    From: "Cavallino" <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rezultat wyprzedzania na skrzyzowaniu
    Date: Mon, 24 May 2010 09:14:03 +0200

    Użytkownik "Jurand" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:htd84h$5ea$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:htc11q$kn4$3@news.onet.pl...

    > No to skoro sam piszesz, że jest zakaz wyprzedzania, jeśli ktoś rozpoczął
    > manewr skrętu w lewo, to czy rozpoczęciem tego manewru nie jest
    > sygnalizowanie go? A jeśli tak napisałeś - to czym się to różni od tego,
    > co ja napisałem?

    Tym, że ten skręcający ma prawo sygnalizować zamiar skrętu, ale skręcić nie
    ma prawa.
    Niezależnie od tego czy ten drugi rozpoczął sygnalizowanie jako pierwszy
    drugi, czy dziesiąty.
    To samo dotyczy wyprzedzającego - nawet jak ktoś rozpocznie sygnalizowanie
    skrętu później, to i tak nie ma prawa go wyprzedzać.

    > Idę o zakład, że też tego nie robisz. Przy zmianie pasa owszem, przy
    > skręcie na skrzyżowaniu, gdzie skoncentrowany jesteś głównie na ruchu
    > przed Tobą, raczej nie będziesz tuż w momencie skrętu patrzył w lewe
    > lusterko wsteczne.

    Zależy o jakim skrzyżowaniu mowa, w jakim ruchu itd.
    Jeśli by było to na wiejskiej, pustej drodze - to możesz być pewien, że
    skontrolowałbym czy mogę skręcać i czy nie jestem wyprzedzany.

    > Brawo. Skoro udało się znaleźć jeden wyjątek

    Nic się nie udało, od początku o tym piszę.
    Tyle że nic nam nie wiadomo aby cokolwiek usprawiedliwiało skręcającą, więc
    należa założyć jej winę.

    >, to teraz trzeba znaleźć drugi. Co, jeśli Pani patrzyła w lusterko i miała
    >za sobą na swoim pasie Audi w odległości c.a. 150 metrów, a 3 sekundy
    >później to Audi było już na pasie lewym i ona w tym momencie zaczynała
    >skręt?

    Jej wina.
    Miała patrzeć w to lusterko na tyle długo, żeby zobaczyć że zbliża się do
    niej w tempie bliskim 50 m/s.

    Zresztą nie da się w ten sposób jechać 150 km/h, żeby 150 metrów od kogoś
    kogo się chce wyprzedzić być jeszcze na prawym pasie, bufor MUSI być
    większy.

    > Upewnienie się, że nie jest się wyprzedzanym, wcale nie polega na tym, że
    > musisz się upewnić w dokładnie tym momencie, gdy zaczynasz skręcać

    Oczywiście.
    Jeśli od 10 km ktoś grzecznie jedzie za Tobą i nie zabiera się za
    wyprzedzanie, to spojrzenie w lusterko 1 czy 2 s przed skrętem wystarczy, o
    ile już sygnalizujesz skręt.

    Ale jak ktoś się do Ciebie zbliża z prędkością światła, to MUSISZ założyć że
    za chwilę Cię wyprzedzi, przekalkulować kiedy to się stanie i zaniechać
    skrętu, jeśli miałbyś się znaleźć na kursie kolizyjnym.

    Ale jestem dziwnie spokojny, że kobita w Punto nie miała tego problemu,
    tylko po prostu jak tu niektórzy dowodzą uznała iż NIE MUSI patrzeć w
    lusterko wcale.