  • 21. Data: 2010-06-19 19:45:02
    Temat: Re: Różnicówka a TN-C
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Saturday, June 19, 2010, 8:40:42 PM, you wrote:

    >>> 1. A skąd weźmiesz PE czy PEN, skoro na WLZ go nie ma?
    > A tak na zdrowy rozum - mamy instalację starą 2-żyłową, gdzie bolce w
    > gniazdkach są na żywca połączone z przewodem zerowym. Upala się zero.... i
    > co się zmienia na lepsze względem instalacji 3-żyłowej gdzie przewód
    > ochronny połączony jest za różnicówką z przewodem zerowym?

    A jaki idiota łączy N z PE za różnicówką?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 22. Data: 2010-06-19 19:58:18
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > A jaki idiota łączy N z PE za różnicówką?

    Chyba żaden. Bo to daje wywalenie różnicówki.

    --
    Irokez

  • 23. Data: 2010-06-19 20:32:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > A jaki idiota łączy N z PE za różnicówką?

    Patrząc od strony gniazdek za różnicówką, patrząc od strony przyłącza przed
    róznicówką.

  • 24. Data: 2010-06-19 20:43:46
    Od: c...@o...pl

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Patrząc od strony gniazdek za różnicówką, patrząc od strony przyłącza przed
    > róznicówką.

    A patrząc z boku, to na lewo czy na prawo od różnicówki ma być połączone N z
    PE? A jak napięcie przychodzi od dołu a wchodzi do różnicówki od góry to gdzie
    ma być połączenie N z PE - na dole czy na górze różnicówki?

  • 25. Data: 2010-06-19 21:27:28
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik <c...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A patrząc z boku, to na lewo czy na prawo od różnicówki ma być połączone
    > N z PE? A jak napięcie przychodzi od dołu a wchodzi do różnicówki od
    > góry to gdzie ma być połączenie N z PE - na dole czy na górze różnicówki?

    Patrząc od strony schematu instalacji:

    przyłącze (L+N) -> połączenie przewodów N i PE -> różnicówka (przewód N
    idzie przez różnicówkę, przewód PE bezpośrednio na bolce w gniazdkach) ->
    zabezpieczenia poszczególnych obwodów.

    Możemy wrócić do meritum -> dlaczego instalacja bez różnicówki (L+N)jest
    bezpieczniejsza niż z różnicówką w przypadku upalenia przewodu N?

  • 26. Data: 2010-06-19 21:35:12
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    > A jaki idiota łączy N z PE za różnicówką?

    Ja widzę to inaczej:

    wariant 1:

    dwużyłowa instalacja, bolec ochronny do N, różnicówka typu TN-C (nie
    przerywa N)

    w razie porażenia typu faza-rura różnicówka powinna odciąć prąd rażący

    w razie upalenia N i porażenia bolec ochronny-rura, różnicówka zadziała,
    ale nie wyłączy prądu rażącego, bo nie przerywa N

    wariant 2:

    trzyżyłowa instalacja, bolec ochronny do PE, różnicówka typu TN-S
    (przerywa N), punkt spotkania PE i N za różnicówką (patrząc od gniazdka)

    w razie porażenia typu faza-rura odetnie prąd rażący

    w razie upalenia N nic nie zrobi, bo prąd rażący popłynie kablem PE
    omijając różnicówkę

    Wynika z powyższych, że mając instalację TN-C, najlepiej przerobić ją na
    instalację TN-rura i założyć różnicówki od TN-S (pod warunkiem, że
    administracja nie wymieni rur na plastikowe)

    TN-rura to jest de facto instalacja TT.

    Schemat różnych połączeń na tej samej podstacji:

    http://img197.imageshack.us/img197/3245/schematq.png

  • 27. Data: 2010-06-20 05:13:33
    Od: c...@o...pl

    > w razie upalenia N nic nie zrobi, bo prąd rażący popłynie kablem PE
    > omijając różnicówkę

    Ależ ludziska o co Wam chodzi już kilka razy w tym wątku, przecież to co
    spowoduje upalenie "N" spowoduje w pierwszej kolejności wyłączenie napiecia
    przez zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe - czy wy nie stosujecie takich
    zabezpieczeń?

  • 28. Data: 2010-06-20 08:50:02
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-20 07:13:33 +0200, c...@o...pl said:

> [...]
    > co spowoduje upalenie "N" spowoduje w pierwszej kolejności wyłączenie
    > napiecia przez zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe - czy wy nie

    Nie wiedziałem że korozja umie wyłączć nadmiarowo-prądowy. ;P
    Bo że potrafi żeżreć przewód przy złączkach, zwłaszcza przewód alu, to
    już widziałem nieraz.

    --
    DJ

  • 29. Data: 2010-06-20 08:58:18
    Od: c...@o...pl

    > Nie wiedziałem że korozja umie wyłączć nadmiarowo-prądowy. ;P
    > Bo że potrafi żeżreć przewód przy złączkach, zwłaszcza przewód alu, to
    > już widziałem nieraz.

    Jak korozja zeżre nadmiarow-prądowy to go i wyłączy fizycznie z obiegu - mało
    widziałeś jak z tego wynika... a branie pod uwagę naturalnych przyczyn
    zeżarcia (korozji) aluminium czy miedzi czy nadmiarowo-prądowego nie ma nic do
    rzeczy z działaniem zabezpieczenia różnicowo-prądowego. Tak rozpatrując to nie
    żeń się wcale bo cię czeka rozwód lub śmierć niechybna z naturalnych
    przyczyn...

  • 30. Data: 2010-06-20 09:45:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-20 10:58, c...@o...pl pisze:

> [...]
    > zeżarcia (korozji) aluminium czy miedzi czy nadmiarowo-prądowego nie ma nic do
    > rzeczy z działaniem zabezpieczenia różnicowo-prądowego.

    Ale jak jest prawdziwa instalacja TN-S i upali się N, to nic się nie
    stanie, bo N jest odizolowane od PE, w najgorszym razie, jeśli dojdzie
    do przebicia izolacji N, nastąpi zadziałanie różnicówki, która odetnie N.