    Subject: Re: SSD, TRIM, nowy system
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Tue, 21 Jul 2015 13:07:30 +0200
    From: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .07.2015 o 10:24 Robert Winkler <n...@n...org> pisze:

    > Aby działał TRIM nie musisz niczego formatować,
    > ani od zera zakładać partycji.
    Z tym, że instalując nowy system, chciałbym przy okazji pozbyć się
    starych śmieci na dysku. A najszybszą mi znaną czynnością jest właśnie
    format.

    > TRIM to komenda protokołu używanego przez dyski SATA
    > za pomocą której system operacyjny komputera
    > informuje oprogramowanie dysku,
    > że właśnie skasował zawartość danego sektora
    > i program kontrolujący dysk może wyzerować zawartość danego bloku
    > i przygotować go do późniejszego zapisu danych.

    Przy czym nie wiem, czy instalator formatując taki dysk ssd "informuje go"
    że właśnie wszystko co było na dysku zostało "skasowane", czy też jednak
    trzeba do takiego formatu użyć czegoś inszego, lub najpierw j/w skasować
    pliki na dysku żeby elektronika się dowiedziała, że ma tam już pusty
    obszar...