    From: Adampio <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Realne perspektywy polskich uczelni technicznych
    Date: Wed, 14 Dec 2011 14:14:25 +0100
    <jbnfp6$kol$1@mx1.internetia.pl> <jbnjs2$430$1@inews.gazeta.pl>
    <jbnlqr$o3$1@mx1.internetia.pl> <jbnodi$j95$1@inews.gazeta.pl>
    <jbnt11$ksc$1@mx1.internetia.pl> <jbo3rk$11c$1@inews.gazeta.pl>
    <jboam5$652$1@mx1.internetia.pl> <jbofh9$9ek$1@inews.gazeta.pl>
    <jbohfp$lcm$1@mx1.internetia.pl> <jbok7q$p0v$1@inews.gazeta.pl>
    <jbq2i2$esd$1@inews.gazeta.pl>
    <7...@3...googlegroups.com>
    <jbqmrj$pik$1@inews.gazeta.pl> <jbqs3b$cdc$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@y...googlegroups.com>
    <b...@4...net>
    <3...@d...googlegroups.com>
    <6cj1txv8eec2$.1s5vv1vxrsrct.dlg@40tude.net>
    <jc4ppp$jl$1@inews.gazeta.pl>
    <1f6e667m6ij9r.lj5ebj59ech7$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2011-12-12 21:40, J.F. pisze:

    > Juz nie pamietam, ale wydaje mi sie ze od poczatku cos podobnego bylo.

    Jednak nie,
    tutaj:
    http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=9F1B49BE
    60A3DEF486D62B624B6F7735?id=WDU19940240083&type=2
    jest pierwotna wersja ustawy z 1994 r. gdzie nie ma tego zapisu

    > Jestes pewien ? czytajac czasem o jakis klotniach nie odnosze takiego
    > wrazenia. Moze byc problem w przypadku utworow nieopublikowanych.

    Na to nie znam konkretnego "paragrafu" ale długo mnie męczylo po co
    wlasciwie są rejestracje wzorów przemyslowych w Urzedzie Patentowym
    (tylko 25 lat ochrony, pobierają co pieć lat oplatę za ochronę i każda
    kolejna wyższa od poprzedniej itp, itd,) podczas gdy "prawa autorskie"
    sa bezpłatne, nie wymagają żadnej biurokracji i trwają do 70 po smierci
    twórcy.
    No i dopiero olśniła mnie pewna opinia prawna (uznanego przez wiele
    sądów autorytetu z prof. przed nazwiskiem). Było tam wprost napisane, że
    każdemu "tfurcy" przysługują jego własne prawa autorskie (w tym monopol
    na opracowania). Zainspirowany tym odkryłem, że nawet w orzecznictwie
    funkcjonuje pojęcie twórczości paralelnej.
    Natomiast po rejestracji wzoru powstaje prawo powszechnie obowiązujące
    którego nieznajomość nie zwalnia z jego przestrzegania.

    Adampio