  • 1. Data: 2015-09-11 11:03:07
    Temat: SSD w kompie bez AHCI, platforma AMD
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Czytam, czytam i nie coraz mniej rozumiem.
    Mamy kompa z CPU AMD i nforce4. Ten chip nie obsługuje AHCI. Montujemy
    do tego kompa dysk SSD. Co będzie? Nie będzie AHCI, to nie będzie TRIM,
    czy da się inaczej robić TRIM na AMD? Na intelu można zainstalować Rapid
    Storage, a na AMD?
    Można żyć bez tego TRIM i ogólnie bez AHCI?
    System Windows 7 64 bit.

  • 2. Data: 2015-09-11 14:48:32
    Temat: Re: SSD w kompie bez AHCI, platforma AMD
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Poldek pisze tak:

> [...]
    > można zainstalować Rapid Storage, a na AMD?
    > Można żyć bez tego TRIM i ogólnie bez AHCI?

    trim można odpalać ręcznie w programie do obługi dysku

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2015-09-11 15:28:59
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu> napisał w wiadomości

    > Czytam, czytam i nie coraz mniej rozumiem.
    > Mamy kompa z CPU AMD i nforce4. Ten chip nie obsługuje AHCI.

    Jesteś pewien że nie ma AHCI? To że nie ma w biosie może znaczyć że
    fabrycznie ma AHCI, bez możliwości wymuszania trybu IDE.

    > Montujemy do tego kompa dysk SSD. Co będzie? Nie będzie AHCI, to nie
    > będzie TRIM, czy da się inaczej robić TRIM na AMD? Na intelu można
    > zainstalować Rapid Storage, a na AMD?

    Były jakieś SSD z własnym TRIM, ale to dawno temu i możliwe że też wymagały
    AHCI.

    > Można żyć bez tego TRIM i ogólnie bez AHCI?

    Można, tylko będzie wolniej.

    > System Windows 7 64 bit.

    Na nForce4 można było AFAIR zamontować najwyżej 4 GB RAM. Więc możesz
    zastanowić się nad Win 32-bit, czy wręcz Win XP (500 MB więcej RAM będzie
    pod XP; co prawda XP nie obsługuje TRIM ale w tym przypadku to bez
    znaczenia).

  • 4. Data: 2015-09-11 15:30:33
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Można też dorzucić oddzielny kontroler SATA, już posiadający AHCI.

  • 5. Data: 2015-09-11 15:35:54
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    maX wrote:

    > Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien że nie ma AHCI? To że nie ma w biosie może znaczyć że
    > fabrycznie ma AHCI, bez możliwości wymuszania trybu IDE.

    Nie ma AHCI.
    Dobrą godzinę dziś klikałem w tej sprawie i ten chip nie ma AHCI. Ma RAID.

> [...]
    > zastanowić się nad Win 32-bit, czy wręcz Win XP (500 MB więcej RAM
    > będzie pod XP; co prawda XP nie obsługuje TRIM ale w tym przypadku to

    Na nforce4 można zamontować 8 GB RAM i tyle mam.

  • 6. Data: 2015-09-12 11:22:34
    Od: "jakson" <j...@e...org>

    > Nie ma AHCI.
    > Dobrą godzinę dziś klikałem w tej sprawie i ten chip nie ma AHCI. Ma RAID.

    Godzine? I nie wyklikales czym sie rozni RAID od AHCI?
    Kilka sekund to powinno zajac (o ile nie miales tego w manualu od plyty
    glownej).

    Rada (zeby nie bylo): ustaw tryb RAID.

  • 7. Data: 2015-09-12 11:47:21
    Od: "jakson" <j...@e...org>

    > Nie ma AHCI.
    > Dobrą godzinę dziś klikałem w tej sprawie i ten chip nie ma AHCI. Ma RAID.

    Godzine? I nie wyklikales czym sie rozni RAID od AHCI?
    Kilka sekund powinno zajac, wrecz powinienes co chwila
    "potykac sie" o ta informacje (o ile nie miales tego w manualu od plyty
    glownej).

    Dla "ekspertów" z forum:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controll
    er_Interface
    Many SATA controllers offer selectable modes of operation: legacy Parallel
    ATA emulation, standard AHCI mode, or vendor-specific RAID (which generally
    enables AHCI in order to take advantage of its capabilities). Intel
    recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables
    AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility.

    ...czyli: ustaw tryb RAID.

  • 8. Data: 2015-09-12 12:53:32
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Sat, 12 Sep 2015 11:47:21 +0200, jakson wrote:

    > ...czyli: ustaw tryb RAID.

    Spóźniłeś się, jakson o tym już napisał ;-)

    --
    howgh
    szemrany

  • 9. Data: 2015-09-14 22:38:01
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    jakson wrote:

    > ...czyli: ustaw tryb RAID.

    Gdy włączę RAID, to próba uruchomienia komputera daje komunikat
    "Operating system not found".

  • 10. Data: 2015-09-15 00:38:33
    Od: "jakson" <j...@e...org>

    > Gdy włączę RAID, to próba uruchomienia komputera daje komunikat "Operating
    > system not found".

    Nic dziwnego.
    Dodaj/zainstaluj odpowiednie sterowniki.
    Z Windows 7 powinno byc o niebo latwiej niz z XP.