  • 21. Data: 2010-06-03 12:53:07
    Temat: Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-03 14:38, J.F. pisze:

    > Wystarczylo mi ze przeczytalem "rezystory" :-)
    > Policz jaki jest wplyw TC "zwyklego rezystora" w typowym polmostku
    > tensometrycznym.
    > Co prawda niby powinny miec identyczna temperature ..

    A dlaczego półmostku a nie w pełnym mostku skompensowanym termicznie do
    materiału (stal lub alu). Zresztą nawet jeśli półmostek to z rezystorami
    z małym TC czyli na pewno nie węglowe a najlepiej 0,1%, zamocowane
    wewnątrz belki tensometru (mają tę samą temperaturę) a poza tym powolny
    dryft temperaturowy i tak jest odcinany przy tarowaniu przed pomiarem
    albo przy obróbce wyników.

    > Nie, do tego nie mam zastrzezen.

    Ok bo już się zacząłem bać, że się na tym nie znam (na pomiarach) a
    próbuję na tym zarabiać pieniądze :)

    > Pierwsze zastrzezenia byly do przetwornikow Sigma-Delta - te 24 bitowe
    > sa bardzo wolne, czasem mozna z nich wyciagnac szybsza prace z
    > mniejsza dokladnoscia. Za to przetworniku 24 bit i zakresie 5V jeden
    > krok ma 0.3uV - mozna by sie pokusic o prace bez wzmacniacza, ale
    > zapewne nie na 400Hz.
    > Swoja droga niezla musi byc konstrukcja tych przetwornikow - jak widac
    > wzmaczniacze z 0.3uV maja juz klopot.
    >
    > A drugie zastrzezenie jest do samej mechaniki - czy ona nie bedzie
    > znaczacych zmian wprowadzac przy szybkich zmianach.
    > Ma w koncu swoja sprezystosc i inercje.

    No i po to ma byc szybkie próbkowanie - przynajmniej ja bym tak
    podszedł. Wrzucasz na wagę 20kg odważnik i patrzysz na wykresie z
    działką 1ms jaka była odpowiedź układu. I do piero po uwzględnieniu
    czasów relaksacji mechaniki możesz oceniać sygnał z pomiarów naskoku
    zeskoku sportowca.

    MD

  • 22. Data: 2010-06-03 16:21:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Jun 2010 14:53:07 +0200, Mario wrote:

    >A dlaczego półmostku a nie w pełnym mostku skompensowanym termicznie do
    >materiału (stal lub alu). Zresztą nawet jeśli półmostek to z rezystorami
    >z małym TC czyli na pewno nie węglowe a najlepiej 0,1%, zamocowane

    Zwykle metalizowane maja np 250ppm/K. Wystarczy 1K roznicy zeby sie
    zrobilo 0.75mV roznicy przy zasilaniu 12V.

    Precyzyjne sa lepsze.

    >wewnątrz belki tensometru (mają tę samą temperaturę) a poza tym powolny

    Pytanie czy Konop o tym wie :-)
    Zeby od slonca zaslonic, zeby czas na nagrzanie dac, zeby

    >dryft temperaturowy i tak jest odcinany przy tarowaniu przed pomiarem
    >albo przy obróbce wyników.

    A propos - ma ktos wspolczesna elektroniczna wage ?
    Laboratoryjna, sklepowa - one tez wymagaja tarowania przed pomiarem ?
    Czy jakos automatycznie to robia caly czas jak tylko uznaja ze sa
    nieobciazone ?

> [...]
    >działką 1ms jaka była odpowiedź układu. I do piero po uwzględnieniu
    >czasów relaksacji mechaniki możesz oceniać sygnał z pomiarów naskoku

    I sie okaze ze relaksacja trwa 200ms, a amplituda zmian siega 200kG.
    I co dalej ? :-)

    J.

  • 23. Data: 2010-06-03 18:41:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-03 18:21, J.F. pisze:

    > Zwykle metalizowane maja np 250ppm/K. Wystarczy 1K roznicy zeby sie
    > zrobilo 0.75mV roznicy przy zasilaniu 12V.
    >
    > Precyzyjne sa lepsze.

    Wszystkie metalowe 1% jakie kupowałem miały 100ppm katalogowo i z
    pomiarów. Teraz jak kupuję SMD to też mają 100ppm/C poza wartościami
    poniżej 10 Ohm i jakieś megaomowe.

> [...]
    > Laboratoryjna, sklepowa - one tez wymagaja tarowania przed pomiarem ?
    > Czy jakos automatycznie to robia caly czas jak tylko uznaja ze sa

    Parę razy próbowałem integrować się z gotową wagą np. Ohaus. Tarują się
    po włączeniu albo po wcisnieciu przycisku lub rozkazie z RS232. Być może
    mają opcje autotary jeśli przyrost jest mniejszy niż jakieś minimum. Z
    reguły maja jednak ograniczenia związane z zaszytym kryterium
    stabilności wskazań do zatrzaśnięcia wyniku czy dobór stałych czasowych
    filtrów. Jak nie ma wymagań GUM to lepiej zrobić coś własnego.

    > I sie okaze ze relaksacja trwa 200ms, a amplituda zmian siega 200kG.
    > I co dalej ? :-)

    No i to oznaczałoby że tą mechaniką nie złapie szybkich stanów i nie
    będzie nią badał biomechaniki sportowców. Na pewno waga dźwigniowa z
    ciężkim pomostem i przeciwwagą by się nie nadała. Tylko lekki wytrzymały
    pomost oparty wprost na belkach tensometrycznych.

    MD

  • 24. Data: 2010-06-03 18:57:22
    Od: "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl>

    > No to tu chyba jest podstawowy problem... W tensometrach jest typowo
    > 2mV/V... oznacza to, że przy 5V dostaję 10mV, przy 12V - 24mV itd dla
    > obciążenia maksymalnego!! Czyli 500kg... jak chcę "widzieć" różnicę na
    > poziomie 1kg, to muszę mierzyć napięcia z rozdzielczością 48uV (dla
    > zasilania 12V)... Dlatego stosowanie wzmacniacza jest raczej wskazane
    > ;)...

    Napięcia też nie możesz tak bardzo podnosić, bo zaczynają sie
    grzać tensometry --> dryft temperaturowy. Myślę, że powyżej 5V mogą
    być z tym kłopoty.

  • 25. Data: 2010-06-03 20:31:33
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-06-02 17:46, J.F. pisze:

    > Ech, gdzie te czasy gdy rezystory w scalakach mialy bardzo duzy rozrzut
    > i straszliwie plywaly z temperatura :-)

    ważne żeby pływały jednakowo, a to stosunkowo łatwo zapewnić jak są
    wykonane tak samo, z tego samego kawałka materiału i w tym samym czasie
    i procesie. A to żeby były takie same, to się doreguluje jeszcze na
    linii produkcyjnej, choćby laserem.

    --
    Pozdr.
    Michal

  • 26. Data: 2010-06-03 20:38:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-03 22:31, Michał Baszyński pisze:

> [...]
    > wykonane tak samo, z tego samego kawałka materiału i w tym samym czasie
    > i procesie. A to żeby były takie same, to się doreguluje jeszcze na

    Wtedy układ kosztuje 150 plnów.

    MD

  • 27. Data: 2010-06-04 02:49:27
    Od: shg <s...@g...com>

    On 3 Cze, 18:21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Laboratoryjna, sklepowa - one tez wymagaja tarowania przed pomiarem ?
    > Czy jakos automatycznie to robia caly czas jak tylko uznaja ze sa

    Wszystkie laboratoryjne się taruje, albo tarują się same po włączeniu,
    potem i tak płynie, więc przed pomiarem trzeba też tarować.
    Bardzo dużo ma automatyczną tarę, ale często działa ona tak, że wynik
    powoli "płynie" w kierunku zera, nawet jak się postawi obciążenie
    (oczywiście nie od razu), można tę funkcję wyłączyć. Niektóre
    automatycznie tarują się tylko jeżeli nie mają obciążenia, taka
    pseudointeligencja, tara ręczna, pomiar, zdjęcie obciążenia, wskazanie
    spada do okolic zera, automatyka stwierdza że zdjęto obciążenie i
    powolutku się zeruje. Nie kojarzę jak było pod obciążeniem, czy
    płynie, czy utrzymuje stałą wartość.
    Techniczna Kern do 400 g, odczyt do 0,01g pływa chyba w okolicy 0,07 g
    przez cały dzień (+ i -), innym się nie przyglądałem, tę mam za
    plecami. Jak się nie waży to płynie w stronę +, jak się waży dużo to
    płynie w stronę -. To chyba taka specyficzna cecha tensometrów.
    Te w sklepach mają automatyczną tarę włączoną.
    Są jeszcze takie, które maja wewnętrzny wzorzec masy i same się
    kalibrują (albo na żądanie).
    Do tego jeszcze wagi do ważenia ciągłego, tu to się podłe sztuczki
    uprawia, taruje się na pustej taśmie, a potem może tak pracować przez
    mnóstwo godzin. Można robić tarowanie i kalibrację (rzadko) w locie.
    Tarowanie polega na chwilowej przerwie, a kalibracja na zważeniu
    odsypanego w danym czasie towaru na zwykłej wadze.