    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio cyfrowe
    Date: Mon, 12 Jan 2009 15:01:56 +0000 (UTC)

    Pan Krzysztof Kucharski napisał:

    > [...]
    >
    > Zależy, jaki model "Pioniera". Były dwa zasadnicze konstrukcje: "Pionier"
    > serii U, z lampami UCH21 i UBL21 oraz "Pionier" z lampami z serii E, ECH21
    > i EBL21.

    Wiem, że była też trzecia -- z zasilaniem akumulatorowym i żarzeniem
    1,2/2,0V.

    > W pierwszym przypadku była to konstrukcja z żarzeniem szeregowym, w drugim
    > zas - z równoleglym. Wystarczy sprawdzić typ lamp, aby dowiedzieć się,
    > z jaką konstrukcją ma się do czynienia.

    Jeszcze szybciej pewnie można to ustalić po obecności transformatora
    koniecznego przy równoległym żarzeniu. Ale Pionier z założenia miał
    być konstrukcją prostą i tanią, więc wszystkie egzemplarze jakie
    widziałem, miały zasilanie beztransformatorowe.

> [...]
    > oprawione w plastikowe, gwintowane oprawki. Z biegiem lat mocowanie rdzeń -
    > oprawka luzowało się i rdzeń wypadał. W efekcie dany obwód rezonansowy
    > radykalnie się rozstrajał i odbiornik tracil funkcjonalność. Z treści
    > wiadomości usera Atlantis domniemuję, że przedmiotowy odbiornik jest "chory"
    > na wszystkich zakresach DSK. To pozwala zawęzić obszar poszukiwań do toru
    > p.cz. Nalezy sprawdzić połączenia, zwłaszcza w obrębie filtrów p.cz. Często
    > przytrafiały się przypadki podryzienia cewek filtrów i selektora przez myszy

    O właśnie, po latach się wszystko rozsycha. W cewkach parcieją gumki
    i wypadają rdzenie, a kondensatory rozpadają się na elementy albo po
    rozszczelnieniu rurki wdaje się do nich wilgoć. Myszy też robia swoje.
    Albo ćmy i pająki.

    --
    Jarek