-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.176.97.52.216!
not-for-mail
From: io <i...@o...pl.invalid>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
Date: Mon, 2 Dec 2024 18:47:56 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <vikrsb$n4i$1@news.chmurka.net>
References: <vihqbk$tje$1@news.chmurka.net> <vii0n7$2jkjr$1@dont-email.me>
<vii2c3$5f4$1@news.chmurka.net> <viiffe$2oc93$1@dont-email.me>
<viipdr$rb6$1@news.chmurka.net> <vijnhq$366s9$1@dont-email.me>
<vik6ru$544$1@news.chmurka.net> <vikdet$3bk5s$1@dont-email.me>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Mon, 2 Dec 2024 17:47:55 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="niusy.pl";
posting-host="176.97.52.216"; logging-data="23698";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:sdDrUkbfY7hU86qs+Fj6NXZh82U=
sha256:YKQcQG2pMC5r+MkCZI0+P2pYmpwyufA1vRai4GCre4M=
sha1:pTOBT/WhKftAEjC1ky8vfiFmU/4=
sha256:7J2zor3vB+sEgKM1ffkLmoXk0b+P6gXbzZsnWfZdNOE=
Content-Language: pl
In-Reply-To: <vikdet$3bk5s$1@dont-email.me>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2726559
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2.12.2024 o 14:41, heby pisze:
> On 02/12/2024 12:49, io wrote:
>>>>> Z resztą to i tak jest problem z debilizmem kierowców, może należy
>>>>> skutecznie eliminować kierowców debili, najzwyczajniej.
>>>> Że niby co Ci znowu nie pasuje u ludzi?
>>> Podejmowanie ryzyka, za które płaci ktoś inny.
>> Mnie się wydaje, że jak się komuś coś nie powiodło
>
> Czy dalej mówimy o debiliźmie kierowców czy już o jakiś mądrościach
> życiowych?
Jesteś jak tirman, ciągle tylko k.. i k...
>
>>> Inicjującą przyczyną karambolu jest często brawura czy debilizm. Ale
>>> układanie kolejnych warstw blachy to już niewiedza. Daj wiedzę
>>> pojazdom jadącym po autostradzie, że za kilkanaście sekund zostaną
>>> sprasowane, a zwolnią.
>> Jak ktoś czegoś nie widzi albo nie pewnym to tylko gorzej świadczy o
>> nim jak się jednak decyduje na jazdę.
>
> Ludzie podczas jazy samochodem ryzykują bezustannie. To ciągłe pasmo
> ryzyka. Ale niektóre z tych ryzyk mają cieżkie skutki dla innych. Te
> można eliminować metodami automatycznymi, ponieważ ryzykanci są
> zwyczajowo debilami i nie ma innych metod perswazji.
Ech ...
>
>> Ale tak, jeśli da się wiedzę dostarczyć to oczywiście należy to zrobić.
>
> Wiedzę o karambolu na pasie da się dostarczyć.
>
> Problemem jest głównie to, że ludzie decyzyjni w polityce to głównie
> tumaniści. Lekarze, prawnicy, działacze i inna swołocz, bez pojęcia o
> możliwościach technicznych we współczesnym świecie. Moim zdaniem
> przeszkody technologiczne nie istnieją, istnieją tylko przeszkody
> tumanistyczne.
Ech ...
>
>>> Następnym razem samochody z protestującymi przeciwko rządowi "popsują
>>> się tajemniczo" w drodze do stolicy.
>> Zależy jak ten system zrobisz.
>
> Mało proadopodobne aby nie był podatny na manipulacje.
To nie jest kwestia prawdopodobieństwa.
>
>>>>> hamowania. Dla człowieka świeci jak świeciło, dla czujnika w
>>>>> samochodzie od razu widoczne, że samochód przed nim ostro hamuje i
>>>>> można wrzasnąć na kierowcę albo samemu awaryjnie hamować.
>>>> Jak byś to zabezpieczył by nie było tak, jak z kolejowym radio-stopem?
>>> Kryptografią.
>>> To obecnie trywialne i bardzo skuteczne. Używamy na codzień.
>> Jak konkretnie?
>
> Na przykład:
>
> Istnieją uklady scalone typu TPM. Tan układ, z grubsza, jest pojemnikiem
> na klucze kryptograficzne, których nie można wyjąć z krzemu (to jest
> gwarancja producenta). Mając taki układ, możesz nim zaszyfrować dowolny
> komunikat, dodatkowo układ może sprawdzić, czy komunikat nie pochodzi
> od innego TPMa np. w module poduszek czy jakimś module bezpieczeństwa.
> Tworzysz taką zaufaną sieć komunikacyjną w samochodzie.
No więc ja kryptograficznie stworzysz tę zaufaną sieć. Z szyfrowania nie
wynika zaufanie tylko z wymiany kluczy.
> Łącząc to
> dodatkowo z np. zegarem pobranym z GSM, nie jesty mozliwe, po stronie
> hackera, wysterowanie tak samo lampy, aby inny samochód ciąg impulsów
> uznał za podpisany. A ponieważ, aby system działał, wymagane jest kilka
> modułów, to gdybyś chciał fałszować taką komunikację musiałbyś wozić z
> sobą całą instalację elektryczną innego samochodu z masą emulatorów
> czujników aby wydawało mu się, że jedzie i był wypadek. Przy prawidłowo
> zaprojektowanym systemie, wygenerowanie poprawnych mignięć w zasadzie
> wymaga całego samochodu mającego wypadek w tym momemcie.
MZ w ogóle nie wymaga, wystarczy emulator.
>
> To jest 1000x bardziej skomplikowane niż RadioStop, a mimo to używamy
> RadioStop godząc się z konsekwencjami braku jakichkolwiek zabezpiczeń,
> bo lepiej mieć false positive niż katastrofę.
>
> A jeśli dodać dodatkowo, że system nie ma sam naciskać hamulca, a
> jedynie informować kierowcę o wypadku przed nim, to luzik.
Kiedy problem był tutaj zupełnie inny, kierowca chciał tak jechać.
> Te TPMy są aż
> za bardzo skomplikowane jak ta to, że raz na jakiś czas komuś wyskoczy
> błedy komunikat, bo gówniak z Arduino się bawi przy drodze i tyle.
>
> Innymi słowy jeśli zastosujemy nawet proste zabezpieczenie ale system
> będzie ogólnie działał, to konsekwencje "złamania" będą na tyle mało
> ważne, że nie warto się nimi przejmować.
O radio-stopie też tak pisano.
>
> Sposobów na rozwiązanie takiej komunikacji jest bardzo wiele ale ta ma
> zaletę, że z definicji trafia tylko do zainteresowanych, jadących z tyłu
> i w obecnych samochodach wymaga tylko relatywnie prostego odbiornika za
> szybą + trochę kryptograficznej magii.
>
No właśnie nie wiem jak konkretnie chciałbyś zrealizować zaufanie do
tysięcy samochodów, które jeżdżą po drogach. To jednak musi być coś
więcej niż szyfrowanie transmisji i ukrywanie kluczy prywatnych.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-12 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-12 Ostrów Wielkopolski => Trener zespołu sprzedaży Call Center <=
- 2024-12-12 Kraków => Key Account Manager <=
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=