  • 41. Data: 2022-11-04 13:56:21
    Temat: Re: Radziecki migacz żarówkowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Nov 2022 13:18:44 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zupełnie inny problem. Cała buchalteria, wszystkie rachunki finansowe,
    > to było prowadzone z wykorzystaniem cyfr rzymskich. Gdy do Europy
    > dotarły cyfry arabskie i pojawiły się pierwsze nieśmiałe pomysły, by
    > używać ich do liczenia pieniędzy, księgowi podnieśli wielkie larum.

    Zaraz ... starozytnosc masz na mysli?
    Bo Kopernik juz liczyl po arabsku, ale nie wiem - moze tylko gwiazdy,
    a pieniadze po katolicku ...

    > Że tak się nie godzi, że to z wolą boską niezgodne itd, itp. Chodziło
    > o to, że rzymskie liczenie to wysiłek i umiejętność tajemna.

    Znowu nie az tak bardzo ..

    > A zapis
    > arabski umożliwia algorytmiczne operacje arytmetyczne na dużych
    > liczbach. To opanować łatwo.

    Jeden dzien roznicy?

    > Księgowi poczuli się zagrożeni. Nie może
    > być tak, że każdy posiadacz bez pytania księgowego zawsze wie, ile
    > ma pieniędzy.

    No, to jest trudne nawet w czasach komputerow :-)

    Ale my tu tylko o tym czy to ksiegowi i rachmistrze byli,
    czy księgowe i rachmistrzynie :-)

    > Tyle że te zagadnienia dalej nie wykraczają poza czterodziałaniową
    > arytmetykę. To są jednorazowe operacje na kalkulatorze (wtedy był
    > on jeszcze kręciołkiem).

    A ktos mowi, ze nie?
    Taki 8080 to nawet mnożyc nie umial :-)

    > To już co innego. Takich tablic w XX wieku pojawiło się mnóstwo.
    > Nie tylko do strzelania z armaty, ale do budowy mostów itp.

    Ale mezczyzni czy kobiety liczyly? :-)

    J.

  • 42. Data: 2022-11-04 14:06:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.11.2022 o 13:56, J.F pisze:

    > Znowu nie az tak bardzo ..

    Przemnóż XCIV przez MCMXL - bez zamiany na boczku na arabskie.

    MJ

  • 43. Data: 2022-11-04 14:49:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Przemnóż XCIV przez MCMXL - bez zamiany na boczku na arabskie.

    Nie dość, że zadanie ekstremalnie trudne, to jeszcze dostajemy
    overflow error. Notacja rzymska jako tako nadaje się do liczb
    nie większych niż kilka tysięcy. Potem zaczynają się schody.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2022-11-04 15:19:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Nov 2022 14:06:31 +0100, Michał Jankowski wrote:

    > Przemnóż XCIV przez MCMXL - bez zamiany na boczku na arabskie.

    Ale gdzie ja takie mnozenie będę mial?
    Raczej sumujemy, odejmujemy, ewentualnie mnozymy przez niewielkie
    liczby calkowite.

    A przemnozyc

    X*MCMXL
    X*MCMXL
    X*MCMXL
    X*MCMXL
    I*MCMXL
    I*MCMXL
    I*MCMXL
    I*MCMXL

    i dodac - nie pojdzie nawet szybciej niz arabskimi ? :-)

    J.

  • 45. Data: 2022-11-06 19:04:34
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 22.10.2022 o 13:11, Luke pisze:
    > W latach 90. miałem w rękach urządzenie wyglądające podobnie jak obudowa
    > po lewej stronie od aparatu:
    >
    > http://telesfor99.org/ekspo/M029.jpg

    Pora na Telesfora ;)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 46. Data: 2022-12-10 11:22:05
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 04.11.2022 o 10:23, J.F pisze:

    > P.S.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Elektronika_MK-52
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Elektronika_MK-61
    >
    > oryginalny radziecki wymysl, skopiowali uklad, kupili licencje, czy
    > tylko napisy zmienili?

    Miałem MK-52, w latach 80 można było stosunkowo łatwo kupić w komisie
    albo poprosić znajomego, żeby przywiózł z wczasów w CCCP. Nie sądzę, aby
    to była kopia jakiegoś zachodniego sprzętu. Mimo, że podobnie jak HP,
    działał w RPN. Wbrew pozorom wcale to nie była dla ludzi zaleta, część
    na to narzekała, a raz nawet spotkałem się ze stwierdzeniem, że pewnie
    tak porąbany system wymyślili "radzieccy naukowcy".

    L.

  • 47. Data: 2022-12-10 12:30:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke pisze:

> [...]
    > nie była dla ludzi zaleta, część na to narzekała, a raz nawet
    > spotkałem się ze stwierdzeniem, że pewnie tak porąbany system

    Tak przy okazji, 22 listopada w Warszawie na Powązkach pochowano
    Jana Łukasiewicza (zmarł w 1956 roku w Dublinie).

    --
    Jarek