  • Data: 2012-03-16 23:07:52
    Temat: Re: Re: Wypłata odszkodowania w kwocie netto
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Mar 2012, J.F wrote:

    > moze tak sobie wykorzystywac auto do celow
    > prywatnych czy musi sam siebie opodatkowac ?

    Po prawniczemu nie "musi" a "powinien" ;)
    Dwa do jednego:
    - z tytułu używania srodka trwałego nie ma szczególnej sankcji w podatku
    dochodowym (chodzi o sam *fakt* używania)
    - z tytułu wydatków na ekploatację wydatki na cele nie zwiazane z DG
    nie sa rzecz jasna kosztem, wiec nie maja prawa być ujmowane
    w rozliczeniu, a o ile znalazły się w kosztach z tytułu uprzedniego
    "przeznaczenia" (do DG) to powinny zostać skorygowane
    - z tytułu VAT od używania ST zajmę stanowisko ostrożne ;), bo AFAIR
    istnieje pozytywne dla podatników orzeczenie ETS, które dla VAT
    stwierdza mniej więcej to samo co dla dochodowego (że sam fakt
    "wykorzystywania do DG" wystarcza do odliczenia, zas wykorzystanie
    do innych celów nie powoduje skutków)
    - z tytułu VAT od eksploatacji jest efektywnie podobnie jak dla
    dochodowego, tyle że korekta jest po drugiej stronie (nie pomniejsza
    się odliczenia, lecz dolicza do sprzedaży)
    - koszty ponoszone na cele "mieszane" lecz nie dajace się przypisać
    bezposrednio (np. ubezpieczenie) wzbudzaja kontrowersje, bo
    z jednej strony powinny być "dzielone proporcjonalnie", zas
    z drugiej nie ma kryterium (kryterium jest dla wydatków które
    można przypisać do różnych zródeł przychodów, dla innych wydatków
    z rzadka sa jakies "wytyczne" typu dzielenia ciepła na powierzchnie
    wykorzystywana w DG i nie itp, a dla pojazdów nie ma).

    Streszczajac:
    - wydatki bezposrednie (np. paliwo) nie powinny isc w koszty
    i do odliczeń
    - ale jesli jednak poszły, to należy je skorygować, czyli jak
    to ujałes - "opodatkować", bo taki bedzie ostateczny skutek.

    Istnieje jednak 'problem dowodowy', skutecznie wykorzystywany
    (jak dotad) przez podatników.

    > Jesli jest DG to firmy nie ma.

    Nie no, sprzeciwiam się.
    Firma jest, to nazwa pod która występuje osoba prowadzaca DG.
    Podanie firmy to podanie danych własciciela :)
    Prowadzacy DG za Ludwikiem (bodaj) XV: "firma to ja" :D

    pzdr, Gotfryd