    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Date: Thu, 12 Sep 2019 20:22:43 +0200
    <5d6fe129$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qkp20r$sp$1@dont-email.me>
    <5d702024$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <qkp83b$3urmi$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5d767d01$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d76afd2$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <ql6hem$had$1$cezar91@news.chmurka.net> <ql8q12$jao$1@dont-email.me>
    <9...@t...no1>
    <ql9vkp$6v4$1@dont-email.me> <6937153083$20190911100203@squadack.com>
    <qlb72i$64e$1@dont-email.me>
    <5d7926e7$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <qlba06$oh8$1@dont-email.me> <5d7a14ce$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <qldfnb$s6s$1@dont-email.me> <5d7a4f5a$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <qldm3n$1ip$1@dont-email.me> <5d7a6518$0$534$65785112@news.neostrada.pl>
    <qldqkq$t7b$1@dont-email.me>
    <5d7a7d16$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>

    On 12/09/2019 19:12, J.F. wrote:
    > Na szczescie ? Tzn na szczescie ustroj sie skonczyl, i Elwro przestalo
    > byc jedyna opcja :-)
    > Tudziez zrobilo sie za drogie :-)

    Chodzi o to że nie było szansy na cokolwiek innego. ZX to dewizy, import
    prywatny był znikomy. PRL nigdy się nie miał zakończyć. Skoro robiono
    coś, to lepiej jednak coś niż nic. Tylko nam wszystko wychodziło do dupy.

    > Tylko ze na Spectrum procesor musial czas odmierzac i nic wiecej nie
    > mogl zrobic.
    > A na pececie odmierzal timer.

    Hehe, faktycznie to postęp :D

    > Atarynki juz nie pamietam ... PWM tam chyba nie bylo dostepne ...

    POKEY. Dzwięki generował sam, wielokanałowo. Ciezko opisać możliwości w
    jednym zdaniu, ale to troche jak zderzenie malucha (Atari) z wrotkami
    (PC/ZX). C64 miał inną klasę dzwięku.

    > Ale poszedl do sklepu i kupil, czy gdzies wyprzedawali ?

    Nie mój wujek to nie wiem.

    > Ale CP/M lubial duzy ekran, a spectrus oferowal bardzo maly.

    Nikomu to wtedy nie przeszkadzało, w przypadku maszyn 8-bit rozwiązywano
    to czasami robieniem fontów szerokich na 4 pixele. Przeszkodą były
    bardziej Rubiny które te 4 pixele wyświetlały jako, z grubsza, plamę.

    > No i byly gry. Wiecej niz 4 ..

    No. Może z jakieś 6. Pamiętam doskonale ile pojemników na dyskietki miał
    przeciętny "sprzedawca" gier dla Amigi i ile dyskietek (w sztukach) na
    PC w okolicy '92/93. Wartosci zbliżone :D

    > No i wlasnie - zdolnej mlodziezy licealnej, ze studiami w perspektywie,
    > wypada dac peceta, ewentualnie amige, ale nie atarynke.
    > Nie w 1996.

    W 96 to już wyłacznie pecet miał sens.

    > Moze w latach 90-tych.
    > W koncu wymyslili C64 do magnetofonu, a naped dyskietek o ile pamietam
    > to sp* - bardzo wolna komunikacja, acz latwa do przyspieszenia czysto
    > programowo.

    Błąd nie do końca był po stronie Commodore. Okazało się że scalak MOS
    zawiera buga sprzętowego. Gdyby nie on stacja była by bardzo szybka. Nie
    mieli czasu na programowe turbo, goniły ich terminy.

    > Nawet w tej aukcji wymieniaja gniazdo CGA :-)

    Sam monitor WZT miał ganizdo do złudzenia przypominające Herculesa. Nie
    miałem karty aby to sprawdzić ale w środku było pełno elektroniki TTL do
    obsługi tego. Komu jednak Hercules potrzebny był ...

    > Wiem, mialem, ale podziwiac 640 pixeli na tym na polowie szerokosci ...

    Nie na połowie, obraz zajmował 2/3 ekranu, ponadto były regulacje. Wbrew
    wszelkim przeciwnosciom i głebokiemu idiotyzmowui pomysłu obraz był
    dostateczny do pracy z programowaniem i mogłem wreszcie mieć peceta
    zeszytego ze starej płyty 286, uszkodzonej karty vga i dysku coś koło
    120MB oraz monitora pamiętającego Atari i Amigę.

    > A skad wiesz, ze nie ?

    Bo mecz na nim był? Lub przynajmniej coś łudząco podobnego. Choć nie aż
    tak łudząco aby to choć NC był.

    > Edukacyjne ?

    Nie. Taki wybór. Albo edukacyjne dla 3-latków albo to samo żywcem wzięte
    z win3.11.

    Do czasu gier DirectX, Win95 dla grajka był zbędnym balastem.