  • 1. Data: 2017-12-27 10:23:39
    Temat: Rezystory i ich moc
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Pewnie glupie pytanie, ale jak z rezystora mozna odczytać moc jaką są w
    stanie przeżyć? Paski z tego co wiem mowią jedynie o rezystancji i
    tolerancji bledu. A przeciez w sklepach są rezystory 0,25W, 1W, 2W itd...
    Jak je odrożnić?

    Pzdr

  • 2. Data: 2017-12-27 10:30:29
    Temat: Re: Rezystory i ich moc
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    W dniu 27-12-2017 o 10:23, miumiu pisze:
> [...]
    > stanie przeżyć? Paski z tego co wiem mowią jedynie o rezystancji i
    > tolerancji bledu. A przeciez w sklepach są rezystory 0,25W, 1W, 2W itd...

    Czasami jest opisane na rezystorach dużej mocy, a w mniejszych to
    wyłącznie sugerując się jego wielkością. Czym większy (grubszy, dłuższy)
    tym jest większej mocy :)
    A tak bardziej poważnie, to znając wymiary, można dość precyzyjnie
    oszacować moc rezystora.

  • 3. Data: 2017-12-27 11:15:39
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 27.12.2017 o 10:30, Tomotron pisze:

> [...]
    > tym jest większej mocy :)
    > A tak bardziej poważnie, to znając wymiary, można dość precyzyjnie

    znając wymiary i "TYP" rezystora - np. weźmie takiego MŁT-ciaka i
    pomyśli że to 2W ma a on tylko ma 0,5W

    Postroofki,
    DaN

  • 4. Data: 2017-12-27 12:41:00
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

> [...]
    > tym jest większej mocy :)
    > A tak bardziej poważnie, to znając wymiary, można dość precyzyjnie

    Póki co też tak do tego podchodzę, im większy tym mocniejszy ;)

    Zatem chyba najprosciej to oszacowac moc przez porownanie wielkosci do
    innych rezystorow o znanej mocy.

    Praktycznie mozna tez traktować taki opornik coraz wiekszym pradem i czekac
    aż się usmaży :)

    --
    Pzdr

  • 5. Data: 2017-12-27 17:24:52
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    ale ja mam lepsze pytanie - jak można spalić rezystor 5W?

  • 6. Data: 2017-12-27 17:42:24
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-12-27 o 17:24, denat 'POPIS/EU pisze:
    > ale ja mam lepsze pytanie - jak można spalić rezystor 5W?

    Podłączając takie napięcie aby wydzieliło się 50W.

  • 7. Data: 2017-12-27 17:52:40
    Od: denat 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    no ale do jakiej temperatury musi się nagrzać? bo rozumiem,że jedyna
    opcja to przepalenie?

  • 8. Data: 2017-12-27 18:01:03
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-12-27 o 17:42, t-1 pisze:

    > Podłączając takie napięcie aby wydzieliło się 50W.

    Albo wrzucić do pieca.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2017-12-28 09:59:19
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "denat 'POPIS/EU" <N...@g...pl> napisał w wiadomości
    > no ale do jakiej temperatury musi się nagrzać? bo rozumiem,że jedyna opcja
    > to przepalenie?

    Pewnie do duzo wyzszej od dopuszczalnej. Z tego co widze to najczesciej
    dopuszczalna temperatura pracy to 125 stopni C. Jak mu zapodasz taki prad co
    rozgrzeje go do 200-300 stopni to pewnie go zjarasz bezpowrotnie.
    Tak jak na tym filmiku :
    https://www.youtube.com/watch?v=VUKbapQD1f0

    Pzdr

  • 10. Data: 2017-12-28 20:13:37
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 28.12.2017 o 09:59, miumiu pisze:
> [...]
    > dopuszczalna temperatura pracy to 125 stopni C. Jak mu zapodasz taki prad co
    > rozgrzeje go do 200-300 stopni to pewnie go zjarasz bezpowrotnie.

    'Małe' rezystory cermetowe mocy grzeją się do dosyć wysokich temperatur
    przy mocy znamionowej. Trzeba poszukać w notach katalogowych.
    Przykładowo taki 5W, ma przyrost temperatury 150*C
    https://www.tme.eu/pl/Document/46f95e5fd8d12d8d5e156
    83d74cddc76/ax5w_axial_royal.pdf

    A one nie są wcale takie małe.

    A taki przy 10W ma 350*C ( a raczej przy 350*C obciążalność spada do zera)
    https://www.tme.eu/pl/Document/eead17bd66979b43a6d5e
    f2d9169718c/ACS-6-11.50.pdf

    Miniaturowe THT (2x4mm) mają bez problemu 0,25W, natomiast takie jak
    starsze 0,25W mają typowo 0,6W.
    Trochę ta gęstość energii wzrosła.

    Pozdrawiam
    EM