  • Data: 2022-11-03 12:26:11
    Temat: Re: Radziecki migacz żarówkowy
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 2 listopada 2022 o 19:04:21 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

    > RU: my wymyśliliśmy pierwszy komputer osobisty
    >
    > cyt.
    > Pierwszy na świecie komputer osobisty został wynaleziony nie przez Apple
    > Computers w USA, ani w 1975 roku, ale w ZSRR w 1968 roku przez radzieckiego
    > konstruktora z Omska, Arsenija Anatoliewicza Gorochowa.
    > Numer prawa autorskiego 383005.

    A można gdzieś poczytać to "prawo autorskie 383005"?
    Bo mnie intereresuje, jaką to "osobistość" ten rusek wynalazł (bo w sumie i tak nie
    za bardzo
    wiem, czym się różni "komputer osobisty" od "nieosobistego").
    Chyba że to typowo kacapska "prawda" (od ich gazety) - gostek dostał patent
    na komputer, możliwe, że rzeczywiście na pierwszy w ZSRR - ew. pierwszy
    nieukradziony, bo jednak jakieś mieli, R-7 latało wcześniej.
    Najfajniejsze były do Burana - nie dość, że cały prom zerżnęli (a to też głupio,
    bo i USAńczycy go głupio skonstruowali - za duży, ale musiał być taki,
    żeby zdejmować z orbity saltelity corona - tylko że przez to powiększenie
    program się tak opóźnił, że już zupełnie nowy typ satelitów szpiegowskich
    był w użytkowaniu - niepotrzebujących zdejmowania), to również to,
    że miał 5 komputerów - 4 z układem głosującym i 1 zupełnie rezerwowy (tylko do startu
    i lądowania,
    na więcej nie było pamięci).
    Jedno, co było lepsze, to to, że Buran potrafił latać bez załogi (co więcej, jedyny
    lot odbył właśnie bez załogi).
    Sądziłem, że STSy wymagają pilotów (chyba zmylił mnie film "Armageddon" ;) - okazuje
    się, że tego
    i tak człowiek nie da rady pilotować i wszystko robi komputer - wszystko poza
    wypuszczeniem podwozia.
    I teraz jest pytanie - czy komputer w ogóle mógł wypuścić podwozie?