  • 11. Data: 2010-09-20 10:07:29
    Temat: Re: Samochody pełne elektroniki...
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-09-19 22:39, Tomasz Pyra pisze:
    > Coś w temacie magii samochodów pełnych elektroniki.
    >
    > Zauważyłem w moim samochodzie (Vectra C) taką przypadłość:
    >
    > Jeżeli podświetlenie deski rozdzielczej jest mocno przyciemnione, gra
    > radio, samochód stoi, a kierownica zostanie przekręcone do skrajnej
    > pozycji, to podświetlenie radia zapala się z pełną jasnością.
    >
    > Regulacja podświetlenia jest wspólna dla wszystkich elementów
    > (wskaźniki, kierownica, radio, wyświetlacz), ale nagłe rozjaśnienie
    > dotyczy tylko radia. Nie dzieje się to jak samochód jedzie, tylko jak stoi.
    >
    > Magia :)

    Stawialbym na zanik napiecia (ewentualnie duzy spadek napiecia) na
    przewodzie dajacym sygnal o wlaczonych swiatlach do radia (kiedy nie ma
    na nim napiecia to radio swieci jasniej, a kiedy jest, radio sie
    przyciemnia).
    Skad spadek tego napiecia?
    Pewnie elektryczne wspomaganie (ciagnie spory prad), przy maksymalnym
    skrecie ma najwiekszy pobor pradu z uwagi na opor stawiany przez
    maglownice no i musi byc to jeszcze jakos niefortunnie podlaczone, ze na
    tym przewodzie, az tak mocno napiecie spada (albo samo radio reaguje juz
    na niewielki spadek).

    --
    Karolek

  • 12. Data: 2010-09-20 18:55:14
    Od: "M.H." <m...@o...pl>

> [...]
    > (wskaźniki, kierownica, radio, wyświetlacz), ale nagłe rozjaśnienie
    > dotyczy tylko radia. Nie dzieje się to jak samochód jedzie, tylko jak stoi.

    Nie chciałbym straszyć, ale w tym aucie podobno słabym punktem jest tzw
    CIM - moduł kierownicy. Mi kiedyś (w sumie kilka razy) auto przeszło w
    tryb awaryjny z tego powodu. Problem polega na tym, że ponoć ten CIM
    jest takim głównym węzłem, przez który przechodzą komuniukaty
    magistrali CAN2. Jego awaria może skutkować różnymi nietypowymi objawami
    - od wadliwej pracy kierunkowskazów, do "dyskoteki" na desce
    rozdzielczej. Można odszukać dyskusje o tym na forach vectra-klubu itp.

    Disclaimer : nie jestem mechanikiem, moja wiedza na ten temat jest
    niepełna i płytka. Mogłem coś pokręcić.

    A co do magii : Ostatnio doświadczyłem czegoś, co mnie naprawdę ciężko
    zszokowało. Otwieram auto - przed włożeniem kluczyków naciskam dźwignię
    migacza. Słyszę dziwny pisk - kontrolka migacza zapala się na stałe -
    migacz nie. Po ponownym naciśnięciu wszystko się wyłącza. Wkładam
    kluczyk - przekręcam - pojawia się dziwna kontrolka z kierownicą i
    wykrzyknikiem - wkrótce przekonam się co ona oznacza. Zapalam silnik -
    kontrolka nie gaśnie, nic, myślę spróbuję ruszyć. Niestety, nie działa
    wspomaganie. Chociaż słabeuszem nie jestem - raczej nie dam rady tak
    jechać, chyba, że to tylko na parkingu jest tak ciężko. Po chwili paniki
    przychodzi mi do głowy rozwiązanie wypracowane przez lata styczności z
    komputerami - wyłączyć i włączyć jeszcze raz. Uff - udało się można
    jechać normalnie.

    Nigdy potem już nie miałem odwagi naciskać dźwigienki migacza przy
    wyłączonym zapłonie - może któryś z szanownych kolegów spróbuje ?

    Moje auto to vectra c kombi - 1.9 cdti /150 KM, automat AF40, 2005 r.

  • 13. Data: 2010-09-20 22:08:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-20 18:55, M.H. pisze:

> [...]
    > tryb awaryjny z tego powodu. Problem polega na tym, że ponoć ten CIM
    > jest takim głównym węzłem, przez który przechodzą komuniukaty magistrali

    Wiem o problemach z CIM, tyle że u mnie nie ma typowych objawów tego, bo
    normalnie problemy z CIM zostają też odnotowane jako błędy w pamięci
    komputera. U mnie póki co nic takiego się nie dzieje.

    > Nigdy potem już nie miałem odwagi naciskać dźwigienki migacza przy
    > wyłączonym zapłonie - może któryś z szanownych kolegów spróbuje ?

    To akurat jest normalna funkcjonalność - dzięki temu możesz zostawić
    auto z włączonymi światłami postojowymi z jednej strony. Jak gdzieś
    parkujesz z bokiem wystającym na ulicę.

    Co do wspomagania to może zbieg okoliczności? U mnie zostawianie auta z
    postojowym z jednej strony działa normalnie i nie rzutuje na wspomaganie :)

  • 14. Data: 2010-09-20 22:12:29
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-09-20 22:08, Tomasz Pyra pisze:
    (...)

    > To akurat jest normalna funkcjonalność - dzięki temu możesz zostawić
    > auto z włączonymi światłami postojowymi z jednej strony. Jak gdzieś
    > parkujesz z bokiem wystającym na ulicę.

    Znana przynajmniej ze 30 lat w samochodach na rynek niemiecki.

  • 15. Data: 2010-09-20 22:16:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-20 10:07, Karolek pisze:

> [...]
    > przewodzie dajacym sygnal o wlaczonych swiatlach do radia (kiedy nie ma
    > na nim napiecia to radio swieci jasniej, a kiedy jest, radio sie

    Tu to działa inaczej.
    Radio jest fabryczne i ma sterowanie ściemnianiem wspólne z
    podświetleniem całej deski.
    Ten globalny poziom jasności zapamiętany jest w komputerze i nie zmienia
    się w zależności od tego czy są czy nie ma świateł.

    Nie wiem w jaki sposób jest to sterowane - bo raczej nie jest jeden PWM
    który zasila całe podświetlenie deski, bo wtedy trudno by było
    wytłumaczyć dlaczego podświetlenie radia różni się od podświetlenia deski.

    Stawiam że każdy komponent dostaje po CAN poziom jasności podświetlenia
    i każdy sam sobie zasila żaróweczki. I pewnie tu coś dociera do radia
    nie tak i powoduje takie cuda.

> [...]
    > maglownice no i musi byc to jeszcze jakos niefortunnie podlaczone, ze na
    > tym przewodzie, az tak mocno napiecie spada (albo samo radio reaguje juz

    Jak wspomaganie jest maksymalnie obciążone w innej pozycji niż
    maksymalny skręt koła to się to nie dzieje - np. jak bardzo szybko na
    postoju kręcę kierownicą (tak że wspomaganie nie nadąża).
    W dodatku dzieje się to już minimalnie przed końcem zakresu obrotu
    kierownicy.
    Myślę że raczej jest to tak że przy 100% skręceniu kierownicy
    wygenerowany zostaje dodatkowy sygnał mówiący wspomaganiu żeby przestało
    wspomagać, bo dalej już nie ma sensu. Pewnie ten sygnał leci sobie też
    po CAN, a przy okazji radio odczytuje go błędnie że ma świecić mocniej.

  • 16. Data: 2010-09-20 22:16:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-20 00:02, MM pisze:

    > Pod maską jest tam faktycznie V6?

    Tak, a czemu miało by nie być?

  • 17. Data: 2010-09-20 23:01:37
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    > A co ma prąd alternatora do podświetkania radia?

    Ma więcej z tym wspólnego, niż myślisz.

    > Jeśli jest mocniej obciążony, to owszem daje większy prąd, ale napięcie
    > przecież
    > nie wzrasta. Ba, na ogół spada, zwłaszcza jeśli silnik ma niskie obroty,
    > a mowa
    > jest o stojącym pojeździe, więc pewnie na jałowych.

    > Pewnie istnieje logiczne wytłumaczenie, ale inne... :)

    Napięcie wzrasta, bo komputer zwiększa minimalnie obroty silnika, a co
    za tym idzie? Wzrasta prąd ładowania. Czyli radio się może mocniej
    zaświecić. Tak samo jak np. w niektórych autach ze słabą instalacją,
    mocniej się zaświecą światłą mijania gdy się doda gazu na postoju.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-09-21 07:22:40
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-09-20 22:16, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > wspomagać, bo dalej już nie ma sensu. Pewnie ten sygnał leci sobie też
    > po CAN, a przy okazji radio odczytuje go błędnie że ma świecić mocniej.

    Sprawdz po prostu napiecie na przewodzie sterujacym podswietleniem radia
    i bedziesz juz moze wiedzial co sie dzieje.

    --
    Karolek

  • 19. Data: 2010-09-21 07:49:21
    Od: MM <k...@g...pl>

    Dnia 20-09-2010 o 22:16:43 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    napisał(a):

    > Tak, a czemu miało by nie być?

    a bo to różnie bywa ;)

    Fajnie się prezentuje, no i naklejka grupwa jest :)

    Corolkę teraz żona prowadzi? Bo ostatnio widziałem na morenie i nie
    chciałem trąbić ;)

  • 20. Data: 2010-09-21 08:31:05
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2010-09-20 22:12, *Artur Maśląg* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:

    > Znana przynajmniej ze 30 lat w samochodach na rynek niemiecki.

    Ale tylko z jednej strony w zależności na jaki rynek samochód
    przeznaczony :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l