  • 1. Data: 2012-05-24 21:28:29
    Temat: Rysunek techniczny-pytania
    Od: OldStefan <s...@n...pl>

    Dawno nie bawiłem się rysunkiem i teraz brałem udział w
    dyskusji...Pozapominałem część, części nie potrafiłem wytłumaczyć choć
    intuicja mi podpowiadała rozwiązanie..Pierwszy problem: Czy w rysunku
    złożeniowym jeśli "kroimy" płyty wraz ze śrubą , to jeśli ta śruba jest
    krojona poprzecznie to czy należy ją zakreskować. Odpowiedziałem, że tak
    i każde inne rysowanie byłoby dla mnie niezrozumiałe-ale było sporo
    głosów , że nie kreskujemy [nie wiem skąd takie przekonanie bo wydaje
    się tu brak logiki]...
    Drugie pytanie dziś było: Jak na rysunku oznaczamy zatępianie krawędzi.
    Niepewnie wyraziłem sugestię, że nie zaznaczamy takiej opcji na rysunku,
    a detal ma być "ogratowany" [a co to oznacza? na ile można zrobić
    załamanie?]nawet bez określenia tego na rysunku. A natomiast zaznaczamy
    na rysunku [nad tabelką ? wpis "krawędzie detalu pozostawić ostre" ?]tę
    opcję jeśli krawędż należy zostawić "ostrą".. Ale nie potrafiłem
    określić pojęcia "krawędz ostra" - czy to miałaby być ostra po usunięciu
    zadziorów, czy z zadziorami.Zdaje się, że należy unikać nadmiernych
    "zadziorów" przy obróbce i nie operować pilnikiem [tudzież osełką itd...]..
    Jak to wygląda w praktyce ? Na ile mnie intuicja nie myli ?

    OldStefan

  • 2. Data: 2012-05-25 00:24:16
    Temat: Re: Rysunek techniczny-pytania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "OldStefan" <s...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i każde inne rysowanie byłoby dla mnie niezrozumiałe-ale było sporo
    > głosów , że nie kreskujemy [nie wiem skąd takie przekonanie bo wydaje się

    Śruby nie kreskujemy na przekroju.

> [...]
    > itd...]..
    > Jak to wygląda w praktyce ? Na ile mnie intuicja nie myli ?

    Ja zawsze wpisywałem "zatępić krawędzie". Jeśli zatępienie ma znaczenie, to
    je wymiarujemy, ale przeważnie nie ma.

  • 3. Data: 2012-05-25 06:29:40
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-05-24 21:28, OldStefan pisze:

    > Drugie pytanie dziś było: Jak na rysunku oznaczamy zatępianie krawędzi.

    Na przykład napisem "Ostre krawędzie zatępić, (za wyjątkiem ....)" lub
    t.p. Na ogół wykonawca będzie wiedział o co chodzi.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-05-25 08:05:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Śruby nie kreskujemy na przekroju.

    Na poprzecznym przekroju?

  • 5. Data: 2012-05-25 18:15:40
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Zaglądam właśnie do wiekowego "Rysunek Techniczny" Buksiński, Szpecht.
    Co prawda, nie śruby, tylko nity - na przekroju połączenia nitowanego 3 blach,
    w przekroju poprzecznym - są pokreskowane.
    PP

  • 6. Data: 2012-05-25 21:51:22
    Od: "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl>

    PL(N)umber_One <p...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > Co prawda, nie śruby, tylko nity - na przekroju połączenia nitowanego 3 blach,
    >
    > w przekroju poprzecznym - są pokreskowane.

    Śruby, nity, kołki i tp wynalazki jeżeli płaszczyzna przekroju, krojąca nie jest
    równoległa do
    ich osi podłużnaej kreskujemy jak każdy inny przekrój. Jeżeli zaś jest równoległa do
    osi
    podłużnej tego cyngwajsa, to cyngwajs nie jest krojony. Jest w widoku i tak, jakby
    pozostawał w połówce 'dalszej' krojonego przedmiotu, jakby po odjęciu bliżej nas
    leżącej
    połówki.
    Kiedyś, ale kiefy to było, kiedy, o gratowaniu na rysunku się nie pisało bo było to,
    choć i dziś
    jest nie do pomyślenia by szanujący się fachura pozostawił zadziory na krawędziach co
    by
    się inny fachman pokaleczył biorąc przedmiot w dłoń.
    Dziś te przytępienia są wymiarowane z podaniem kąta i przyprostokątnej. Wiadomo
    postęp!
    W.Kr.

  • 7. Data: 2012-05-25 22:02:46
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Wiesław wrote:

> [...]
    > się inny fachman pokaleczył biorąc przedmiot w dłoń.
    > Dziś te przytępienia są wymiarowane z podaniem kąta i

    mnie uczyli wymiarować np. 2x45 i na rysunkach tak się stosuje

    jeffrey

  • 8. Data: 2012-05-25 23:09:57
    Od: _chab_ <w...@w...pl>

> [...]
    > osełką itd...]..
    > Jak to wygląda w praktyce ? Na ile mnie intuicja nie myli ?

    Odnośnie stanu krawędzi.
    Koledzy wcześniej pisali o wymiarowaniu tzw. fazek, dawniej była notka o
    zatępianiu krawędzi, etc.
    Jest fajna norma 'DIN ISO 13715 - technical drawings, edges and
    undefined shapes' która jednym symbolem pomaga określać jak mają
    wyglądać krawędzie detalu, polecam.