  • 11. Data: 2017-04-11 11:29:24
    Temat: Re: Ścieżki na starych pcb...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Bo komputery sobie z lukami nie radzily :-)

    W Eagle łuki były "od zawsze", kwestia chęci ich użycia.
    Łamańce wyglądają bardziej "pro", a łuki jak w latach 70.
    i mamy kolejny prymat estetyki nad techniką. :-(

    Podobnie jest z równoległym ciągnięciem koło siebie
    długich ścieżek, choć jeśli akurat nie projektujesz
    linii transmisyjnej, technicznie jest to dokładnie
    to, czego powinieneś chcieć uniknąć.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2017-04-11 11:43:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >W Eagle łuki były "od zawsze", kwestia chęci ich użycia.

    Od wersji 1.0 ?

    Ale Eagle to nie jest jedyny program.

> [...]

    >długich ścieżek, choć jeśli akurat nie projektujesz
    >linii transmisyjnej, technicznie jest to dokładnie

    Latwo powiedziec. To zaprojektuj plytke z 8 kosciami pamieci
    polaczonymi wspolna magistrala ...

    J.

  • 13. Data: 2017-04-11 11:49:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Od wersji 1.0 ?

    OK, zmieniam na "od kiedy pamiętam". Nie ma pojęcia, co było w 1.0.

    > Latwo powiedziec. To zaprojektuj plytke z 8 kosciami pamieci polaczonymi
    > wspolna magistrala ...

    Nie twierdzę przecież, że trzeba tego unikać za wszelką
    cenę. Czasami się po prostu inaczej nie da, co wynika
    choćby z pinologii układów. Spotkałem się jednak z przypadkami
    celowego "dociągania" sygnałów do magistrali, choć wcale nie
    było to konieczne, za to wyglądało "ładniej".

    Topor się tak nie wygłupia, ale za to płytki wyglądają
    jak koszmar nawiedzonego amatora. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2017-04-11 11:51:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo komputery sobie z lukami nie radzily :-)

    Dobrze, że Autotrax o tym nie wie :)
    http://www.chmurka.net/r/trackmode.png

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 15. Data: 2017-04-11 12:34:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.04.2017 o 11:51, Adam Wysocki pisze:

    > Dobrze, że Autotrax o tym nie wie :)
    > http://www.chmurka.net/r/trackmode.png

    To trochę co innego, w starych konstrukcjach ścieżki najczęściej
    zmieniały szerokość.
    Raczej chodzi o coś takiego, tu jeszcze jest delikatnie widoczne:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Koliber_(radioodbiorni
    k)#/media/File:Koliber3_radio_c.jpg

    Niektóre płytki były jakby kreślarz nie wiedział co to linijka,
    chyba Vef taką płytkę miał.

  • 16. Data: 2017-04-11 12:35:31
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > "pod linijkę" robiło się z krzywika. Pady i pola lutownicze robiło sie
    > maksymalnie duże bo miedź łatwo się odklejała, zwłaszcza w serwisie -
    > kleje i laminat były marne. Oszczędzało się na wytrawiaczu a cyna była
    > tania.

    W produkcji wojskowej były nity rurkowe rozklepywane w otworach, też
    nie odłaziły ścieżki, ale pracochłonność duża.

  • 17. Data: 2017-04-11 12:40:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Cezary Grądys wrote:

    > Niektóre płytki były jakby kreślarz nie wiedział co to linijka,

    Ale *po co* miał wiedzieć? :-)))
    Połączenie elektryczne ma być skuteczne, a nie estetyczne.

    > chyba Vef taką płytkę miał.

    Owszem, miał.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2017-04-11 12:45:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-11 o 11:43, J.F. pisze:

    > Ale Eagle to nie jest jedyny program.

    Protel 3 z lat 90-tych też ma łuki. Stosowałem np. jak antenę mifare ma
    płytce malowałem.
    P.G.

  • 19. Data: 2017-04-11 12:53:24
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 kwietnia 2017 12:40:04 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Ale *po co* miał wiedzieć? :-)))
    > Połączenie elektryczne ma być skuteczne, a nie estetyczne.

    I w pewnej mierze pozwalać na łatwe ogarnięcie okiem co jest co i jak podłączone.
    Starszą elektronike jednak sie naprawiało i jesli nie wymaga to wiele zachodu to
    warto pcb uładnić aby potem ktos miał łatwiejszą prace przy naprawie/serwisie albo
    wręcz pomóc operatorowi przy montażu aby sie nie gubił.

    Może wręcz te łezki mogły w tym pomagać?
    Łatwiej je wypatrzeć niz proste kreski plus petelka przy pinie...

  • 20. Data: 2017-04-11 13:05:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > I w pewnej mierze pozwalać na łatwe ogarnięcie okiem
    > co jest co i jak podłączone.

    Ale te płytki miały tak beznadziejnie niską gęstość upakowania,
    że z inspekcja wzrokową nie było żadnego problemu, niezależnie
    od ciągnięcia ścieżki prosto czy po łuku. Sam zobacz:

    http://www.petervis.com/Radios/vef-206/vef-206-insid
    e-look-large-image.html

    Ciekawi mnie natomiast ta bezsensowna pętelka 3 cm. nad pieczątką.

    > Może wręcz te łezki mogły w tym pomagać?

    Wiki twierdzi, że łezki to wzmocnienie mechaniczne ścieżki
    w pobliżu miejsca wykonania otworu. W sumie ma to sens.

    Pozdrawiam, Piotr