  • 41. Data: 2024-07-08 23:33:29
    Temat: Re: Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    > Poleć :)

    Ja najchętniej używam Epsona 3490 (do płaskich rzeczy), ale to stary
    sprzęt. 300/600/1200 DPI w ogóle bez problemu, ale skanowałem też małe
    rzeczy w większej rozdzielczości (nie pamiętam jednak dokładnie) i też
    nie było z tym problemów.

    Natomiast do negatywów jest kiepski. Ale kto teraz takich rzeczy używa.

    Z tym że to jest z pewnością tani skaner (kilkaset zł ze 20 lat temu),
    ale jednak 3200 x 3200 DPI, i jednak 16-bitowy (48-bitowy).

    W latach 90 korzystałem też z taniego Musteka (poniżej 1000 zł, jeszcze
    SCSI asynchroniczny). 600 (sensor) x 1200 (silnik) DPI. Też nie miał
    takich problemów z dynamiką. Był może 12-bitowy.
    ScanJety też takich rzeczy nie robiły (były trochę droższe).

    Może taki Genius ręczny 400 DPI - ten mógł podobne rzeczy robić, był
    nawet monochromatyczny :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2024-07-09 03:31:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-08, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > takich problemów z dynamiką. Był może 12-bitowy.
    > ScanJety też takich rzeczy nie robiły (były trochę droższe).

    Gdzieś mam Epsona, chyba na równoległym (DB25) z drugiej połowy lat 90.
    Nie pamiętam modelu. Potem był strikte negatywowy Minolta Dimage Scan
    Dual III (taki se prawdę mówiac, już nie żyje), Canon 8800f, a ostatnio
    Epson V600 i Brother ADS-1700W do dokumentów.

    > Może taki Genius ręczny 400 DPI - ten mógł podobne rzeczy robić, był
    > nawet monochromatyczny :-)

    Pamiętam to cudo. Ale i tak robiło wrażenie. Człowiek się wtedy
    podniecał fimikiem startującej rakiety mjpeg z grafiką 4bit i rastrem.

    Jak już tak sobie wymieniamy, to wspomniany wcześniej biurowy (soho)
    Samsung SL-C480W na ofsecie większej rozdzielczości niż dyskutowany.

    1200dpi
    https://i.imgur.com/UxW9c5q.jpeg

    600dpi
    https://i.imgur.com/fUBvIP3.jpeg

    300dpi
    https://i.imgur.com/fJH7Nrl.jpeg

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2024-07-09 18:32:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Ale R akurat jest bo R jest składową tła, tj. papieru. Chyba widzimy to
    > z różnych stron i stąd nieporozumienie.

    Ale tu jest za dużo pixeli z R = 0. Traktując Canona jako (uzasadnioną)
    referencję, HP ma ich 2x za dużo.

    > Wydaje mi się, że nawet przy 8miu bitach można odwzorować taką kropke M,
    > więc bardziej za winnego widziałbym jakiś postprocessing lub błędne
    > parametry. Widze rzecz tak, że na tym papierze są kropki, różnej
    > wielkości, ale nadal kropki a każda z nich ma ścisle zdefiniowany kolor
    > (4 kolory total, brak gradientów) i jest to kolor o odpowiedniej
    > intensywnosci.

    Kropki są różnej wielkości, kolory częściowo się mieszają (poza K),
    i już masz różne intensywności itd.

    > Oznacza to MZ tyle, że przy wystarczającej rozdzielczości
    > skanera (lub wystarczającym rozmiarze kropki) ten kolor powinien zostać
    > odwzorowany i na 8miu bitach.

    Gdyby skaner miał wystarczającą rozdzielczość (zgodnie z teorią
    próbkowania, przynajmniej 2400 - 4800 DPI), i gdyby kropki się nie
    mieszały, nie rozmazywały itd., to tak by może było. Ale to niezbyt
    nierealne.

    > Tyle, że kropki M ze skanu Canona jednak są dość spore,

    Ale są kropki i kropki. Sam offset to jest > 1000 "DPI".
    Już na papierze nie ma tej rozdzielczości.

    > Albo od nierównomiernosci silnika przesuwu linijki, czy coś innego masz
    > na mysli?

    Brzydką linię w pionie, to raczej nie od przesuwu. Ale nie wiem jak to
    jest w środku zbudowane.

    > To co MZ świadczy o tym, że coś jest nie tak z tym HP, to praktycznie
    > zupełny brak kropek M. Canon je ma, mimo niższej rozdzilczośc. Raczej
    > sam sobie ich w tej postaci (dyskretne kropki), nie dodał, wiec pewnie i
    > są na wydruku.

    Tak jak napisałem, brak M wydaje się wynikać z braku dynamiki R.
    G i B udało się jakoś odtworzyć, ale R było w tej sytuacji za ciemne.

    Jakby podkręcić jasność, to miałbyś pewnie R, za to G i B byłyby
    bardziej przepalone.

    Jakby przetwornik był 12- lub 16-bitowy, to R dałoby się pewnie wydobyć
    z cienia.

    Jakby skaner miał lampę RGB, to po prescanie (albo po ręcznym ustawieniu
    WB) GB świeciłyby słabiej, i też dałoby się to zrobić. Tam w ogóle jest
    prescan?

    A tak, no nie wyszło.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 44. Data: 2024-07-09 18:34:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ąćęłńóśźż <c...@b...pl> writes:

    > Nie wiem jak to robią, ale większość skanerów mam w papierach 600x600
    > dpi, a niektóre w menu mają nawet 4800 dpi jako oversampling.

    To nie jest raczej żaden oversampling, tylko interpolacja, służącą do
    niczego sensownego.

    Tak, wiem. Chyba wszystkie skanery, których używałem, coś takiego
    "miały".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2024-07-09 18:36:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No, i to by wiele tłumaczyło, tylko ... rozdzielczosc obu obrazków
    > taka sama.

    To akurat żadna zagadka, program może zdublować rozdzielczość
    w "gorszym" kierunku, żeby zachować kwadratowe piksele.

    Z tym, że to zwykle nie jest przydatne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2024-07-09 18:48:02
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 25 Jun 2024 00:49:23 GMT, w <nuoeO.149036$nsBe.137154@fx11.ams1>, Marcin
    Debowski <a...@I...zoho.com> napisał(-a):

    > Rozumiem, że skanowany oryginał to zdjęcie/wydruk rastrowy, tylko, że
    > efekt można różnie interpretować. HP mniej ingeruje. Canon jakby
    > przetwarza dużo bardziej. Pytanie czy musi. Jesli tak, to może to być
    > spory problem przy pewnych rodzajach materiałów.

    Jeszcze dla rozwiania wątpliwości:
    https://i.imgur.com/Lph8xG7.jpeg

    z lewej skany, z prawej zdjęcie z kompakta (zdublowane)

  • 47. Data: 2024-07-09 18:48:21
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 8 Jul 2024 20:32:49 +0200, w <1qyc75dlvv1db.y2f1q3759xpx$.dlg@40tude.net>,
    "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Ale w JPG ona jest. I może np wygładzic kolory.

    Nie przesadzaj.

  • 48. Data: 2024-07-09 19:05:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Jak już tak sobie wymieniamy, to wspomniany wcześniej biurowy (soho)
    > Samsung SL-C480W na ofsecie większej rozdzielczości niż dyskutowany.

    Niestety przynajmniej na pierwszy rzut oka nie widzę nic o przetworniku,
    poza tym, że to jest 1200 DPI. Ale raczej nie jest to 8 bitów.

    Kto w ogóle mógł zastosować w skanerze 8-bitowy przetwornik w obecnych
    czasach? To była jakaś anomalia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 49. Data: 2024-07-09 21:37:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Jul 2024 18:34:22 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To nie jest raczej żaden oversampling, tylko interpolacja, służącą do
    > niczego sensownego.
    >
    > Tak, wiem. Chyba wszystkie skanery, których używałem, coś takiego
    > "miały".

    Klient sie domaga 600dpi, czy 1200 - to dostaje :-)

    A propos - jak skanery kolor robiły?
    Filtr Bayera, czy jakos inaczej?

    Może ta "interpolacja" nie jest tak całkiem oszukana ?

    J.

  • 50. Data: 2024-07-09 23:09:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A propos - jak skanery kolor robiły?
    > Filtr Bayera, czy jakos inaczej?

    CCD miały 3 oddzielne linijki (R/G/B) obok siebie.

    > Może ta "interpolacja" nie jest tak całkiem oszukana ?

    Jasne że jest.
    Producenci nawet tego specjalnie nie ukrywają - to są jawne gruszki na
    wierzbie dla amatorów takich owoców.
    --
    Krzysztof Hałasa