  • 21. Data: 2012-07-18 19:13:08
    Temat: Re: Sciezka dla rowerow ...
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-18, Kazimierz Uromski <a...@m...pl> wrote:
    > Secundo - W Art 33. 1. są dwa określenia - "droga dla rowerów" i "droga
    > dla rowerów i pieszych". Wymienione są w dwóch różnych kontekstach
    > (pierwszy - co do obowiązku korzystania, drugi - co do pierwszeństwa).
    > IMHO to oznacza, że ustawodawca stwierdził iż są to dwa różne twory o
    > różnej specyfice i nakaz odniósł tylko do pierwszego z nich bo tylko tam
    > rowerzysta jest użytkownikiem "głównym".

    Nein. "Droga dla rowerów i pieszych" oznacza dokładnie to co
    "droga dla rowerów i droga dla pieszych". To jest nie odrębny byt, tylko
    połączenie dwóch już istniejących. Tzn. piesi traktują ją jako drogę dla
    pieszych, a rowerzyści jak DDR. Zauważ, że DDRiP nie została wymieniona
    w definicjach w PoRD.

    Zresztą gdyby to co mówisz było prawdą, to DDRiP byłaby poza prawem,
    ponieważ nie wiadomo o niej nic poza pierwszeństwem rowerzystów.
    Zatem nie wiedzielibyśmy nawet komu wolno się po niej poruszać :).

    > Ale że PoRD to ogólnie jeden wielki burdel to każdy może mieć swoje
    > "IMHO" co do jego zawartości (-;

    Wręcz przeciwnie. PoRD jest jest dosyć jednoznaczny i łatwy
    w interpretacji, a do tego napisany jest bardzo przyjaznym językiem.
    W końcu ma go zrozumieć każdy posiadacz matury, a nawet Ci bez
    (choć IMO rozdawanie PJ ludziom bez świadectwa dojrzałości jest trochę
    niepoważne...).

    Większość prawa jest napisana tak, żeby zrozumieli je tylko prawnicy,
    doradcy podatkowi itp. Czy rozumieją? Oczywiście nie. Ale przynajmniej
    wiedzą gdzie co jest.

    Do wymienionego już przez kogoś prawa podatkowego warto dorzucić ustawy
    "celowe" i rozporządzenia, czyli dokumenty, które pisze się szybko
    i byle jak. Kilka miesięcy temu poświęciłem weekend na dogłębne
    zrozumienie kilku stron takiego tekstu. Rozbierałem zdania na składowe,
    a niektóre zapisywałem w drzewku - jak na polskim w gimnazjum...

    pozdrawiam,
    PK

  • 22. Data: 2012-07-18 19:23:04
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-18, Kazimierz Uromski <a...@m...pl> wrote:
    > Tak, i dotyczy "rowerów jednośladowych" które to są tworem
    > nieistniejącym od ponad roku w PoRD.

    Nieistotne :)

    "Rower jednośladowy" nie jest tu terminem prawnym tylko terminem (rower)
    z określeniem (jednośladowy). A rowery jednośladowe niewątpliwie
    istnieją w rzeczywistości i nadal muszą jeździć po DDR. Poza tym
    po aktualizacji PoRD nakazuje jazdę po DDR wszystkim rowerom i definiuje
    co rowerem jest, a co nie jest.

    Zresztą generalnie w takich przypadkach nie ma konfliktu. To, dla kogo
    przeznaczona jest droga, nie ogranicza możliwości jej wykorzystania.
    Mówiąc inaczej: władza (ustawodawcza lub wykonawcza) może Ci kazać
    poruszać się po dowolnym kawałku infrastruktury :). I tak np. kolumna
    pieszych musi poruszać się prawą stroną jezdni, choć nie jest pojazdem
    (a jezdnia jest częscią drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów).

    pozdrawiam,
    PK

  • 23. Data: 2012-07-18 19:25:05
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-17, Jawi <t...@p...pl> wrote:
    > ROTFL :)))

    Nie "ROTFL" tylko PoRD, którego radziłbym się kiedyś nauczyć :)

    pozdrawiam,
    PK

  • 24. Data: 2012-07-18 20:45:47
    Od: Kazimierz Uromski <i...@z...kom>

    W dniu 18.07.2012 19:23, PK pisze:

> [...]
    > istnieją w rzeczywistości i nadal muszą jeździć po DDR. Poza tym
    > po aktualizacji PoRD nakazuje jazdę po DDR wszystkim rowerom i definiuje

    Istotny wydaje mi się jednak fakt, iż rower jednośladowy był terminem
    prawnym, pozostał w rozporządzeniu bo nikt tego rozporządzenia nie był
    łaskaw go zaktualizować. I tak np. C-13 nadal oznacza "droga dla rowerów
    jednośladowych", gdy PoRD mówi o tym, że po drodze dla rowerów jeździ
    się dowolnym rowerem 0,9m.
    Trochę mnie irytuje olewczość imć urzędasów w tym temacie.

> [...]
    > pieszych musi poruszać się prawą stroną jezdni, choć nie jest pojazdem
    > (a jezdnia jest częscią drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów).

    No rozumiem, wiesz w sumie to nawet gdyby w PoRD nie było słowa o
    nakazie jazdy drogą rowerową to nakazuje to - w sposób dość ogólny -
    konwencja wiedeńska. Mało kto wie, że np. pasem taxi+bus te taksówki i
    autobusy mają nie tylko prawo ale i obowiązek się poruszać na podstawie
    tejże konwencji.
    Myślę, że stawiam dość istotny opór przed nakazem jazdy ciągiem
    pieszo-rowerowym gdyż kojarzy mi się on głównie z 30-letnią połamaną
    płytą chodnikową na której ktoś postanowił uszczęśliwić cyklistów.
    Oczywiście po taniości czyli bez przejazdów rowerowych czy jakichkolwiek
    napraw.
    Na szczęście brak przejazdów = ścieżka nie wiedzie w moim kierunku / nie
    mam możliwości na nią wjechać = nie muszę nią jechać.

  • 25. Data: 2012-07-19 10:10:58
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

> [...]
    > bez
    > (choć IMO rozdawanie PJ ludziom bez świadectwa dojrzałości

    Obecną maturę z palcem w d... zdaje absolwent podstawówki,
    więc rzeczony egzamin jest już najwyżej farsą ;-))).

  • 26. Data: 2012-07-19 11:45:37
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Robert_J <d...@g...pl> wrote:
    > Obecną maturę z palcem w d... zdaje absolwent podstawówki,
    > więc rzeczony egzamin jest już najwyżej farsą ;-))).

    Na pewno fajnie się powtarza takie utarte slogany. Polecam jednak czasem
    się zastanowić :).

    Współczesna matura nie ma promować osób uzdolnionych intelektualnie
    tylko odsiewać idiotów i obiboków. I to robi bardzo dobrze. Regularnie
    uwala ją około 1/4 piszących i to jest pewnie wartość racjonalna, tzn.
    będzie zachowana w kolejnych latach. Odpadają ludzie nie rozumiejący
    czym są liczby i nie potrafiący czytać tekstów prostych ze zrozumieniem.
    Moim zdaniem warto się zastanowić nad sensem dawania im prawa do
    prowadzenia pojazdu :).

    Poza tym matura wbrew pozorom nie jest łatwiejsza niż dawniej. Po prostu
    obejmuje mniejszą ilość materiału.

    pozdrawiam,
    PK

  • 27. Data: 2012-07-19 12:27:30
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    PK pisze:

> [...]
    > prowadzenia pojazdu :).
    >
    > Poza tym matura wbrew pozorom nie jest łatwiejsza niż dawniej. Po prostu

    :)
    gratuluje optymizmu. Gdyby uwalała min. 3/4 byłoby ok....

    >Odpadają ludzie nie rozumiejący
    > czym są liczby i nie potrafiący czytać tekstów prostych ze zrozumieniem.

    Kiedyś tacy nie przechodzili do 2, max 3 klasy szkoły podstawowej. I to
    jest prawdziwy poziom matury.

    Pozdra
    Mich

  • 28. Data: 2012-07-19 12:38:16
    Od: Jaroslaw Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2012-07-19 11:45, PK pisze:
    > Poza tym matura wbrew pozorom nie jest łatwiejsza niż dawniej. Po prostu
    > obejmuje mniejszą ilość materiału.

    No nie wiem. Np. do swojej matury z matematyki jednak musiałem się uczyć
    i wcale nie było łatwo zdać. Tegoroczną, 15 lat po maturze, zdałbym bez
    przygotowania i rozwiązując zadania w pamięci. Uprzedzając: nie jestem
    matematykiem, a mój zawodowy kontakt z tym przedmiotem jest na poziomie
    pierwszych klas szkoły podstawowej.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 29. Data: 2012-07-19 12:54:08
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, MichałG <g...@w...pl> wrote:
    >:)
    > gratuluje optymizmu. Gdyby uwalała min. 3/4 byłoby ok....

    To nie optymizm. W wieku 19 lat pewnie zaciąłbym się na maturze
    z końca PRL (wybrałem m.in. matmę i fizykę). Już po roku studiów
    (kiedy szybko uzupełnia się te różnice) nie miałem problemu ze
    znalezionymi egzaminami z tamtego okresu.

    Podam przykłady z matmy, bo to ona budzi najwięcej emocji.

    Można zrobić trudne zadanie z geometrii i łatwe z całek. Zadania
    na dzisiejszej maturze (rozszerzonej) są dosyć złożone - nawet człowiek
    bystry i znający się na dziedzinie może pogubić punkty na drobiazgach.

    Dawniej było inaczej. Miałeś zadanie i je rozwiązywałeś, a drobiazgi
    można Ci było darować. Poza tym bez żartów. Imponowanie dzisiejszej
    młodzieży tekstami typu "dawniej całki były w liceum" jest niepoważne.
    Były uczone źle i tak naprawdę nikt nie kumał o co chodzi (uczyło się
    wzorów na pamięć). Jeśli ktoś szedł na studia to prano mu mózg
    i uczono od nowa, a reszcie się pewnie nigdy ta wiedza nie przydała.

    A na maturze z matmy były całki z wielominaów, a w najgorszym wypadku
    wymagające 2-3 łatwych przekształceń.

    Mój dziadek lubi mówić, że "dawniej każdy był w wojsku i umiał strzelać
    z karabinu". I ma rację - każdy umiał. Tyle że pewnie kilka procent
    trafiało w cel. A dziś kilka procent umie i trafia, a reszta nie musi
    się stresować :). Na tym mniej więcej polega reforma edukacji :).

    > Kiedyś tacy nie przechodzili do 2, max 3 klasy szkoły podstawowej. I to
    > jest prawdziwy poziom matury.

    Naprawdę nie masz o tym pojęcia albo niepotrzebnie się podniecasz :).
    W 2 klasie podstawówki są 9-latkowie. 9-latkowie nie czytają ze
    zrozumieniem i to jest kwestia biologiczna, a nie efekt reform.
    Trochę powagi :)

    pozdrawiam,
    PK

  • 30. Data: 2012-07-19 12:58:30
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Jaroslaw Postawa <d...@a...pl> wrote:
> [...]
    > przygotowania i rozwiązując zadania w pamięci. Uprzedzając: nie jestem
    > matematykiem, a mój zawodowy kontakt z tym przedmiotem jest na poziomie

    No nie. W pamięci może doszedłbyś do wyniku, ale wynik to tylko fragment
    rozwiązania (za jakieś 20% punktów). Jak potem można się dowiedzieć na
    studiach - zazwyczaj jest to fragment niezbyt ważny :).

    pozdrawiam,
    PK