eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRambo 2024. Co z radio-stopemRe: Rambo 2024. Co z radio-stopem
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!eternal-september.org!
    feeder3.eternal-september.org!news.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rambo 2024. Co z radio-stopem
    Date: Mon, 2 Dec 2024 14:41:49 +0100
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 81
    Message-ID: <vikdet$3bk5s$1@dont-email.me>
    References: <vihqbk$tje$1@news.chmurka.net> <vii0n7$2jkjr$1@dont-email.me>
    <vii2c3$5f4$1@news.chmurka.net> <viiffe$2oc93$1@dont-email.me>
    <viipdr$rb6$1@news.chmurka.net> <vijnhq$366s9$1@dont-email.me>
    <vik6ru$544$1@news.chmurka.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Mon, 02 Dec 2024 14:41:50 +0100 (CET)
    Injection-Info: dont-email.me; posting-host="852a8f075aa0d92464039e3dd5dbce99";
    logging-data="3526844";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX19zTQqj/D66uMBlKOCZTc3U"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:Rlmor19HvSHqwKCZdIgUZjpVoDU=
    In-Reply-To: <vik6ru$544$1@news.chmurka.net>
    Content-Language: en-US
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2726542
    [ ukryj nagłówki ]

    On 02/12/2024 12:49, io wrote:
    >>>> Z resztą to i tak jest problem z debilizmem kierowców, może należy
    >>>> skutecznie eliminować kierowców debili, najzwyczajniej.
    >>> Że niby co Ci znowu nie pasuje u ludzi?
    >> Podejmowanie ryzyka, za które płaci ktoś inny.
    > Mnie się wydaje, że jak się komuś coś nie powiodło

    Czy dalej mówimy o debiliźmie kierowców czy już o jakiś mądrościach
    życiowych?

    >> Inicjującą przyczyną karambolu jest często brawura czy debilizm. Ale
    >> układanie kolejnych warstw blachy to już niewiedza. Daj wiedzę
    >> pojazdom jadącym po autostradzie, że za kilkanaście sekund zostaną
    >> sprasowane, a zwolnią.
    > Jak ktoś czegoś nie widzi albo nie pewnym to tylko gorzej świadczy o nim
    > jak się jednak decyduje na jazdę.

    Ludzie podczas jazy samochodem ryzykują bezustannie. To ciągłe pasmo
    ryzyka. Ale niektóre z tych ryzyk mają cieżkie skutki dla innych. Te
    można eliminować metodami automatycznymi, ponieważ ryzykanci są
    zwyczajowo debilami i nie ma innych metod perswazji.

    > Ale tak, jeśli da się wiedzę dostarczyć to oczywiście należy to zrobić.

    Wiedzę o karambolu na pasie da się dostarczyć.

    Problemem jest głównie to, że ludzie decyzyjni w polityce to głównie
    tumaniści. Lekarze, prawnicy, działacze i inna swołocz, bez pojęcia o
    możliwościach technicznych we współczesnym świecie. Moim zdaniem
    przeszkody technologiczne nie istnieją, istnieją tylko przeszkody
    tumanistyczne.

    >> Następnym razem samochody z protestującymi przeciwko rządowi "popsują
    >> się tajemniczo" w drodze do stolicy.
    > Zależy jak ten system zrobisz.

    Mało proadopodobne aby nie był podatny na manipulacje.

    >>>> hamowania. Dla człowieka świeci jak świeciło, dla czujnika w
    >>>> samochodzie od razu widoczne, że samochód przed nim ostro hamuje i
    >>>> można wrzasnąć na kierowcę albo samemu awaryjnie hamować.
    >>> Jak byś to zabezpieczył by nie było tak, jak z kolejowym radio-stopem?
    >> Kryptografią.
    >> To obecnie trywialne i bardzo skuteczne. Używamy na codzień.
    > Jak konkretnie?

    Na przykład:

    Istnieją uklady scalone typu TPM. Tan układ, z grubsza, jest pojemnikiem
    na klucze kryptograficzne, których nie można wyjąć z krzemu (to jest
    gwarancja producenta). Mając taki układ, możesz nim zaszyfrować dowolny
    komunikat, dodatkowo układ może sprawdzić, czy komunikat nie pochodzi
    od innego TPMa np. w module poduszek czy jakimś module bezpieczeństwa.
    Tworzysz taką zaufaną sieć komunikacyjną w samochodzie. Łącząc to
    dodatkowo z np. zegarem pobranym z GSM, nie jesty mozliwe, po stronie
    hackera, wysterowanie tak samo lampy, aby inny samochód ciąg impulsów
    uznał za podpisany. A ponieważ, aby system działał, wymagane jest kilka
    modułów, to gdybyś chciał fałszować taką komunikację musiałbyś wozić z
    sobą całą instalację elektryczną innego samochodu z masą emulatorów
    czujników aby wydawało mu się, że jedzie i był wypadek. Przy prawidłowo
    zaprojektowanym systemie, wygenerowanie poprawnych mignięć w zasadzie
    wymaga całego samochodu mającego wypadek w tym momemcie.

    To jest 1000x bardziej skomplikowane niż RadioStop, a mimo to używamy
    RadioStop godząc się z konsekwencjami braku jakichkolwiek zabezpiczeń,
    bo lepiej mieć false positive niż katastrofę.

    A jeśli dodać dodatkowo, że system nie ma sam naciskać hamulca, a
    jedynie informować kierowcę o wypadku przed nim, to luzik. Te TPMy są aż
    za bardzo skomplikowane jak ta to, że raz na jakiś czas komuś wyskoczy
    błedy komunikat, bo gówniak z Arduino się bawi przy drodze i tyle.

    Innymi słowy jeśli zastosujemy nawet proste zabezpieczenie ale system
    będzie ogólnie działał, to konsekwencje "złamania" będą na tyle mało
    ważne, że nie warto się nimi przejmować.

    Sposobów na rozwiązanie takiej komunikacji jest bardzo wiele ale ta ma
    zaletę, że z definicji trafia tylko do zainteresowanych, jadących z tyłu
    i w obecnych samochodach wymaga tylko relatywnie prostego odbiornika za
    szybą + trochę kryptograficznej magii.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 02.12.24 16:53 J.F
  • 02.12.24 17:47 Shrek
  • 02.12.24 17:55 io
  • 02.12.24 18:06 Shrek
  • 02.12.24 18:47 io
  • 02.12.24 19:01 io
  • 02.12.24 19:59 heby

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: