (4% to straty)
-
2. Data: 2018-08-13 19:25:56
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 13.08.2018 o 07:16, Bok pisze:
> Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii
> idzie na straty przekładni)
Pierwsza z brzegu informacja z Wikipedii, co jest zalecane do wierzenia
to 88%:
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_
transmission
Jacek
-
3. Data: 2018-08-14 00:11:26
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 13 Aug 2018 19:25:56 +0200, Jacek napisał(a):
> W dniu 13.08.2018 o 07:16, Bok pisze:
>> Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii
>> idzie na straty przekładni)
> Pierwsza z brzegu informacja z Wikipedii, co jest zalecane do wierzenia
> to 88%:
> https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_
transmission
> Jacek
Do tego są konstrukcje (w skrzyniach sterowanych elektronicznie), gdzie na
stożkach są specjalne wgłębienia dla pewnych przełożeń typowych dla często
powtarzających się sytuacji (np. jazda ze stałą prędkością 50/90/130/max),
dzięki czemu w takich warunkach sprawność jest nieco wyższa.
Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.
-
4. Data: 2018-08-15 13:46:40
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
> niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
> optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.
OK, a mnie zastanawia inna rzecz.
Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
Miłego.
Irek.N.
-
5. Data: 2018-08-15 14:17:59
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.
W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.
-
6. Data: 2018-08-15 19:00:11
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
>
>> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
>> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
>
> Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
> przez wentylator na jednym z kół.
>
> W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
> niego oddają swoje ciepło.
> A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
> w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.
>
Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)
T.
-
7. Data: 2018-08-15 20:15:26
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Czarek <c...@n...fm>
W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
> W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
>> Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
>>
>>> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
>>> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
>>
>> Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony
>> jest
>> przez wentylator na jednym z kół.
>>
>> W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i
>> to do
>> niego oddają swoje ciepło.
>> A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz
>> również
>> w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.
>>
>
> Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)
Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w
nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:
https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-b
udowa-zasada-dzialania-zastosowanie
https://tinyurl.com/y7kyo9mo
https://tinyurl.com/yayds7c4
--
Czarek
-
8. Data: 2018-08-16 07:55:34
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
>> Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
>> niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
>> optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.
>
> OK, a mnie zastanawia inna rzecz.
> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
Moga to byc na tyle male moce, ze wystarczy sama obudowa, czy np jedna
rurka.
Choc np 12kW to nie jest malo ... ale 4kW tez nie mało, a zwykla
skrzynia nie ma dodatkowego chlodzenia .
Widac przy 160km/h powietrze wystarczy :-)
J.
-
9. Data: 2018-08-16 12:42:11
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-08-15 o 20:15, Czarek pisze:
>
>
> W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
>> W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
>>> Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
>>>
>>>> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
>>>> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
>>>
>>> Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony
>>> jest
>>> przez wentylator na jednym z kół.
>>>
>>> W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i
>>> to do
>>> niego oddają swoje ciepło.
>>> A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz
>>> również
>>> w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.
>>>
>>
>> Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)
>
> Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w
> nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:
>
> https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-b
udowa-zasada-dzialania-zastosowanie
>
>
> https://tinyurl.com/y7kyo9mo
> https://tinyurl.com/yayds7c4
>
Bo ja doczytałem. że olej tylko jest w mechanizmach przepychających
pasek lub łańcuch. Jak w takim razie "na oleju" wytwarzana jest siła
tarcia niezbędna do wytworzenia momentu obrotowego?
Na tym zdjęciu widać, że łańcuch współpracuje z wałkiem o różnej
średnicy. Jak to ma prawidłowo pracować, jeśli będzie w oleju?
T.
Ps. W informacje od specjalistów motoryzacji (tych gazetowych) nie
zawsze wierzę. Pamiętam, jak kiedyś specjalistka od sprzętu
komputerowego we Wprost pisała, że najpopularniejsze są monitory marki
Noname. :-)
-
10. Data: 2018-08-16 19:38:17
Temat: Re: Sprawność przekładni manualnych i CVT
Od: Czarek <c...@n...fm>
W dniu 16.08.2018 o 12:42, T. pisze:
> W dniu 2018-08-15 o 20:15, Czarek pisze:
>>
>>
>> W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
>>> W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
>>>> Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
>>>>
>>>>> Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
>>>>> dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?
>>>>
>>>> Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg
>>>> wymuszony jest
>>>> przez wentylator na jednym z kół.
>>>>
>>>> W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów
>>>> i to do
>>>> niego oddają swoje ciepło.
>>>> A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz
>>>> również
>>>> w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.
>>>>
>>>
>>> Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)
>>
>> Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w
>> nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:
>>
>> https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-b
udowa-zasada-dzialania-zastosowanie
>>
>>
>> https://tinyurl.com/y7kyo9mo
>> https://tinyurl.com/yayds7c4
>>
>
> Bo ja doczytałem. że olej tylko jest w mechanizmach przepychających
> pasek lub łańcuch. Jak w takim razie "na oleju" wytwarzana jest siła
> tarcia niezbędna do wytworzenia momentu obrotowego?
Sprzęgieł mokrych pracujących w oleju nie widziałeś? Działają od
kilkudziesięciu lat
> Na tym zdjęciu widać, że łańcuch współpracuje z wałkiem o różnej
> średnicy. Jak to ma prawidłowo pracować, jeśli będzie w oleju?
Są w sieci filmy producentów samochodów i skrzyni a nie wątpliwej
jakości redaktorków.
Zobacz na tej stronie
https://autokult.pl/15892,przekladnie-bezstopniowe-c
vt film od Subaru,
widać na nim, że przekładnia CVT jest w tej samej obudowie co pozostałe
układy i jest w tym samym oleju.
Zobacz te zdjęcia i przeczytaj:
http://www.auto-swiat.pl/porady/skrzynie-bezstopniow
e-cvt-budowa-dzialanie-usterki/1dtem9
Tu masz przykładową budowę łańcucha (paska metalowego) w CVT:
https://youtu.be/VI_xK4BAsRM?t=4m25s - bez smarowania i chłodzenia
olejem bardzo szybko by się zatarł
--
Czarek