-
11. Data: 2023-06-11 03:01:58
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
sobota, 10 czerwca 2023 o 23:16:00 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> W dniu 10.06.2023 o 23:03, M M pisze:
> > sobota, 10 czerwca 2023 o 22:31:13 UTC+2 Rutkowski, Jacek napisał(a):
> >> W takiej sytuacji może dojść do spalania "rakietowego" i rzeczywiście
> >> ciąg może powodować napędzanie wentylatora i konieczne jest jego
> >> hamowanie elektryczne bądź mechaniczne.
> > Da się takie spalanie robić w kontrolowany sposób?
> > Hamowanie elektryczne z oddawaniem energii do sieci - kogeneracja :)
> Na kominie gwizdek i z hałasu/dźwięku prąd, jak w "Nowoczesnych
> Zabawkach" Wojciechowskiego.
>
> Robert
Cos ci się pojebało. Wojciechowski dał przykład ze jak jednoczesnie wrzaśnie milion
osob to da się z tego zrobić tyle pradu za na chwilę swiecenia małej zarówki
wystarczy.
-
12. Data: 2023-06-11 12:13:52
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: M M <m...@g...com>
Pamiętam tę książkę z dzieciństwa ale nie zachowała się, szukam czy by się nie
znalazła w pdf.
Ale nie o hałas mi chodziło, tylko o ciąg przy "spalaniu rakietowym" (cokolwiek to
znaczy, mam nadzieję że nie za chwilę "rapid unscheduled disassembly" jak to się
teraz ładnie mówi) jaką moc mógłby oddać wentylator z powrotem do sieci. Chociaż on
jest na wlocie powietrza, turbina na wylocie spalin pewnie dałaby sporo więcej.
Typowe turbosprężarki samochodowe są łatwo dostępne, tylko tam nie bardzo jest jak na
wale umieścić prądnicę.
-
13. Data: 2023-06-11 22:39:42
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>
W dniu 11.06.2023 o 12:13, M M pisze:
> Pamiętam tę książkę z dzieciństwa ale nie zachowała się, szukam czy by się nie
znalazła w pdf.
> Ale nie o hałas mi chodziło, tylko o ciąg przy "spalaniu rakietowym" (cokolwiek to
znaczy, mam nadzieję że nie za chwilę "rapid unscheduled disassembly" jak to się
teraz ładnie mówi) jaką moc mógłby oddać wentylator z powrotem do sieci. Chociaż on
jest na wlocie powietrza, turbina na wylocie spalin pewnie dałaby sporo więcej.
Typowe turbosprężarki samochodowe są łatwo dostępne, tylko tam nie bardzo jest jak na
wale umieścić prądnicę.
Moc jest pomijalnie mała :)
Turbo działa na spalinach z ciśnieniem spalania 3-6MPa
a podciśnienie przy spalaniu rakietowym <0,05MPa
bo to tylko podciśnienie a jego więcej niż 0,1MPa
nigdy nie uzyskasz...
--
pzdr, j.r.
-
14. Data: 2023-06-12 10:42:33
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 8 Jun 2023 16:35:35 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> Co się dziej z prądem, gdy silnik indukcyjny, klatkowy, 3F, podczas
> pracy rozkręci się ponad obroty nominalne?
> Prąd wzrośnie i zadziałają zabezpieczenia nadprądowe?
Maja szanse, ale uwazaj - przy obrotach wiekszych niz sychroniczne
silnik przechodzi do pracy generatorowej.
Czy przy jakis obrotach nastąpi przekroczenie nominalnego prądu,
to juz nie wiem - generatorow asynchronicznych nie ogarniam.
No ale jesli nie przekroczy, to silnik jest bezpieczny.
J.
-
15. Data: 2023-06-12 10:48:26
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 8 Jun 2023 19:16:25 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> W dniu 08.06.2023 o 16:43, heby pisze:
>> On 08/06/2023 16:35, Robert Wańkowski wrote:
>>> Co się dziej z prądem, gdy silnik indukcyjny, klatkowy, 3F, podczas
>>> pracy rozkręci się ponad obroty nominalne?
>>
>> Jesli będzie kręcił się bez poślizgu, czyli na predkosci synchronicznej,
>> to prąd silnika będzie najniższy.
>>
>>> Prąd wzrośnie i zadziałają zabezpieczenia nadprądowe?
>>
>> Inaczej: zacznie produkować energię.
>>
>> Tak naprawdę praca po obu stronach prędkości synchronicznej jest
>> symetryczna.
>>
>> https://laczynasnapiecie.pl/uploads/article/schemat%
2008.jpg
>>
>> Więc którko: nie, nie zadziałają zabezpieczenia, chyba że wyprodukujesz
>> tak za dużo energii.
>>
>
> Ok, jasne, dzięki.
> Bo słyszałem opowieść, że wentylator nadmuchu paleniska może dostać
> dodatkowych obrotów z powodu cugu.
> Można sobie wyobrazić jakiś silnik, który będzie się tak zachowywał?
Musialby to chyba byc naprawde dobry cug. 100m komina?
Z bardziej zyciowych przypadkow:
-silnik kręcony innym silnikiem,
-przełączenie obrotów na nizsze (więcej biegunów), a silnik z duzą
bezwładnoscią na wale,
-jakas winda/dzwig, gdzie ciezar rozkreci silnik.
No i ponoć we wiatrakach są stosowane generarory asynchroniczne, bo
nie wymagają synchronizowania z siecią.
Ale chyba juz rzadko.
J.
-
16. Data: 2023-06-12 10:50:37
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 8 Jun 2023 19:35:35 +0200, heby wrote:
> On 08/06/2023 19:16, Robert Wańkowski wrote:
>> Bo słyszałem opowieść, że wentylator nadmuchu paleniska może dostać
>> dodatkowych obrotów z powodu cugu.
>
> Duży ten wentylator?
>
> Kiedyś słyszałem anegdotkę, że spory wentylator, bodaj w jakiejś hucie,
> notorycznie zamieniał się w generator rozwalajac układy sterowania
> produkcji NRD które nie radziły sobie z ujemną mocą. Anegdotka miała być
> o kiepskich układach sterowania produkcji bratniej a w zasadzie jakości
> oprogramowania w nich ;)
>
>> Można sobie wyobrazić jakiś silnik, który będzie się tak zachowywał?
>
> Zdaje się, że niektóre falowniki potrafią "hamować" silnik poprzez
> zmniejszenie f poniżej aktualnej prędkości obrotowej (uproszczenie) co
> powoduje kontrolowane odsysanie energii z układu mechaniczego.
No, Tesla stosowała silniki asynchroniczne, i odzysk energii przy
hamowaniu miała.
Ale tak czy inaczej, to sytuacja nienormalna dla falownika, więc nie
ma sie co dziwic, ze może sie uszkodzic ...
J.
-
17. Data: 2023-06-14 13:47:19
Temat: Re: Silnik indukcyjny n>>nominalnych
Od: M M <m...@g...com>
poniedziałek, 12 czerwca 2023 o 10:50:37 UTC+2 J.F napisał(a):
> No, Tesla stosowała silniki asynchroniczne, i odzysk energii przy
> hamowaniu miała.
>
> Ale tak czy inaczej, to sytuacja nienormalna dla falownika, więc nie
> ma sie co dziwic, ze może sie uszkodzic ...
Wiele falowników ma zaciski do zewnętrznego rezystora hamującego - bo energia nie
cofnie się do sieci przez prostownik mostkowy, więc wzrasta napięcie DC i gdzieś się
trzeba nadmiaru pozbyć.
Przy silniku asynchronicznym bezpośrednio połączonym z siecią, energia z hamowania
wraca do sieci. O ile w sieci jest napięcie - przy okazji dostajemy zabezpieczenie
od pracy na wyspie (ale za to przy braku napięcia, brak hamowania).