    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Spawarka domowa
    Date: Fri, 22 Jan 2010 15:48:11 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Zauważyłem w nieprzebranych zasobach piwnicznych
    > sporą ilość traf toroidalnych.
    > Kiedyś (raczej dawno:)) myślałem, aby zrobić sobie prostą niewielką
    > spawarkę.
    > Czy połączenie "szeregowo-równolegle 10 (maybe more), 200W trafek" da
    > pozytywny efekt?
    > A leży sobie taka ilość 12V. Czy "twarda" charakterystyka toroidu
    > przeszkadza?
    > Raczej z ciekawości pytam, bo raczej wydam "300 stówy", niż wezmę się za
    > dłubanie (takie czasy:)).
    >
    > Artur(m)

    Jak to ma być spawarka do spawania elektrodami otulonymi to twarda
    charakterystyka bardzo przeszkadza. Bez obciążenia ma być ponad 60V pod
    obciążeniem od kilkunastu do jakiś trzydziestu woltów. Zależy to do grubości
    elektrody czyli od prądu, od odległości elektrody od materiału. Przy opadającej
    charakterystyce jaką ma transformator spawalniczy jest coś takiego jak
    samoregulacja łuku. Przy płaskiej charakterystyce elektroda otuloną tylko
    maszyna może spawać bo człowiek nie potrafi z tak dużą precyzją utrzymać
    odległości elektrody od materiału.