  • 1. Data: 2009-09-05 09:54:45
    Temat: Seagate Freeagent Xtreme 2TB - nadmierne grzanie się dysku
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Kupiłem sobie dysk Seagate Freeagent Xtreme 2TB (model ST32000540AS,
    firmware CC83). Przeformatowałem go na ext3, podłączyłem do Linuxa i
    udostępniłem w sieci lokalnej przez Sambę.

    Jednocześnie przez cały czas monitoruję dla niego SMART - o ile po
    włączeniu, bez robienia na nim czegokolwiek obciążającego, temperatura
    była na poziomie 30 stopni, tak po puszczeniu na niego kopiowanie 740 GB
    danych, poszła stopniowo aż na 59 stopni z komentarzem w SMART "failing
    now".

    Teraz postawiłem naprzeciwko tego dysku wielki wentylator, który już go
    zdążył schłodzić do 44 stopni, ale to nie jest metoda...

    Pytanie jest takie: słyszałem, że narzędzia do tego dysku (które
    działają tylko na Windows XP) potrafią kontrolować czas, po jakim on się
    "wyłącza". Właśnie, o co chodzi z tym wyłączaniem i czy można je jakoś z
    poziomu Linuxa kontrolować?

    Pytanie drugie, bardziej ogólne: jakie macie metody na "dobre
    traktowanie" dysków zewnętrznych? Chodzi mi właśnie o to, aby się nie
    przegrzewały, bo to jest jedną z najczęstszych przyczyn ich awarii.
    Można im np. coś przestawić, aby wolniej działały?

    I tak szybkość tego akurat dysku przekracza kilkakrotnie szybkość
    wąskiego gardła w zastosowaniu, do którego go kupiłem, więc mi na niej
    zupełnie nie zależy. Zależy mi natomiast na bezpieczeństwie danych.

    Patryk

  • 2. Data: 2009-09-05 10:25:28
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

    Patryk Włos pisze:
> [...]
    > wąskiego gardła w zastosowaniu, do którego go kupiłem, więc mi na niej
    > zupełnie nie zależy. Zależy mi natomiast na bezpieczeństwie danych.

    Ja mam 4 dyski Seagate (400 i 500 GB) w czymś takim:
    http://sklep.madtech.pl/go/_info/?id=32449

    Nigdy nie widziałem na nich temperatury wyższej niż 31s (w stresie)

  • 3. Data: 2009-09-05 10:32:31
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Ja mam 4 dyski Seagate (400 i 500 GB) w czymś takim:
    > http://sklep.madtech.pl/go/_info/?id=32449
    >
    > Nigdy nie widziałem na nich temperatury wyższej niż 31s (w stresie)

    Fajna zabawka - nawet będę musiał pomyśleć nad zakupem czegoś takiego
    zamiast obudowy Big Tower do nowego kompa.

    Tymczasem jednak to jest dysk zewnętrzny, zamknięty w osobnej obudowie,
    bez wentylatora. I tak ma zostać, bo ma być z założenia podpięty do
    Fit-PC2 pracującego jako domowy serwer (zawsze włączony).

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 4. Data: 2009-09-05 11:44:14
    Od: "Latet" <l...@x...pl>

    > Kupiłem sobie dysk Seagate Freeagent Xtreme 2TB (model ST32000540AS, firmware
    > CC83). Przeformatowałem go na ext3, podłączyłem do Linuxa i udostępniłem w
    > sieci lokalnej przez Sambę.

    Najprostsze co możesz z nim zrobić to wyjąć go z tej dusznej obudowy i podłączyć
    "luzem". Od razu o 10 C mniej. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla estetów :)
    Inna opcja - wstawić w tę obudowę jakiś duży dysk o prędkości 5400 rpm. Sam
    używam w tym celu Samsungów serii F2EG (Eco Green). Są zimne i ciche, a przy tym
    szybkie. Z tym że największy ma tylko 1.5 TB.

    latet

  • 5. Data: 2009-09-05 17:40:28
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 05 Sep 2009 11:54:45 +0200
    doszła do mnie wiadomość <h7tcgm$r0m$1@opal.icpnet.pl>
    od Patryk Włos <p...@i...peel> :

> [...]
    >działają tylko na Windows XP) potrafią kontrolować czas, po jakim on się
    >"wyłącza". Właśnie, o co chodzi z tym wyłączaniem i czy można je jakoś z

    hdparm.

> [...]
    >przegrzewały, bo to jest jedną z najczęstszych przyczyn ich awarii.
    >Można im np. coś przestawić, aby wolniej działały?

    Kupić model z aktywnym chłodzeniem.

    >I tak szybkość tego akurat dysku przekracza kilkakrotnie szybkość
    >wąskiego gardła w zastosowaniu, do którego go kupiłem, więc mi na niej
    >zupełnie nie zależy. Zależy mi natomiast na bezpieczeństwie danych.

    raid.

    --
    Tomasz Jasiński
    Jak wiadomo, Pan Bóg jest wszechmocny i wszystko

  • 6. Data: 2009-09-05 18:19:22
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > hdparm.

    A jakich parametrów użyć? Bo jest tam "disable Seagate auto-powersaving
    mode", ale to nie o to mi chodzi.

  • 7. Data: 2009-09-05 18:49:26
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 05 Sep 2009 20:19:22 +0200
    doszła do mnie wiadomość <h7ua2s$1u5d$1@opal.icpnet.pl>
    od Patryk Włos <p...@i...peel> :

    >A jakich parametrów użyć? Bo jest tam "disable Seagate auto-powersaving
    >mode", ale to nie o to mi chodzi.

    http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_use_of_Har
    ddisk_Power_Management_features

  • 8. Data: 2009-09-08 22:08:26
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@g...pl>

    > Teraz postawiłem naprzeciwko tego dysku wielki wentylator, który już
    > go zdążył schłodzić do 44 stopni, ale to nie jest metoda...

    Wbrew pozorom jest.
    Nad moja kieszenia Wellanda (włączona 24h na dobę), ktora co prawda dobrze
    odprowadza cieplo (cała metalowa) - ale wentylatora nie ma stoi... 12cm wiatrak
    :-) Takie kalsyczne 120mm smigło z np. obudowy - działa rewelacyjnie.

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327