    Subject: Re: Radiowe udostępnienie internetu (i tylko internetu)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5fe3aed2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fe3bbed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fe4c91f$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea4d39$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea5807$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea6344$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <5feaf325$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5febc82c$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 6 Jan 2021 00:23:13 +0100

    On 30.12.2020 01:21, LordBluzg(R) wrote:

    > Ale są to Ubiki z talerzem czy bez? Bez talerza kiepsko to widzę bo
    > wiązka jest rozproszona. Czy 5 czy 2 to teoria swoją drogą a praktyka
    > swoją. Można zakładać ale ja bym sprawdził na 2 strony (no fakt, trzeba
    > mieć sprzęt pod ręką) Alternatywą jest zakup przez net i możliwość
    > zwrotu ale trzeba uważać, żeby czegoś nie spierdolić :)

    Bez talerza, jednak jakby nie patrzeć to jest tylko niecałe 300 metrów
    odległości. Ludzie stosują NanoStation do zestawiania linków na
    dystansie całych kilometrów, a moduły z antenami o dużym zysku stosuje
    się do zestawiania linków na kilkanaście km, a niekiedy nawet i więcej.

    Na razie udało mi się zestawić działające połączenie, pomimo słabego
    sygnału. Gdy pojawią się problemy, będę jeszcze kombinował z
    przesuwaniem anten czy stosowaniem wyższych masztów, żeby ominąć albo
    "przeskoczyć" te drzewa. W tej chwili najważniejsze jest to, że
    połączenie działa stabilnie.

    Rozumiem, że poziom sygnału ma wpływ na zestawioną prędkość? W tej
    chwili panel konfiguracyjny Ubiquiti przy wartości "Szybkość TX/RX"
    pokazuje zwykle wartość "13 Mbps/13 Mbps". Czasami skacze ona do 19.6, a
    czasami spada do około 10 MBps. Maksymalna dostępna prędkość przy tej
    technologii to jakieś 80-100 Mbps, w zależności od użytej szerokości
    kanału (w tej chwili jest to 20 MHz).

    Mogę spodziewać się wzrostu prędkości, gdy poprawi się widoczność między
    antenami czy powinienem szukać przyczyny gdzieś indziej, na przykład w
    zakłóceniach na tym samym kanale?

    BTW pomyślałem, że przy okazji może przerzucę też sieć do garażu, który
    znajduje się znacznie bliżej (jakieś 20 metrów) od "głównego" budynku,
    aby zainstalować tam kamerę, parę różnych czujników i mieć pod ręką
    wolne gniazdko RJ45 z Internetem. Myślałem, żeby wystawić tam taki sam
    moduł Ubiquiti NanoStation M2 spięty ze switchem, ale w tej chwili do
    głowy przychodzi mi jeszcze jedno rozwiązanie: jakiś standardowy router
    z OpenWRT, a na zewnątrz wyprowadzona jedynie antena 2,4 GHz. Rozumiem,
    że nie ma problemu żeby urządzenia różnych producentów dogadały się ze
    sobą, a straty na kilku metrów kabla antenowego między routerem i anteną
    nie będą miały znaczenia?