    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Sila sygnalu routera
    Date: Wed, 5 Jun 2024 23:12:36 +0200

    W dniu 1 cze 2024 o 15:43, ąćęłńóśźż pisze:

    > Któryś z moich sąsiadów tak napie....a siłą sygnału routera
    > i może jeszcze antenami, że u mnie nie da się prawie korzystać
    > z wifi. Czy są jakieś normy dotyczące maksymalnej mocy nadawania
    > wifi we własnym mieszkaniu (przez ściany przechodzi do mnie)?

    W laptopie widzę zza nośnej ściany (może 32cm żelbetonu z pionowymi
    dziurami (po kanalizacyjnych rurach) pracującymi jako kominy) sygnał
    czyjegoś TPlinka silniejszy niż z mej Tendy odległej o ~2m... (laptop
    jest oddalony od tej ściany co najmniej o pół metra) Z powodu łapania
    silniejszego sygnału zza ściany nie widzę żadnych problemów, choć oba
    sygnały (mej Tendy i zzaściennego/cudzego TPlinka) częściowo nakładają
    się na siebie. Mogę przestawić u siebie kanał, ale nie widzę potrzeby.

    Może masz jakiś problem z kartą bądź swym APkiem -- nowy APek
    na 2.4GHz dający 300Mb/s można qpić za kilkanaście pln.

    Nowy APek na 2.4GHz&5GHz dający łącznie 1200Mb/s to koszt
    kilkudziesięciu pln, może półtorej stówki pln...

    AXy rzecz jasna są na razie drogie...

    Czyniłem doświadczenia z nakładaniem wielu sygnałów na
    kanał -- zero widzialnych problemów, gdy próbowałem
    korzystać z najsłabszego...

    -=-

    BTW mego międzybalko_nowego połączenia -- pracuje poprawnie, jakość
    na poziomie 95%, opóźnienia niemierzalnie, ale sygnał spadł względem
    tego z początku kwietnia o kilka dB do 22dB z niepojętej przyczyny.
    (najlepiej było chyba -56dB a teraz najgorzej widziałem chyba -78dB;
    średnio spadł o około 12dB; śmieciowym poziomem jest ponoć -95dB)

    Powodów spadku sygnału może być wiele: nowe gałęzie drzew; nowe liście
    na gałęziach tychże drzew; słoneczne perturbacje; wilgotne powietrze;
    słabe/zepsute zasilacze, przegrzana hybryda wystawiona na ostre słońce...

    Na razie nie narzekam. 5GHz to mniejsze strefy Fresnela i luźna
    przestrzeń względem zapchanej 2.4GHz, ale i warunki propagacji
    gorsze niż w wypadku 2.4GHz...

    Obie hybrydy nie widzą siebie bezpośrednio -- są przesłonięte
    wieloma drzewami. Krawędzie (gałęzi czy liści) są zabójcze, bo
    dają dyfrakcje, dające później interferencje...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s