    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 30 Nov 2012 17:37:32 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rejestrator samochodowy

    On Wed, 28 Nov 2012, elmer radi radisson wrote:

    > Te filmy na yt pod tym wzgledem to chyba sobie mozna w buty wlozyc,
    > dodatkowy re-encoding po wrzuceniu filmu na serwis doklada swoje.
    > W przypadku kazdego z tych filmow trzeba by obejrzec tak naprawde
    > oryginal z tego co zgrano wprost z urzadzenia zeby moc oceniac
    > takie szczegoly.

    Przekopałem cały wątek żeby sprawdzić czy ta uwaga padła :)
    Otóż to.
    A druga sprawa:

    > Obejrzalem sobie wczoraj na yt jakis film z hipa-supa-dupa kamery HD
    > ktora gdzies tu chwalono i choc obraz faktycznie wyglada swietnie
    > (przynajmniej w dzien) to na stopklatce tablice w conajmniej
    > dwoch znakach alfanumerycznych potrafia zachorowac na pikselasta
    > kwadratoze nieodczytalna.

    ...IMO wygląda dość prosto.

    Powoli i wyraźnie: kompresja polega na UTRACIE DANYCH. Koniec.

    W miarę "pikseloodwzorowujący" zapis (a nie tylko stwarzający pozory
    ostrości) wymaga sporego przepływu danych i tyle.
    "Nowsze lepsze" algorytmy kompresji w szybko zmieniających się danych
    (a do nich należy tabliczka rejestracyjna samochodu jadącego naprzeciw)
    co najwyżej mogą lepiej udawać co malują na ekranie - potrzebnych
    danych nie ma na innych klatkach, więc ta droga (optymalizacji danych
    między klatkami) odpada.
    Potrzeba tyle danych ile mniej wiecej na MJPG (albo jak kto woli:
    "klatki w osobnych fotkach") i tyle. I to słabo kompresowane.
    "Nowy lepszy" algorytm który wiąże z danymi sąsiednich klatek może
    tylko zaszkodzić, CHYBA, że umie inteligentnie się nie wtykać
    i przepuścić tyle słabo skompresowanych danych jak wychodzi niżej
    (czyli w skrajnym przypadku czołówki pójdzie cały poniższy strumień).

    Jako że z tego powodu (jakości obrazu) od lat przyglądałem się filmom
    w fotoaparatach, powiem tak: w miarę znośnie wyglądała kompresja
    w aparatach serii "S" Canona.
    Kompresowały 4x słabiej niż "przeciętna", do 10x słabiej od średniej
    w aparatach Samsunga, i to widać. Widać również, że "dzisiejsze HD"
    oglądane poziomie szczegółów jest jakości tej "10x lepszej" (znaczy
    gorszej :>) kompresji.
    I to jest dolny limit jako takiego wyglądania...

    Liczby.
    Miało toto 640x480 30 fps i zżerało w warunkach "średnich zmian"
    ponad 2MB/s, albo jak kto woli 1 GB nie wystarczał na nagranie
    10 minut. Przy dużych zmianach w kadrze mogło być jeszcze więcej.
    Jak mamy zamiar zachować jakość na powierzchni obrazu "HD", znaczy
    skromne 1920x1080 pikseli, to po prostu potrzeba około 6,5 raza
    tyle danych i już.

    IMO poszukiwanym parametrem jest po prostu przeciwieństwo reklamowego
    parametru "dobrej kompresji" - sprzęt musi pchać na kartę ponad 12 MB/s,
    lepiej by było 20MB/s, a nowsze kodeki wcale nie są rekomendacją.

    IMO :D

    Chyba, że ktoś mi pokaże "nowszy lepszy" kodek, który w obszarze
    klatki w miejscu w którym co kadr jest 100% zmian zapisuje po prostu
    słabo skompresowanego JPG albo coś nie gorszego :]
    (ale wtedy dramatycznie będzie rósł strumień danych i dojdzie do
    tych 12++MB/s w stosownych warunkach)

    pzdr, Gotfryd