eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSpalony silnik AC ze szczotkami -- z pralkiRe: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
  • Data: 2022-12-22 18:18:19
    Temat: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wed, 21 Dec 2022 16:38:11 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Czy złe szczotki (krótkie, zużyte; może zbyt dużej oporności) mogły
    > przyczynić się do przegrzania stojana? (na oko tylko/głównie stojan
    > jest przegrzany) Nie mam pojęcia o budowie takiego silnika, dlatego
    > wymyśliłem scenariusz: wirnik nie dostaje stosownego napięcia, więc
    > nie obraca się, ale stojan otrzymuje pełne napięcie, chłonąc bardzo
    > duży prąd z uwagi na zatrzymany wirnik...

    A silnik szeregowy czy rownolegly?

    Hm, w rownoleglym stojan chyba nie powinien sie spalic nawet na
    zatrzymanym silniku.

    > Izolacja uzwojenia stojana ma kolor bardzo ciemny;

    Czarny czy brązowy? Brązowa moze byc farba.
    Zwęglony lakier juz nie jest taki ładny błyszczący.

    > temperatura obudowy
    > silnika miewa więcej niż 100°C, co łatwo sprawdzić mokrym palcem;

    IMO za duzo, ale Chinczycy potrafią :-)

    > Stare szczotki zawiesiły się, więc je przeczyściłem, odwiesiłem
    > a później wymieniłem na nowe -- razem ze szczotkotrzymakami,
    > kupione w połowie sierpnia w Shopee za kilka (9 z groszami) złotych
    > z uwagi na skumulowane opusty... (normalnie te szczotki, wraz
    > z szczotkotrzymakami, kosztowały tam około 35 złotych) Po wymianie
    > szczotek wielokrotnie prałem bez przeciążania (wkładałem do pralki
    > mało brudów) by dać sposobność dopasowania/dotarcia szczotek do
    > komutatora...
    >
    > Nowe szczotki były równie lewe (czy równie prawe -- nie pamiętam)
    > co stare -- nie zmieniałem ich położenia... (i lewe, i prawe można
    > zamontować)
    >
    > Nowe mają wg mnie tę samą rezystancję co stare, tzn. moim
    > miernikiem nie wyłapałem żadnej różnicy. Tuż po wymianie
    > szczotek pralka pracowała bardzo ładnie, bez ,,zamyśleń''... ;)
    > Po jakimś czasie (trudno zgadnąć po jakim -- może po
    > 100 praniach, może wcześniej) jednak poczułem smród.

    Czyli chyba nie szczotki winne.

    > Pytam, bo dostałem informację, iż przegrzewający się silnik szybko
    > zużywa szczotki zbyt wysokim prądem, co stawia pod znakiem zapytania
    > sensowność wymieniania szczotek bez przewijania silnika...
    >
    > Nowe szczotki na oko (więc pewności nie mam -- nie mierzyłem ich,
    > gdy były nowe) rzeczywiście szybko skróciły się i lekko wygięły. :)
    > Nie są dokładnie proste, lecz lekko wygięte -- nadal bez trudu
    > przesuwają się, ale na obu widać wyraźny łuk. (szczotki są
    > schowane/wsunięte i obie są podobnie wygięte -- więc wg mnie
    > owe łuki raczej wpływu na trafność ;) nie mają, tzn. szczotki
    > wg mnie trafiają w te miejsc komutatora, w które trafiać powinny)
    >
    > Przed wstawieniem nowych szczotek wyczyściłem komutator suchą
    > szczoteczką do zębów. Komutator na oko wygląda dobrze.

    To chyba i szczotki dobre, szczegolnie ze nie piszesz aby krotkie
    byly.

    > Wymiana silnika w tej pralce trwa około jednej minuty po odkręceniu
    > tylnej osłony/blachy. :) Wymiana szczotek trwa znacznie ;) dłużej;
    > w pięć minut chyba bym nie zdążył -- zaczynając od zdjęcia blachy
    > i kończąc na założeniu tejże blachy... (blacha to kilka wkrętów)
    >
    > Z jakiegoś powodu wymiana szczotek kosztuje od 150 zł (w jednym
    > miejscu) poprzez 200 złotych (w wielu miejscach) do 500 złotych... ;)

    Z dojazdem do pralki, czy jak pralke dowieziesz?

    > Czy podwyższona o 10°C temperatura w łazience mogła przyczynić
    > się do spalenia silnika? Jeśli nie -- jaka temperatura wokoło
    > pralki podczas prania może przyczynić się do spalenia silnika?

    Normalnego to IMO nie - wszak powinny dzialac i w Iraku przy +50C

    > Silnik (nie jest skręcany -- jest nitowany) obraca się (na moje
    > wyczucie) bez oporów. (jedynie trzeszczy ;) uzwojenie stojana)
    >
    > Podobnie bębnem -- bardzo lekko zakręcony bez wieloklinowego
    > paska zatrzymuje się dopiero po kilku pełnych obrotach.

    Czyli problem w smrodzie?

    > Pralki mi nie żal -- pracowała wytrwale (często piorę a po praniu
    > dodatkowo płuczę i wiruję na 1200 rpm) ponad 12 lat, choć producent
    > zaplanował ją na 7 lat, ale trawi/zżera ;) mnie ciekawość.
    >
    > Gdybym do 100 zł znalazł dobry silnik -- pokusiłbym się
    > o kolejną ;) naprawę. [czego to człowiek z nudów wymieszanych
    > z ciekawością nie uczyni?]

    A moze w miare latwo przewinąc samemu?
    Tylko drut bedzie kosztowal 150 :-P

    Mozliwe, ze bylo zwarcie miedzyzwojowe i przegrzalo uzwojenia,
    ale bardziej prawdopodobne, ze przegrzane uzwojenia doprowadzily do
    zwarcia miedzyzwojowego :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: