  • Data: 2021-03-13 22:16:15
    Temat: Re: Remont domu z instalacją TN-C a gniazda z uziemieniem
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-03-13 o 11:25, Michal Jankowski pisze:

    > A skąd ty właściwie wiesz, jaką on ma instalację?
    >
    >   MJ

    "Jest sobie 45+ letni dom z instalacją ... czy muszę/powinienem/nie
    powinienem/nie mogę instalować gniazd ze stykiem ochronnym, tzn. łączyć
    przewód PEN do PE w gnieździe i robić mostek do N?"

    Jeżeli dom wybudowano ponad 45 lat temu to ta instalacja była budowana
    jako dwuprzewodowa wg starych norm z ochroną poprzez zerowanie (podobne
    to TN-C, ale nie to samo i nie wolno mylić tych pojęć). Wtedy też
    istniał drugi sposób ochrony poprzez uziemienie (podobny do obecnego
    TT), wtedy instalacja posiadała oddzielny przewód ochronny, połączony z
    uziemieniem.

    Układy ochrony TN-C czy TN-S pojawiły się później i od kiedy weszły w
    życie to wykonywanie układów zerowania jest zabronione, a wykonanie
    układu TN-C niemożliwe do wykonania w instalacji gniazd 1-fazowych czy
    oświetlenia.

    Różnica pomiędzy "zerowaniem", a TN-C polega na tym, że "zerowanie"
    można było stosować w obwodach oświetlenia oraz gniazd 230V. Natomiast
    TN-C wymaga aby pole powierzchni przekroju przewodu PEN było minimum
    10mm2 dla przewodu miedzianego lub minimum 16mm2 dla przewodu
    aluminiowego. Dlatego też realnie może istnieć tylko w instalacjach
    rozdzielczych.

    Jak sądzisz? Autor tego wątku ma doprowadzone przewody o przekroju
    minimum 10mm2 do gniazd 230V?

    Dlatego proszę nie mylić "układów zerowania" z TN-C. Pomimo, że łaczy je
    podobieństwo to są całkiem inne ze względu na wymagania i możliwość
    stosowania.

    Jeżeli mówimy o starych instalacjach tych wykonanych przed 2002r. należy
    używać pojęć:

    Przewód fazowy, przewód zerowy, przewód ochronny, ochrona poprzez
    zerowanie, ochrona poprzez uziemienie.

    Jeżeli mówimy o nowych instalacjach tych po 2002r. to używamy pojęć:

    Przewód fazowy, przewód neutralny (N), przewód ochronny (PE), przewód
    ochronno-neutralny (PEN), układ sieci/instalacji z ochroną TN-C, układ
    sieci/instalacji z ochroną TN-S.