  • 1. Data: 2012-05-01 10:05:48
    Temat: Spojrzenie na webservice 2012
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Potrzeba zintegrowania sporych projektów z Javie i .NET (nie wykluczając
    pomniejszych w C++/MFC) skłoniła mnie do myślenia przy leniwiej kawie o
    webserwisach.
    Lat temu kilka by się budowało jakiś deskryptor usługi, SOAP itd.

    Jak widzę rosnącą ilość API REST/JSON, myślę czy by się w tym nie
    podszkolić. Moje interfejsy to na początek udostępnienie jednej głupiej
    klasy obiektu (w sensie REST), a docelowo najwyżej 4-5 klas, kolekcji.

    Co do REST, to jest więcej mody, czy twarde argumenty?
    Ja to postrzegam w postaci dalekiej analogii pomiędzy językami
    kompilowanymi a skryptowymi, bardziej podatne do zrobienia 'na kolanie'.
    Dobrze myślę? Czego nie wiem?

    W każdym razie to moje przyszłe dzieło, nie ma nic wspólnego z AJAX-em,
    JS (ani PHP), czy argumenty za JSON dalej są ważne?

  • 2. Data: 2012-05-01 11:19:00
    Temat: Re: Spojrzenie na webservice 2012
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-05-01, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:
> [...]
    > Ja to postrzegam w postaci dalekiej analogii pomiędzy językami
    > kompilowanymi a skryptowymi, bardziej podatne do zrobienia 'na kolanie'.

    Z punktu widzenia użytkownika[*] systemu: REST ma sens, gdy udostępniasz
    dane przeszukiwalne za pomocą jakichś kryteriów i hierarchicznie
    uporządkowane, i to najlepiej takie, które nie zmieniają się specjalnie
    często. Dzięki temu można je cache'ować. Ale to na ciebie spada
    obowiązek przygotowania formatu serializacji podawanych danych, ty
    musisz ustalić, jak sygnalizować błędy, a na dodatek użytkownik musi
    twoje metody sygnalizacji błędów i podawania danych obsłużyć.

    Osobiście wolałbym XML-RPC albo ewentualnie SOAP (w tej właśnie
    kolejności; ten pierwszy jest prostszy pojęciowo i IMO prostszy od
    strony wywołującego w użyciu).

    [*] Użytkownik jest administratorem, który na przykład potrzebuje
    monitorować twój system albo wyciągać z niego jakieś informacje.

    > W każdym razie to moje przyszłe dzieło, nie ma nic wspólnego z AJAX-em,
    > JS (ani PHP), czy argumenty za JSON dalej są ważne?

    Czy przez "JSON" rozumiesz tu protokół "JSON-RPC"? I jakie argumenty
    masz na myśli?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 3. Data: 2012-05-01 11:22:25
    Od: Daniel Janus <n...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2012 10:19:00 UTC+1 użytkownik Stachu &#39;Dozzie&#39; K.
    napisał:

    > Osobiście wolałbym XML-RPC albo ewentualnie SOAP (w tej właśnie
    > kolejności; ten pierwszy jest prostszy pojęciowo i IMO prostszy od
    > strony wywołującego w użyciu).

    Ilekroć mowa o SOAP, nie mogę sobie odmówić przyjemności przytoczenia tego odnośnika:

    http://www.shlomifish.org/humour/by-others/s-stands-
    for-simple/

    --Daniel

  • 4. Data: 2012-05-01 11:46:58
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-05-01 11:19, Stachu 'Dozzie' K. pisze:
    > On 2012-05-01, Jacek Czerwinski<...@...z.pl> wrote:

    > Osobiście wolałbym XML-RPC albo ewentualnie SOAP (w tej właśnie
    > kolejności; ten pierwszy jest prostszy pojęciowo i IMO prostszy od
    > strony wywołującego w użyciu).

    Właśnie, kilkakrotnie miałem kontrakt z XML-RPC i nie mam uczulenia po
    tym. Dziś to takie ... niemodne ;)

    > Czy przez "JSON" rozumiesz tu protokół "JSON-RPC"? I jakie argumenty
    > masz na myśli?

    1.W sumie tak, JSON-RPC.

    2. Argumenty tzn skoro takie to modne ... gdzie był ten punkt, że
    uzyskało przewagę (oprócz dopasowania do AJAX-a). Większość
    konsumenckich webserwisów idzie na tym lub czymś podobnym.

    Bu nie zacytować popularnego zdania o milionach much ..

  • 5. Data: 2012-05-01 12:57:08
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

> [...]

    > musisz ustalić, jak sygnalizować błędy, a na dodatek użytkownik musi
    > twoje metody sygnalizacji błędów i podawania danych obsłużyć.

    Cachowanie tak ...

    W jakimś spojrzeniu "fajne", czy "sprytne" jest wykorzystanie komend i
    kodów powrotu HTTP. Czy "sprytne" to dowód jakość czy dojrzałości ...
    nie mam dystansu do własnego zdania. Akcja, coś, co w "starych"
    protokołach było bardziej wewnątrz koperty niż na zewnątrz (a HTTP
    niewiele więcej niż rurą czy kanałem, nośnikiem) , tu Akcja jest
    wyraźnie na zewnątrz.

    Ja w REST odnajduję mocno dojrzały etap "samoróbnych" webserwisów, gdzie
    jedynym standardem była umowa programistów jakiego GET'a sobie wykonamy.
    Czasem przydatne są aż tak proste rozwiązania. Kiedyś tak z kumplem
    zadawaliśmy i sprawdzaliśmy temperaturę mikrokontrolera do systemu
    kaloryferów. Żadnych bibliotek ponadstandardowych.
    I na tej ścieżce, zwracanie odpowiedzi JSON jest "jakąś" propozycją jak
    zwracać bardziej złożone dane, co kiedyś nie było żadnej inspiracji jak
    to zakodować.
    Akurat językowo pozostając poza JavaScriptem nie na specjalnie z tego
    JSON pożytku, ale pewnie programiście który integrował się z portalami
    jest to znajome. Pewnie, skoro najwięksi to robią, są jakieś sprawdzone
    biblioteki...

    Pytanie: jakie są dobre biblioteki JSON do C#, Javy i C++.

  • 6. Data: 2012-05-01 15:48:24
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-05-01, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    > Właśnie, kilkakrotnie miałem kontrakt z XML-RPC i nie mam uczulenia po
    > tym. Dziś to takie ... niemodne ;)

    Co, brak uczulenia niemodny? Nie wiem. Wiem za to, że sporo narzędzi,
    z którymi się spotykam jako admin, pozwala na korzystanie z nich przez
    XML-RPC. Znacznie mniej potrafi SOAP, a REST jest właściwie tylko do
    pobierania danych, a nie do dwustronnej komunikacji.

> [...]
    > uzyskało przewagę (oprócz dopasowania do AJAX-a). Większość
    > konsumenckich webserwisów idzie na tym lub czymś podobnym.

    "Lub czymś podobnym". Czyli właściwie nic ustandaryzowanego, przez co
    żeby tego użyć trzeba samemu rzeźbić. No i brak bibliotek do obsługi.

    JSON-RPC byłby bardzo fajną rzeczą, gdyby był powszechniejszy. Nie jest,
    więc dla mnie XML-RPC jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Najłatwiej go
    użyć i rzadko sprawia problemy.

    > Bu nie zacytować popularnego zdania o milionach much ..

    Żeby jeszcze te muchy jadły to samo.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 7. Data: 2012-05-01 15:54:32
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-05-01, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:
> [...]
    > to zakodować.
    > Akurat językowo pozostając poza JavaScriptem nie na specjalnie z tego

    Oj, owszem, jest pożytek, i to spory. JSON jest niezłym formatem do
    transportowania danych. Jest dużo prostszy od XML-a, zwarty
    i jednoznaczny. Łatwiej go ręcznie edytować, produkować i przetwarzać
    niż XML.

> [...]
    > biblioteki...
    >
    > Pytanie: jakie są dobre biblioteki JSON do C#, Javy i C++.

    Dunno, ja się obracam wokół języków skryptowych.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 8. Data: 2012-05-01 16:18:55
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > Pytanie: jakie są dobre biblioteki JSON do C#

    Odnośnik do jednej z nich, ale znajdziesz tam też porównanie w stosunku
    do innych.

    - http://www.codeproject.com/Articles/159450/fastJSON

    --
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2012-05-01 16:27:34
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> napisał(a):

> [...]
    > transportowania danych. Jest dużo prostszy od XML-a, zwarty
    > i jednoznaczny. Łatwiej go ręcznie edytować, produkować i przetwarzać
    Mam odwrotne wrażenie. Wydaje mi się że pod tym względem XML ma lekką
    przewagę nad JSON.

  • 10. Data: 2012-05-01 16:29:30
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, May 1, 2012 2:54:32 PM UTC+1, Stachu &#39;Dozzie&#39; K. wrote:
> [...]
    > transportowania danych. Jest dużo prostszy od XML-a, zwarty
    > i jednoznaczny. Łatwiej go ręcznie edytować, produkować i przetwarzać

    W firmie w ktorej pracowalem JSON byl uzywany do przesylania wstepnie przetworzonych
    danych rynkowych z serwera cache do stacji roboczych analitykow, wlasnie dlatego ze
    byl prostszy i szybszy w parsowaniu niz XML. Jest tak prosty, ze moglismy go
    zaladowac dane w formacie JSON do Excela, analityk je sobie zmienial jak chcial i
    wrzucal z powrotem w model obliczeniowy. Z XML byloby wiecej rzezby.

    RW